אוונגליסט אדוק, מתבטא באלימות נגד הומואים ונשים: מי הוא נשיא ברזיל שמגיע היום לביקור בישראל

9 ימים לפני הבחירות ובצעד שנראה כחלק מהקמפיין של נתניהו, ינחת היום בישראל נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, שנחשב לדמות שנויה במחלקת בזירה הבינלאומית וכן בארצו – בעיקר בגלל התבטאויותיו השונות

ז'איר בולסונרו / צילום: רויטרס
ז'איר בולסונרו / צילום: רויטרס

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, שמגיע היום (א') לביקור ראשון בישראל, הוא דמות שנויה במחלוקת בזירה הבינלאומית וגם בארצו. איש הצבא שהפך לפוליטיקאי, בן 64, התבטא בעבר באלימות נגד הומואים (הבטיח לסטור לגברים שייראה מתנשקים ברחוב ואמר שהוא "מעדיף שבנו ימות בתאונה" ולא יהיה הומו), נגד נשים (אמר לחברת פרלמנט כי היא "אינה שווה שיאנוס אותה"), ומנהל מאז שנכנס לתפקידו מדיניות אנטי-ליברלית בתחום החינוך, לצד פגיעה בזכויות המיעוטים ובאיכות הסביבה במדינה שבה שוכנים יערות הגשם הגדולים בעולם.

בולסונרו נבחר לנשיאות ברזיל בסיבוב שני באוקטובר 2018, על רקע משבר כלכלי מתמשך שמלווה במשבר פוליטי סביב פרשות שחיתות של הצמרת הפוליטית במדינה. במהלך הבחירות הוא ניצל מניסיון התנקשות במהלך עצרת פוליטית. הוא נדקר, הובהל לבית החולים והמשיך את הקמפיין שלו בעודו מחלים מפציעה קשה, שלפי הסקרים סייעה לו לצבור אהדה פוליטית.

מאז שנבחר, מנסה המנהיג הברזילאי בעיקר להתניע מחדש את הצמיחה הכלכלית בברזיל, באמצעות מדיניות של "דלת פתוחה" לתאגידים בינלאומיים גדולים ובמיוחד לעסקים אמריקאים, לרוב על חשבון הסביבה והאוכלוסייה הילידית שלה. חוקים שהעביר יאפשרו לכרות חלקים גדולים מיערות הגשם של האמזונס, והוא אמר בעצרת בחירות כי "אם אהפוך לנשיא, לא יהיה סנטימטר מרובע אחד של קרקעות המיועדות לשמורות ילידות". הוא יצא נגד המשך קיומם של החיים השבטיים באמזונס ואמר כי "עדיף שיתערו בחברה".

בינואר השנה דחה בולסונרו ניתוח מתוכנן שנועד לסייע להחלמתו מהדקירה שספג במהלך מערכת הבחירות, כדי להשתתף ב"פורום דאבוס", שם היה אחת הדמויות המרכזיות. הוא הצהיר כי "באנו כדי להבהיר שברזיל פתוחה לעסקים".

היבחרו של בולסונרו, נוצרי אוונגלי מאמין שהוטבל מחדש בירדן לפני מספר שנים, אפשרה לישראל, לראשונה, לשפר את היחסים עם המדינה הגדולה והמשפיעה ביותר באמריקה הלטינית. בשני העשורים האחרונים, שלטון השמאל של הנשיאה לשעבר דילמה רוסף ושל הנשיא לשעבר לולה נקט עמדה פרו-פלסטינית בזירה הבינלאומית. המנהיג הברזילאי החדש הוא סיפור אחר: הוא מעריץ של ישראל, שני בניו צולמו בעבר כשהם לובשים חולצות "מוסד" ו"צה"ל", כמו אלה הנמכרות לתיירים בשווקים, והוא התחייב במהלך הקמפיין שלו להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים, למרות שנמנע מלעשות זאת עד כה.

המגזין הגרמני "דר שפיגל" דיווח בסוף השבוע כי התוכנית של בולסונרו להעביר את השגרירות בישראל נתקלת בהתנגדות מבית, כשסגן הנשיא הברזילאי הגדיר אותה "רעיון גרוע". ברזיל היא אחת מיצואניות הבשר הגדולות בעולם, ובברזיליה חוששים כי יצוא בשר "חלאל" למדינות מוסלמיות בשווי 5 מיליארד דולר בשנה ייפגע בשל התגובות בעולם הערבי לצעד. המגזין הקדיש כתבה ל"פגישתם של שני הפוליטיקאים הנוקשים (הארד-ליינרים)", כפי שהגדיר את הפגישה הקרובה בין בולסונרו לנתניהו.

בצעד שעורר ביקורת רבה בברזיל, עוד לפני יציאתו לישראל לביקור שיימשך 4 ימים, הורה בולסונרו לצבא לציין בטקסים רשמיים את יום השנה ה-55 למהפכה הצבאית שתפסה את השלטון בברזיל ושהייתה אחראית למאות מעשי רצח ולעינויים רבים. בית משפט אסר זאת בתחילה על הממשלה, אך ערכאה גבוהה יותר אישרה את המהלך. יוזמה זו הזכירה לרבים את דבריו של בולסונרו בעבר בשבחי הדיקטטורה. ב-1999 אמר בולסונרו כי "לא ניתן לשנות שום דבר בברזיל" על-ידי הצבעה דמוקרטית, וכי על הצבא לתפוס את השלטון - "אפילו אם כמה חפים מפשע ימותו".