הדוח האחרון של לפידות? הפניקס הרוויחה 539 מיליון שקל ב-2018

דובר אמנם בירידה של כ-38% ברווח השנתי ומעבר להפסד ברבעון הרביעי, כחלק מהמגמה בענף, אך ברווח גבוה בהרבה משל המתחרות שפרסמו עד כה • בשורה העליונה הפרמיות ודמי הגמולים של הקבוצה גדלו ב-2018 בכ-2% לסך של כ-16.2 מיליארד שקל

אייל לפידות / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום: תמר מצפי

בעיצומם של המגעים הנמשכים למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס מידי קבוצת דלק לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, ובצל המגעים למינויו האפשרי של מנכ"ל הפניקס בעשור האחרון, אייל לפידות, למנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף, מדווחת הפניקס על רווח נקי שגבוה בהרבה מזה שמאפיין את הענף, תוך שהיא גם מחלקת דיבידנד נאה בהיקף של 250 מיליון שקל.

הפניקס  דיווחה היום (א') כי חתמה את 2018 עם רווח כולל של כ-539 מיליון שקל, לאחר הפסד כולל של כ-52 מיליון שקל ברבעון הרביעי ב-2018. מדובר אמנם בירידה של כ-38% ברווח השנתי ומעבר להפסד מרווח של 196 מיליון שקל ברבעון הרביעי ב-2017, ואולם, בהשוואה למתחרות הגדולות שלה (להוציא הראל שטרם פרסמה דוחותיה), הפניקס מציגה רווחיות גבוהה בהרבה הן אבסולוטית בשקלים והן במונחי תשואה על ההון. אגב, בהפניקס גאים בכל שבמונחי תשואה על ההון הפניקס מציגה את השיעור הכי גבוה של ענף הביטוח מ-2013 ועד 2018.

בכל אופן, בהפניקס מסבירים כי "השינוי בתוצאות בשנת הדיווח בהשוואה לתוצאות אשתקד הושפעו מהתשואות בשוק ההון, שהיו נמוכות באופן משמעותי מהתשואות בתקופה המקבילה אשתקד ומירידה בדמי הניהול המשתנים אשר קוזזו חלקית מהשינוי בריבית חסרת הסיכון ובפרמיית אי הנזילות בין התקופות". השפעות אלה השפיעו על כל קבוצות הביטוח ובכלל זה גם הפניקס, שמציגה רווח גבוה בהרבה משל מתחרותיה שפרסמו עד כה, להוציא הראל כאמור.

בשורה העליונה הפרמיות ודמי הגמולים של הקבוצה גדלו ב-2018 בכ-2% לסך של כ-16.2 מיליארד שקל כשבנוסף קטנו הכנסותיה מהשקעות נטו בכ-78% לכ-1 מיליארד שקל, כאשר ההכנסות מדמי הניהול ירדו בכ-25% לכ-827 מיליון שקל.

תוצאות קבוצות הביטוח הרווחיות בענף
 תוצאות קבוצות הביטוח הרווחיות בענף

עם זאת, השיפור האמיתי והמהותי בתוצאות העסקיות הביטוחיות של הפניקס תחת לפידות, אינו כל הסיפור. למעשה חלק משמעותי מרווחי הפניקס מגיע מפעילות מוצלחת של חברות מוחזקות, לאו דווקא בעסקי הביטוח, ומסוכנויות ביטוח ובית השקעות, שנרכשו על ידי הפניקס, ושגם ב-2018 היוו מוקד מרכזי לרווחי הקבוצה.

מדוחות הפניקס עולה כי שש חברות כאלה - עד 120, אקסלנס, מהדרין, גמא, אגם לידרים ושקל, רשמו ב-2018 רווח נקי של 270 מיליון שקל (ולא במונחי תרומה לרווחי הפניקס), לאחר שב-2017 הן תרמו כמעט 290 מיליון שקל ברווח. הנפילה בין השנים נרשמה רק בהחזקה במהדרין כשאצל היתר חל גידול ברווח הנקי. כך, בית ההשקעות אקסלנס רשם ב-2018 רווח נקי של 76 מיליון שקל בעוד שסוכנויות אגם לידרים ושקל רשמו רווח נקי של 56.5 מיליון שקל ו-36 מיליון שקל, בהתאמה, כשחברת גמא רשמה רווח של כ-33 מיליון שקל. עד 120 ומהדרין רשמו בשנה שעברה רווח נקי של 34 מיליון שקל ו-35 מיליון שקל, בהתאמה.

לגבי אקסלנס נפרט כי סך הנכסים המנוהל על ידי בית ההשקעות קטן ב-2018 ב-8% מ-49 מיליארד שקל בסוף 2017 לכ-45 מיליארד שקל בסוף 2018. במקביל לירידה בהיקף הנכסים המנוהלים גם הכנסות בית ההשקעות קטנו בשנה שעברה בכ-14% לכ-258 מיליון שקל.

מגמה זו קרתה בשל ירידה מהכנסות שאינן הכנסות מדמי ניהול בתחום תעודות סל, בגלל גידול בהוצאות הגידור והפסדים בגלל שערי חליפין, כמו גם בשל הרפורמה של הפיכת התעודות לקרנות סל, ו"העלויות מעבר המהותיות להתאמות הרכב הנכסים של תעודות הסל למגבלות שחלות לאחר הרפורמה על קרן סל". כמו כן, ב-2018 חלה גם ירידה בהכנסות מפעילות חיתום "המיוחסת בעיקר לירידה בכמות ובהיקף ההנפקות בשוק ההון ולשינוי בתמהיל העסקאות בתחום בנקאות להשקעות וחיתום".

כל אלה הובילו את הפניקס להציג רווח כולל לפני מס מאקסלנס בהיקף של 60 מיליון שקל לעומת 95 מיליון שקל ב-2017 ו-96 מיליון שקל ב-2016.

עוד הודיעה החברה כי היום החליט דירקטוריון הפניקס על מיזוג החברות הבנות הפניקס פנסיה עם אקסלנס גמל והשתלמות, כך שהחברה הקולטת תהיה אקסלנס גמל והשתלמות. מדובר במותג חזק יותר מזה שהיה להפניקס בגמל ובהשתלמות, אך שאינו שייך לבית ההשקעות זה זמן.