היום: פאינה קירשנבאום מגיעה להעיד - הפעם בנוגע לעמותת "איילים"

ביומה האחרון של העדות הראשית שמוסרת סגנית שר הפנים לשעבר במסגרת "פרשת ישראל ביתנו", היא צפויה להתייחס בעיקר לאישומים נגדה הנוגעים לעמותת "איילים", ששימשה לפי האישום צינור להעברת כספי שוחד לקירשנבאום ומקורביה

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

כשהיא נותרה כמעט לבדה במערכה, מתייצבת הבוקר (ב') פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים מטעם מפלגת ישראל ביתנו, על-מנת למסור את גרסתה בקשר לאחד מהאישומים המרכזיים המופיעים בכתב האישום שהוגש נגדה לפני כשנה וחצי - זה הנוגע לעמותת "איילים".

במסגרת הפרשה מואשמת קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה. זאת, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה. גודובסקי, נזכיר, הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון, ונידון ל-7 שנות מאסר.

השיטה של קירשנבאום, לפי האישום, עבדה כך: קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות; ובתמורה לכך הקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, כגון "עמותת איילים".

עוד עולה מהאישום כי עמותת "איילים" והעומד בראשה, מתן דהן, החזירו נתח מהכספים הקואליציוניים שקיבלו ממפלגת ישראל ביתנו בחזרה למפלגה באמצעות "דרכים יצירתיות". בשנה שעברה הורשע דהן במסגרת הסדר טיעון במתן שוחד לקירשנבאום ולגודובסקי, ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות, שאותם הוא מרצה בימים אלה.

גם סטיבן לוי, שתדלן שפעל עם עמותת "איילים", וגודובסקי הורשעו במסגרת הסדר טיעון בביצוע חלק מהמעשים המיוחסים גם לקירשנבאום בכתב האישום נגדה. 

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
 פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

כתב האישום מגולל "דרכים יצירתיות" רבות ומגוונות ביחס לשימוש שעשתה קירשנבאום לכאורה בעמותת "איילים". כך למשל, אחת מאותן "דרכים יצירתיות" נוגעת למדליסט האולימפי מיכאל קולגנוב, אשר קיבל בעת כהונתו כחבר מועצת טבריה מטעם ישראל ביתנו תשלום חודשי קבוע עבור עבודה שכלל לא ביצע.

דוגמה נוספת נוגעת למשרדי יחסי הציבור והייעוץ האסטרטגי של רונן צור ועובד יחזקאל, אשר סיפקו שירותים לקירשנבאום אך קיבלו את התשלום בעבורם באמצעות עמותת "הרוח החדשה", כשעמותת "איילים" משלמת בחזרה ל"רוח החדשה", back to back, את שכרם.

קולגנוב, צור, יחזקאל וגורמים נוספים הקשורים לעמותות המוזכרות נחקרו באזהרה במסגרת הפרשה, אך לבסוף לא הוגש נגדם כתב אישום. כולם שימשו כעדי תביעה במשפט וסייעו לתביעה לבסס את האישום נגד קירשנבאום. כך, למשל, קולגנוב הודה כי פנה לקירשנבאום לבקש עזרה במציאת פרנסה וקיבל שכר חודשי של 7,000 שקל מ"איילים" במשך כמעט שנה, אך לא ביצע עבודה כלשהי בעבורו; צור, יחזקאל ועובדי משרדם העידו כי ביצעו עבודה עבור קירשנבאום בעבור תשלום שהתקבל דרך "הרוח החדשה" ו"איילים"; ועוד.

לדברי סנגוריה של קירשנבאום, עורכי הדין גיורא ואורן אדרת ואלון קליין, בזאת אמורה להסתיים עדותה הראשית של קירשנבאום, שתיאלץ החל מהשבוע הבא להתייצב לחקירתה הנגדית, אותה צפוי להוביל ראש צוות התביעה וסגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד ד"ר מאור אבן-חן. במהלך חקירתה הנגדית תיאלץ קירשנבאום להתמודד, בין היתר, עם הקלטות סתר שבוצעו לה במשך תקופה ארוכה, בהן היא נשמעת משוחחת עם גודובסקי על חלק מהעניינים המופיעים במרכז כתב האישום נגדה. 

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.