מחיר המשבר הכלכלי בטורקיה: מכה קשה לארדואן בבחירות המקומיות

מפלגת השלטון איבדה את השליטה בבירה אנקרה ובערים נוספות • באיסטנבול טענו שתי המפלגות לניצחון, אבל עצם הפער הזעום ביניהן משקף את אובדן הכוח של נשיא טורקיה • ארדואן עצמו לא השתתף בבחירות, אך השתתף באופן פעיל בקמפיינים לקראתן

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ספג מפלה גדולה בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו אתמול (א'), כאשר מפלגת השלטון בראשותו איבדה את השליטה בבירה אנקרה ובכמה ערים גדולות נוספות במדינה. זוהי נסיגה אלקטורלית נדירה ב-16 שנות שלטונו של מנהיג הטורקי, על רקע המשבר הכלכלי בחודשים האחרונים.

באנקרה, מועמד מפלגת השלטון, הצדק והפיתוח, AKP, הובס עם 47.3% מול 50.6% מהקולות שבהם זכתה היריבה מהאופוזיציה הסוציאל-דמוקרטית, CHP, לפי תוצאות לא סופיות שפרסמה סוכנות הידיעות הממלכתית אנאדולו.

"למרות כל הלחצים, אנשים בחרו בדמוקרטיה", אמר מנהיג CHP, קמאל קיליקגרוגלו, לכתבים במטה המפלגה באנקרה, שבחזיתו נאספו אמש אלפי תומכים מריעים שהניפו דגלים.

באיסטנבול טענו שתי המפלגות לניצחון, כאשר פער דקיק מפריד בין המועמדים שלהן.

הלירה הטורקית יורדת ב-1.5% בתגובה לתוצאות, וגם הבורסה באיסטנבול נסחרה בירידות.

ארדואן עצמו לא עמד אתמול לבחירה, אך השתתף באופן פעיל מאוד במסעות הבחירות בחודשים האחרונים, ותיאר את מערכת הבחירות כ"עניין של הישרדות" לטורקיה.

הפוליטיקאי הפופולרי ביותר 

הפסד באיסטנבול, שבה השיק ארדואן את הקריירה הפוליטית שלו וכיהן כראש העיר, יהווה מכה סימבולית קשה לנשיא. עם זאת, גם אם מפלגתו תפסיד את עיריית איסטנבול, יישאר בידיו כוח פוליטי אדיר. המנדט הנשיאותי שלו יימשך עד 2023 כולל, יש לו שליטה בטוחה באסיפה הלאומית, והוא נשאר הפוליטיקאי הפופולרי ביותר בטורקיה.

אבל הבחירות המקומיות שיקפו אובדן דרמטי של כוח למפלגת השלטון. המפלגה הזו איבדה כנראה גם את עיר הקיט אנטליה ואת בירת הכותנה של המדינה, אדאנה.

AKP זכתה ב-40 מ-81 המחוזות בטורקיה, לפי תוצאות לא סופיות. ב-2014 היא זכתה ב-53 מחוזות. המפלגה השותפה של AKP, המפלגה הלאומנית MHP, זכתה אמנם ב-12 מחוזות, אך ביחד שתיהן לא הגיעו למה ש-AKP השיגה לבדה בבחירות המקומיות הקודמות.

"יש כאן היחלשות מסוימת של מפלגת השלטון", אמר סולי אוזל, פרשן פוליטי ופרופסור באוניברסיטת קאדיר האס באיסטנבול.

אובדן של אנקרה ושל ערים גדולות נוספות יקשה על AKP לדאוג לבוחריה, בייחוד מיעוטי ההכנסה והקשישים, שמקבלים חבילות מזון ואפילו שקי פחם מהעיריות שבהן המפלגה הזו שולטת. תוצאות הבחירות עשויות גם להפיח רוח חיים באופוזיציה הפוליטית, ולפגוע בשריון הפוליטי של ארדואן.

"זה יכול לערער את התחושה שהוא בלתי מנוצח", כתב וולפנגו פיקולי, נשיא משותף של חברת הייעוץ הפוליטי טנקו אינטליג'נס מלונדון, בסקירה ללקוחות החברה.

ארדואן הודה באובדן השליטה בכמה ערים, והסביר שזו תוצאה נורמלית של דמוקרטיה. הוא ציין שלא צפויות בחירות עד 2023, והתחייב להפנות את ההתמקדות שלו לכלכלה הטורקית, שנפגעה מאינפלציה דו-ספרתית, עלייה באבטלה וקריסת המטבע הלאומי.

"נחוקק תוכנית כלכלית חזקה"

"בלי לוותר על עקרונות כלכלת שוק חופשי, אנחנו נחוקק בזהירות תוכנית כלכלית חזקה", אמר ארדואן אמש באיסטנבול.

לקראת הבחירות, הוא חגג את השלמתם של כמה פרויקטים גדולים, וחנך קו רכבת באורך 80 ק"מ באיסטנבול, ופארק שעשועים על שטח נרחב באנקרה.

אבל התמונה הכלכלית רחוקה מאוד ממה שהייתה ב-2017, כאשר טורקיה הייתה הכלכלה מהירת הצמיחה במועדון 20 הכלכלות הגדולות בעולם (20G). האינפלציה עומדת על 20%. מגזר הבנייה, אחד המנועים העיקריים של הכלכלה, איבד בשנה האחרונה כמיליון משלושה מיליון מקומות העבודה שבו. הלירה הטורקית, שהתאוששה חלקית מהמפולת בקיץ שעבר, נלכדה שוב בתנודתיות חזקה בחודש שעבר.

מקורות ממשלתיים אומרים שהם זקוקים לזמן כדי לשנות את המודל הכלכלי שהתבסס על נטילת הלוואות בחו"ל, ועל בנייה ופרויקטים חריגים של תשתיות.

כלכלנים אומרים שהממשלה עשתה עבודה טובה בכך שנמנעה ממסע הוצאות לקראת הבחירות המקומיות, אך הם מזהירים שמעט מדי נעשה כדי לטפל בהר החובות שנוצר בשנות הבום הכלכלי, ומעיק על מאזני החברות הגדולות במדינה.

החובות הללו במטבע זר הפכו לקשים בהרבה לפירעון עם קריסת הלירה, והם יאיימו על היציבות הפיננסית אם הממשלה לא תיזום פתרון קולקטיבי לבעיה, אולי בעזרת קרן המטבע הבינלאומית. אבל ארדואן דחה עד כה כמה פעמים את הרעיון של פנייה לעזרה חיצונית, בטענה שטורקיה יכולה לתקן את המצב בכוחות עצמה.

"אני לא רואה את ארדואן הולך לקרן המטבע בעתיד הקרוב", אמר פרופסור אוזל.