פאינה קירשנבאום: "רוב הכספים ל'איילים' באו מהחלטות ממשלה – וזה מפוקח"

סגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום הכחישה היום נמרצות את האישום, שלפיו בתמורה לכספים קואליציוניים שהקצתה לעמותת "איילים", החזירה העמותה נתח מהכספים למפלגת ישראל ביתנו: "רק מי שלא מכיר את המאטריה חושב שזה בכלל ניתן לביצוע"

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

"לא ידעתי" - זהו צמד המילים שנשמע הבוקר (ב') שוב ושוב מפיה של פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים מטעם מפלגת ישראל ביתנו, שהמשיכה למסור את עדותה במסגרת פרשת השחיתות המכונה פרשת "ישראל ביתנו". היום העידה קירשנבאום בקשר לאחד מהאישומים המרכזיים המופיעים בכתב האישום שהוגש נגדה לפני כשנה וחצי - האישום הנוגע לעמותת "איילים".

במסגרת הפרשה, מואשמת קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה. זאת, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד (דאוד) גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה, והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה. נזכיר כי גודובסקי הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון, ונידון ל-7 שנות מאסר.

לפי האישום, השיטה של קירשנבאום עבדה כך: סגנית השר לשעבר הקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, כגון עמותת "איילים". זאת, בתמורה לשוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות - לה ולבני משפחתה. חלק מהכספים שהתקבלו כשוחד היו נתח מהכספים שקיבלו הגופים השונים מהמפלגה, ושהושבו בחזרה למפלגה.

לפי האישום בפרשיית עמותת "איילים", בתמורה לכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו שהקצתה קירשנבאום לעמותה, החזירו העמותה והעומד בראשה, מתן דהן, נתח מאותם כספים בחזרה למפלגה באמצעות "דרכים יצירתיות".

בשנה שעברה הורשע דהן במסגרת הסדר טיעון במתן שוחד לקירשנבאום ולגודובסקי, ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות, שאותם הוא מרצה בימים אלה. גם סטיבן לוי, שתדלן שפעל עם עמותת "איילים", וגודובסקי עצמו, הורשעו במסגרת הסדרי טיעון בביצוע חלק מהמעשים המיוחסים גם לקירשנבאום בכתב האישום נגדה.

"רק אני קבעתי"

קירשנבאום העידה היום כיצד נוצר הקשר בינה לין עמותות "איילים". לדבריה, פעילותה של העמותה שעסקה בקידום הצעירים וההתיישבות בנגב ובגליל ריגשה אותה. "סוף-סוף פגשתי צעירים נהדרים ש'מה שבראש שלהם' זה ליישב את הארץ, והם לא מחפשים רק את תל-אביב והברנז'ה. מיד התחברתי אליהם. החלטתי שאתמוך בהם בכסף קואליציוני", סיפרה.

ביחס לטענה בכתב האישום, שלפיה גודובסקי ביקש חצי מיליון שקל במזומן מ"איילים" - בתמורה להעברת 1.5 מיליון שקל מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו, העידה קירשנבאום: "רק אני קבעתי איך מחלקים את הכסף הקואליציוני, דאוד (גודובסקי) לא יכול היה לחלק אותו. לא ידעתי שהוא ביקש חצי מיליון שקל מדהן. אף אחד מ'איילים' לא אמר לי את זה, ולא ראיתי פרוטוקולים של 'איילים' שדיברנו על זה. כשקראתי את החומר, ומהיכרות עם דאוד, ראיתי את זה".

ביחס לטענה באישום, שלפיה סוכם בין "איילים" לקירשנבאום ולגודובסקי כי שליש מהכספים הקואליציוניים שיועדו ל"איילים" יחזרו לפעילות של המפלגה, אמרה קירשנבאום: "רק מי שלא מכיר את המאטריה חושב שזה בכלל ניתן לביצוע. התשלום ל'איילים' היה אך ורק כנגד חשבוניות. הם הקימו כפרי סטודנטים, ואנחנו העברנו להם כסף אחרי שהתקדמו. איך אפשר לחלק את הכסף?"

בנקודה זו ביקש השופט ירון לוי מקירשנבאום - לספק תשובות ברורות יותר. "הטענה היא שהחלק היחסי שעליו סוכם הועבר אלייך בדרכים אחרות, אין טענה שהכסף עצמו חזר אלייך", אמר השופט, וקירשנבאום השיבה: "אני לא מכירה את זה. רוב הכספים ל'איילים' באו מהחלטות ממשלה - וזה מפוקח. אני לא מכירה את זה ולא יודעת איך אפשר לחלק את הכסף, כשעד השקל האחרון זה שימש לבניית הכפרים. לא ידעתי, ומעולם לא היה כזה סיכום".

השופט לוי התעקש: "נגיד ש'איילים' קיבלו תרומה ומהתרומה הם מחליטים, סתם דוגמה היפותטית, לשלם בעבור יחסי ציבור שניתנים לראש מפלגה. זה אפשרי? אני שואל אם זה אפשרי, לא אם קרה או לא"; קירשנבאום נותרה איתנה בגרסתה והשיבה: "זה לא יכול להיות. בכל מקרה, מעולם לא דיברתי עם דהן על זה, מעולם לא היה לנו סיכום על זה, מעולם לא אמרתי להם כמה צריכים להחזיר. מעולם לא התנהלה שיחה כזאת ביננו".

"הנה חוסר הבנה"

בעדותה התייחסה קירשנבאום גם לאותן "דרכים יצירתיות", שבאמצעותן - לפי כתב האישום - הוחזר חלק מהכסף שהקצתה ישראל ביתנו ל"איילים" בחזרה למפלגה. כך, למשל, אחת מאותן "דרכים יצירתיות" נוגעת למשרדי יחסי-הציבור והייעוץ האסטרטגי של רונן צור ועובד יחזקאל.

לפי כתב האישום, המשרד של צור ויחזקאל סיפק שירותי יחסי ציבור לקירשנבאום, אך את השכר עבור שירותים אלה שילמה עמותת "הרוח החדשה" - כאשר במקביל עמותת "איילים" העבירה לעמותת "הרוח החדשה", back to back, את הסכום ששילמה האחרונה למשרד צור-יחזקאל. כלומר, לפי האישום, עמותת "איילים" היא ששילמה, באמצעות עמותת "הרוח החדשה", את שכרם של צור ויחזקאל עבור שירותי יחסי הציבור שהעניקו לקירשנבאום. זאת, בתמורה לכספים הקואליציוניים שקיבלה "איילים" מקירשנבאום.

גם צור, יחזקאל ועובדי משרדם - שנחקרו באזהרה במסגרת הפרשה, אך לבסוף לא הועמדו לדין - שימשו כעדי תביעה במשפט, וסייעו לתביעה לבסס את האישום נגד קירשנבאום. לפי עדותם, הם ביצעו עבודה עבור קירשנבאום בעבור תשלום שהתקבל דרך "הרוח החדשה" ו"איילים".

בהקשר זה העידה בעבר גם אלישבע מזי"א - לשעבר מנכ"לית עמותת "הרוח החדשה" שנחקרה גם היא בפרשה אך לא הועמדה לדין - כי על אף שהתנועה שבראשה עמדה העבירה 140 אלף שקל למשרד של צור, מי שניהל את המו"מ וסיכם על תנאי התשלום עם משרד צור, היה ראש עמותת "איילים" דהן לבדו, וכי היא מעולם לא נפגשה עם צור לפני חתימת ההסכם מולו. כל זאת, כאשר מי שחתומה על החוזה עם צור, היא דווקא "הרוח החדשה".

בעניין זה העידה קירשנבאום כי שירותי יחסי הציבור שהעניק משרדו של צור לא היו עבורה אישית, אלא נגעו ל"פרויקט הצעירים", שהיה פרויקט לקידום צעירים שהיא הובילה יחד עם עמותות "איילים", "הרוח החדשה" ו"צעירי תל-אביב". לטענתה, לא רק שהשירות לא ניתן ספציפית לה, אלא שהיא כלל לא הייתה זקוקה לו, שכן נוכחותה התקשורתית הייתה גבוהה מאוד גם קודם לכן. קירשנבאום הגישה גם מסמך המסכם את הופעותיה התקשורתיות באותה תקופה, שממנו עולה כי היא נהנתה מבולטות גדולה יחסית בתחום זה, ולכן לכאורה לא נזקקה לשירותי יחסי ציבור.

עם זאת, קירשנבאום סתרה את עצמה לפחות פעמיים בהקשר זה. פעם אחת, כשטענה שלא השתתפה בישיבות הסטטוס הדו-שבועיות שנערכו במשרדו של צור, על אף שבסיכומי הפגישה מופיע שמה כמשתתפת מספר פעמים; ופעם שנייה, כשטענה שלא הייתה זו שיזמה שיתוף-פעולה של פרויקט הצעירים עם אתר ynet, למרות שיחה שבה נשמעה כמי שאומרת: "אם לא הייתי יוזמת את השת"פ עם ynet...."

קירשנבאום התייחסה בעדותה גם למצגת שהוצגה לה באחת מהישיבות במשרדו של צור, שעסקה בשיפור תדמיתה - במטרה לשפר את מיקומה ברשימת ישראל ביתנו לכנסת. מצגת זו נחשבת לאחת מהראיות המוצקות של התביעה. זאת, מאחר שהיא מוכיחה לכאורה ששירותי יחסי הציבור של משרד צור-יחזקאל אכן ניתנו לקירשנבאום אישית. היא העידה כי "כמו שאתם יודעים, אי-אפשר לקדם את המיקום של קירשנבאום ברשימה. הנה חוסר הבנה. אני, לפי התקנון של המפלגה ממוקמת במקום 7. שום דבר שאעשה לא יקדם אותי במיקום. מי שהכין את המצגת לא הכיר את המפלגה. הייתי מזכ"לית המפלגה, ולכן שוריינתי במקום ה-7. עובדה, שאני אפילו לא מתראיינת בוועדה המסדרת (של המפלגה). אם הפרשה לא הייתה פורצת, הייתי גם שרה בממשלה, מאותו מקום 7".

קירשנבאום על פרשיית המדליסט האולימפי קולגנוב: "מעולם לא התניתי שמישהו יקבל תשלום בלי לעבוד"

אחת מאותן "דרכים יצירתיות", שבאמצעותן, לפי כתב האישום, הוחזר חלק מהכסף שהקצתה ישראל ביתנו לעמותת "איילים" בחזרה למפלגה כשוחד, נוגעת למדליסט האולימפי, מיכאל קולגנוב, שקיבל בעת כהונתו כחבר מועצת טבריה מטעם ישראל ביתנו תשלום חודשי קבוע עבור עבודה שכלל לא ביצע.

קולגנוב נחקר באזהרה במסגרת הפרשה, אך לבסוף לא הוגש נגדו כתב אישום. הוא שימש כעד תביעה במשפט וסייע לתביעה לבסס את האישום נגד קירשנבאום. הוא הודה כי פנה לקירשנבאום לבקש עזרה במציאת פרנסה וקיבל שכר חודשי של 7,000 שקל מ"איילים" במשך כמעט שנה, אך לא ביצע עבודה כלשהי בעבורו.

בקשר לכך העידה היום קירשנבאום: "מי שהריץ את קולגנוב (למועצת העיר טבריה, מ' ב') זה ראש עיריית טבריה, יוסי בן-דוד. הוא זה שפנה לקולגנוב ישירות, כי ידע שזו דמות שתמשוך את הקולות בעיר. בן-דוד אמר שיסדר לקולגנוב עבודה, אחרי שהתמודד ברשימה ונאלץ להתפטר מתפקידו בעירייה, אבל הוא לא עשה את זה. אז למי פנו? פנו אליי"

עם זאת, קירשנבאום העידה כי היא לא ידעה שקולגנוב מועסק ב"איילים". "לא זוכרת שידעתי שקולגנוב מועסק באיילים. אני זוכרת שגודובסקי ידע שאני מחפשת לקולגנוב תעסוקה, אבל לא זכור לי שידעתי שהוא עבד ב'איילים'", אמרה.

גם בנקודה זו ביקש השופט להבין טוב יותר את תשובתה של קירשנבאום. "מה זה אומר 'לא זוכרת שידעתי?' ידעת או לא ידעת?" קירשנבאום השיבה: "עכשיו אני יודעת, אבל אני לא זוכרת שגודובסקי עדכן אותי שקולגנוב עובד ב'איילים'. זה גם לא הגיוני שידעתי, כי בזמן הזה עזרתי לו להקים פרויקט בתחום השיט במועצת עמק הירדן. אם הייתי יודעת, לא הייתי ממשיכה לעזור לו".

השופט הקשה: "אדרבא. את מבצעת מאמצים במשך תקפה ארוכה, ובסוף כשהוא מצא עבודה, את לא יודעת מזה?"; וקירשנבאום השיבה: "אני חושבת שמכיוון שהוא אלוף אולימפי, צריך לדאוג לו".

השופט המשיך: "והוא מועסק בינתיים ב'איילים', ואת לא יודעת את זה? ראינו את השיחות שלו עם גודובסקי. הוא נודניק, הוא לא מפסיק 'לנג'ס'. הוא מקבל עבודה, מפסיק לנדנד ואת לא יודעת מזה?"

קירשנבאום השיבה: "הוא לא אמר לי שהוא עובד".

לוי לא הרפה מקירשנבאום: "ואת לא מתעניינת האם מצא עבודה? התרשמתי שאכפת לך מאוד מאנשים". קירשנבאום: "אכפת לי מאנשים, ובאופן פרטני אכפת לי מאוד מקולגנוב, אבל היו לי המון כאבי ראש כסגנית שר הפנים, שכבר לא הסתכלתי על זה".

בהמשך דבריה, התייחס קירשנבאום לכך שקולגנוב קיבל את שכרו מבלי שנדרש לעבוד עבורו, ואמרה: "אני אומרת באופן ברור: מעולם לא פניתי למישהו וביקשתי שישלמו לו משכרות בלי שיעבוד. מעולם לא התניתי שמישהו יקבל תשלום בלי לעבוד. לא מתאים לי. זה לא אני".

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.