הקרן שהמציאה מודל השקעות חדש בסטארט-אפים

קרן ליקווידיטי קפיטל, שיזם בית ההשקעות מיטב דש, שואפת לגייס סכום של 150 מיליון דולר • הקרן רוכשת הכנסות עתידיות של חברות ולא משקיעה במודל המסורתי של מניות או חוב

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: איל יצהר
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: איל יצהר

ליקווידיטי קפיטל, קרן להשקעות בסטארט-אפים אותה יזם בית ההשקעות מיטב דש, גייסה 30 מיליון דולר בסגירה ראשונה של הקרן. ההון גויס מלמעלה מ-50 משקיעים פרטיים כשירים ופמילי אופיס, ומיטב דש ישקיע בקרן סכום של 7 מיליון דולר.

בחודשים הקרובים צפויים להצטרף לקרן משקיעים נוספים, בהם גם גופים מוסדיים, ובקרן מקווים להשלים השנה גיוס של 150 מיליון דולר. הקרן הוקמה בתחילת ינואר לאחר שבתחילה מומנו ההשקעות על-ידי הנוסטרו של מיטב דש.

ליקווידיטי פועלת במבנה משפטי של קרן, והמשקיעים הם שותפים מוגבלים. החברה שמנהלת את הקרן היא בשליטה (54%) של מיטב דש. עם זאת, הקרן לא פועלת במודל המקובל. בעוד שקרן הון סיכון מסורתית משקיעה הון בתמורה למניות בחברה, ליקווידיטי רוכשת הכנסות עתידיות של החברה. מה זה אומר? שהקרן מספקת לחברות מימון שישמש להגדלת הצמיחה שלהן, ואם הן מצליחות - הן מחזירות לה את הסכום עם תשואה מסויימת. למשל, אם כדי להשיג הכנסות של 10 מיליון דולר, על חברה להשקיע 9 מיליון דולר, אז הקרן תממן את ההשקעה ותקבל לכיסה את ההכנסות. אם החברה לא תצליח להשיג את ההכנסות, הקרן לא תקבל חזרה את הכסף שהשקיעה. לכן לא מדובר בחוב (שכולל בדרך כלל גם שיעבוד) ולא מניות (כי אין לקרן בעלות בחברה).

החברות יעדיפו להשקיע בצמיחה גם אם הן לא ייהנו מהרווח בגינן מכיוון שהן נהנות מהגידול בהכנסות, מכמה סיבות: זה מגדיל את הניסיון של החברה, מספק לה גישה ללקוחות חדשים, מגדיל את השווי שלה ועוד. הקרן משקיעה בחברות בעלות הכנסות שנתיות שגבוהות מ-3 מיליון דולר, אשר מציגות שיעורי צמיחה שנתיים ועקביים של עשרות אחוזים והכנסות מתמשכות. הדגש הוא על חברות עם מודל הכנסות SaaS. החלטת ההשקעה מלווה באלגוריתם שכולל 15 פרמטרים והוא אמור לחזות את ההכנסות של החברה, כדי לנסות לאמוד אם הן יעמדו בתחזיות שלהן ויוכלו להחזיר את הכסף.

מנכ"ל הקרן רון דניאל, שמגיע מתעשיית ההייטק, מספר כי הם המציאו את המודל, ולא לקחו אותו מקרנות אחרות והוסיף: "אנחנו מנסים לפתור כשל שוק שנמצא בעולם הטכנולוגי שבו דווקא החברות הצומחות עם המודל המוכח צריכות הרבה הון כדי לממן את הצמיחה. 80% מכך ממומן בהנפקת מניות והשאר על-ידי חוב. מה שקורה זה שיזמים מגדלים חברה ואז הם צריכים לדלל את ההחזקות רק כדי לממן את הצמיחה. במקום שקרנות ההון סיכון יתעסקו בסיכון הן מתעסקות במימון של חברות בשלות. בנוסף, ברגע שמשקיע הון סיכון נכנס לחברה הוא נמצא בניגוד עניינים איתה כי מה שמעניין אותו זה מחיר המניה".

דניאל מציין כי דמי הניהול של הקרן דומים לאלו של קרנות ההון סיכון - 1.25% בשנה. כמו כן, התשואה עד 8% מגיעה למשקיעים, ומכל דולר מעבר לכך - רבע דולר מגיע לקרן.

מיטב דש נכנס להשקעה הזאת מתוך מגמה של העברת כספים של בתי ההשקעות גם להשקעות אלטרנטיביות. "אנחנו רואים חשיבות ואופק משמעותי בהשקעות אלטרנטיביות וממשיכים להעמיק את אחיזתנו בתחום. המודל הייחודי שפיתחה ליקווידיטי מאפשר ללקוחותינו תשואה גבוהה וחשיפה לפעילות חדשנית", אומר אילן רביב, מנכ"ל בית ההשקעות, שציין כי מדובר במנוע צמיחה משמעותי עבור מיטב דש.