אשת הנשיא נחמה ריבלין הלכה לעולמה בגיל 73

נחמה ריבלין, רעיית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והגברת הראשונה של ישראל, נפטרה היום, כשלושה חודשים אחרי ניתוח מורכב להשתלת ריאה • כאשת הנשיא, נחמה ריבלין התמקדה בפעילות למען בעלי מוגבלויות, תמיכה באמנות ובאמנים ופעילות בנושאי טבע ואיכות הסביבה

ראובן ונחמה ריבלין / צילום: אביב חופי
ראובן ונחמה ריבלין / צילום: אביב חופי

נחמה ריבלין, רעיית נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין והגברת הראשונה של ישראל, נפטרה היום (ג'), כשלושה חודשים אחרי ניתוח מורכב להשתלת ריאה. 

מבית הנשיא נמסר הבוקר: "בית הנשיא מודיע ביגון עמוק על פטירתה של נחמה ריבלין ז"ל, רעייתו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הבוקר בבית החולים בילינסון שבפתח-תקווה. בת 73 הייתה במותה, ערב יום הולדתה ה-74.

"נחמה עברה השתלת ריאה לפני כשלושה חודשים, ב-11 במרץ 2019, ניתוח לו נזקקה בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בשנים האחרונות.

"נשיא המדינה ובני המשפחה מבקשים להודות לצוות בית החולים בילינסון כולו, על הטיפול המסור, הרגיש והמקצועי לו זכתה במהלך החודשים האחרונים, לילות כימים, בלב רחב ובמאור פנים.

"בנוסף, משפחת ריבלין מבקשת להודות לאזרחי ישראל ולראשי העדות, אשר לא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה, לשלוח אל בית החולים ובית הנשיא מכתבים וציורי ילדים מרגשים, ולהתפלל לרפואתה יום-יום, שעה-שעה. דאגה זו העניקה לנשיא ולבני המשפחה כולם, כוחות ותמיכה שלא ניתן לתאר את עוצמתם במילים.

"תודת המשפחה שלוחה גם למשפחת חלבלי אשר תרמה לנחמה את ריאתו של בנם יאיר ז"ל על אצילותם מעוררת ההשראה ועל המעשה המופלא שעשו.

"נבקש מהציבור הרחב ומאמצעי התקשורת לאפשר למשפחה להתכנס באבלה בשעות אלה ולהימנע מפניה ישירה אל בני המשפחה". 

תמונה של נחמה ריבלין ונר זיכרון בבית הנשיא / צילום: תומר רייכמן
 תמונה של נחמה ריבלין ונר זיכרון בבית הנשיא / צילום: תומר רייכמן

"אשת חיל בעלת לב רחב ונתינה אינסופית" 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לרעיית הנשיא ריבלין: "יחד עם כל אזרחי ישראל, רעייתי שרה ואני מביעים צער עמוק על פטירתה של רעיית נשיא המדינה נחמה ריבלין ז"ל. כולנו התפללנו לרפואתה במהלך התקופה האחרונה, בה נלחמה בגבורה ובתעצומות נפש על חייה. אנחנו שולחים תנחומים מעומק ליבנו לנשיא המדינה ולכל בני משפחתו. יהי זכרה ברוך". 

שר האוצר משה כחלון צייץ בטוויטר: "משתתף בצערו של הנשיא רובי ריבלין עם לכתה של אשתו היקרה נחמה. יהי זכרה ברוך". 

שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "יחד עם כל אזרחי ישראל אני משתתפת בצערו של נשיא המדינה ראובן ריבלין על פטירת רעייתו נחמה. בני הזוג ריבלין היו דוגמה לזוגיות מופתית ואהבת אמת. זכיתי להכיר את נחמה בשנים האחרונות וגיליתי אישיות לתפארת עם אהבה עצומה למדינה ולאזרחי ישראל. יהיה זכרה ברוך". 

השרה גמליאל ספדה לרעיית הנשיא נחמה ריבלין ז"ל: "אנו נפרדים בלב כבד מאישה גדולה בפשטותה ופשוטה בגדולתה. נחמה ז"ל מותירה אחריה מורשת גדולה של אהבת אדם, אחדות ישראל וקבלת האחר והשונה. תנחומיי לנשיא ריבלין, שאבדתו אבדת כולנו". 

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר: "הצטערתי לשמוע על פטירתה של רעיית הנשיא ראובן ריבלין, הגברת נחמה ריבלין. בשמי ובשם רעייתי אלה, אני שולח תנחומים לנשיא ולמשפחתו. נחמה תיזכר לעד כאשת חיל, צנועה, בעלת לב רחב ונתינה אינסופית לזולת. יהי זכרה ברוך". 

ח"כ איימן עודה, יו"ר רשימת חד"ש-תע"ל, מסר כי הוא "מצטער על לכתה של נחמה ריבלין, אישה יקרה ואוהבת אדם. תנחומים לנשיא ריבלין ולכל המשפחה". 

ח"כ אחמד טיבי מסר: "‏מלבד העובדה שנחמה הייתה רעיית הנשיא. היא הייתה אישיות בפני עצמה. צנועה ופעילה למען ילדים במצוקה, הכרת האחר ויחס שוויוני לאזרחים הערבים ועוד. הכרתי אישה חזקה בעלת ערכים הומניים. יהי זכרה ברוך". 

ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, מסר: "אני משתתף בצער נשיא המדינה ראובן ריבלין ומשפחתו על פטירתה של הגברת נחמה ריבלין. נחמה הייתה אשת חיל ואדם מיוחד, שנרתמה תמיד לעזרת האוכלוסיות המוחלשות. יהי זכרה ברוך".

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, מסר: "אני שולח את תנחומיי לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, על פטירתה של רעייתו נחמה. כולנו התפללנו להחלמתה, והיום אנו מבכים על לכתה. נחמה הייתה אישה מיוחדת, והשותפות העמוקה ואהבה בין הנשיא לרעייתו ניכרו לכל אורך שנות נישואיהם. זהו יום עצוב למדינת ישראל. יהי זכרה ברוך". 

מדוברות הרשות השופטת נמסר: "נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, והרשות השופטת כולה, על שופטיה ועובדיה, מבכים את לכתה של הגברת נחמה ריבלין, רעיית הנשיא ראובן (רובי) ריבלין, אישה מיוחדת, אהובה ומעוררת השראה, ומשתתפים בצער הנשיא ובני המשפחה". 

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בטקס הפרידה משרת המשפטים, מסר: "שמענו בצער רב את הבשורה המרה על פטירתה של רעיית נשיא המדינה, הגברת נחמה ריבלין. כולנו משתתפים באבל הכבד של נשיא המדינה, של בני המשפחה ושל כל הציבור בישראל". 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, פתח היום את ישיבת ההנהגה של הארגון בהבעת תנחומים לנשיא המדינה: "אנו משתתפים בצערו העמוק של הנשיא ושולחים את תנחומינו הכנים לכל משפחת ריבלין ולאזרחי מדינת ישראל. הרגישות והאנושיות הרבה שאפיינו את נחמה ריבלין זצ"ל נגעו בלבבות רבים וימשיכו להאיר לעד את מורשתה", אמר. 

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, מסר: "התעשייה הישראלית אבלה את מותה של אשת הנשיא, הגברת נחמה ריבלין, ומשתתפת באבלו הכבד של נשיא המדינה מר ראובן ריבלין ומשפחתו. הגברת ריבלין הייתה אשת אשכולות ומקור לגאווה לכולנו והוסיפה כבוד והדר למדינת ישראל בכלל ולמוסד הנשיאות בפרט. יהיה זכרה ברוך".

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונאלד לאודר, מסר: "הקונגרס היהודי העולמי מביע צער כבד על פטירתה של אשת נשיא מדינת ישראל, הגברת נחמה ריבלין. נחמה הייתה אישה מלאת אור ושמחה, אשר תרמה מטוב לבה לאזרחי מדינת ישראל כה רבות. אנו מוסרים לנשיא המדינה, חברי ראובן, ולמשפחת ריבלין את תנחומינו ומשתתפים בצערם". יחד עם הנשיא לאודר, הצטרפו ומסרו יו"ר הסניף הישראלי של הקונגרס היהודי העולמי, גדי אריאלי, והמנכ"ל העולמי, רוברט זינגר, את צערם למשפחת ריבלין. 

יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, תמי שלח, מסרה תנחומים בשם הארגון וחבריו: "עם ישראל איבד היום אישה נדירה. אישה אשר הייתה אות ומופת לאהבת הארץ ואהבת האדם. אישיותה הייחודית בלטה בכל מפגשיה עם אלמנות ויתומי צה"ל ובפועלה לקרב ולגשר בין כל חלקי העם, וזאת תוך צניעות ודרך ארץ. נחמה הייתה אור של רגישות ודאגה לזולת. ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, חבריו ועובדיו מצדיע לה וינצור את זכרה לעד". 

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, מסר: "הסוכנות היהודית ויהודי התפוצות בכל רחבי העולם מרכינים ראש באבל כבד על לכתה של הגברת הראשונה של ישראל, נחמה ריבלין ז"ל, אשר הובילה בצניעות ברוחב לב ובאהבה אין-קץ עשייה חברתית ענפה ופתיחת דלתות בפני אזרחי ישראל והעם היהודי. אנו מחבקים את הנשיא ובני משפחת ריבלין ומבקשים להשתתף באבלכם הכבד". 

ניתוח מורכב

ניתוח השתלת הריאה של נחמה ריבלין, שהתקיים ב-11 במרץ, נמשך שעות ארוכות בבית החולים בילינסון בפתח-תקווה, ולאחריו נמסר מבית החולים כי מצבה של ריבלין יציב. ריבלין נזקקה לניתוח בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בעשור האחרון. היא המתינה להשתלה במשך זמן רב.

ב-12 במרץ, יום למחרת הניתוח, מסרו רופאיה של ריבלין, פרופ' דן ערבות (מנהל מערך ניתוחי לב-חזה בבילינסון), ורופאה האישי, פרופ' מרדכי קרמר (מנהל מערך ריאות בבילינסון), כי היא נותקה ממכונת ההנשמה והייתה ערה. לדבריהם אז, "נחמה מדברת ומתקשרת עם הצוות הרפואי ועם בני משפחתה".

תורם הריאה לנחמה ריבלין היה יאיר יחזקאל חלבלי ז"ל, צעיר בן 19 מרמת-גן שהיה מעורב בתאונת צלילה באילת. אחרי תאונת הצלילה חלבלי שכב יומיים בסורוקה ונלחם על חייו. משפחתו תרמה איברים נוספים, ריאה נוספת, ובהם שתי כליות, לבלב ולב, ובסך-הכול בוצעו 6 ניתוחי השתלות אחרי מותו.

כ-8 ימים אחרי הניתוח הראשון ב-20 במרץ, עברה ריבלין ניתוח כירורגי נוסף. גם בסיום ניתוח זה הודיעו בבית החולים בילינסון כי מצבה יציב, ולא נשקפת סכנה לחייה. "הפעולה הסתיימה בהצלחה, ובשעה זו היא נזקקת עדיין לסיוע נשימתי כמקובל לאחר הליך שכזה", נמסר אז מבית החולים.

במהלך כל אותם הימים, החל מיממה אחרי הניתוח הראשון וגם לאחר הניתוח השני, המשיך הנשיא ריבלין בפעילותו הציבורית, ללא הפסקה. 

נחמה ריבלין באירוע פרידה מן הרמטכ״ל איזנקוט, ואירוח הרמטכ״ל הנכנס כוכבי / צילום: מארק ניימן, לע״מ
 נחמה ריבלין באירוע פרידה מן הרמטכ״ל איזנקוט, ואירוח הרמטכ״ל הנכנס כוכבי / צילום: מארק ניימן, לע״מ

בוהמיינית, אוהבת אמנות וטובת-לב

נחמה ריבלין, 73, ילידת מושב חירות, גדלה באזור עמק חפר. היא למדה בבית הספר התיכון האזורי רופין שבעמק חפר ולא התגייסה לצה"ל מטעמים רפואיים.

בשנת 1964 למדה ריבלין בוטניקה וגנטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, השלימה תואר הוראה במדעי הטבע ובמשך שנים ממושכות עבדה במכון לבעלי החיים של האוניברסיטה כמזכירה מדעית. בשנת 1970 נישאו נחמה ורובי ריבלין, ונולדו להם 3 ילדים,  ריבי, ענת ורן. לנשיא ריבלין יש בן בכור, יואל, מנישואיו הראשונים.

באוניברסיטה העברית עבדה ריבלין במחלקה לזאולוגיה ולאחר מכן במחלקה לאקולוגיה. כמה שנים לפני הגעתה לגיל פרישה, עברה ריבלין לתפקיד מזכירה מדעית במחלקה לגנטיקה, ממנה פרשה בשנת 2007. אחרי הפרישה נרשמה ריבלין ללימודי תולדות האמנות (ללא תואר) והתמסרה גם לאהבתה למחול. 

נחמה ריבלין באירוע פרידה מן הרמטכ״ל איזנקוט, ואירוח הרמטכ״ל הנכנס כוכבי / צילום: מארק ניימן, לע״מ
 נחמה ריבלין באירוע פרידה מן הרמטכ״ל איזנקוט, ואירוח הרמטכ״ל הנכנס כוכבי / צילום: מארק ניימן, לע״מ

במשך שנותיה כמזכירה מדעית באוניברסיטה העברית, יצרה ריבלין קשרים חברתיים עם רבים מחברי הסגל האקדמי בתחום הטבע ומדעי החיים. אחד מחבריה הקרובים, פרופ' יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים, סיפר בעבר (בראיון לטל שניידר באתר סלונה) כי הוא שקדי, ריבלין וחברם הנוסף, פרופ' אוריאל צפריאל (לשעבר מדען רשות שמורות הטבע), ישבו כתף אל כתף בחדרי המעבדה באוניברסיטה במשך כעשור.

לריבלין היה חוש הומור פנטסטי, היא הייתה אישה חמה, אוהבת, שיודעת להשרות אווירה טובה. היא הייתה מעט בוהמיינית, אוהבת אמנות וטובת-לב, סיפרו עליה חבריה מאותה התקופה.

שקדי סיפר אז על אהבתה הרבה של ריבלין לבעלי חיים ולכלבים, וכיצד סייעה לו להתמודד עם פציעה קשה שלו בהפגנת שלום עכשיו (אותה הפגנה מפורסמת בה נרצח פעיל השלום אמיל גרינצוויג). 

רעיית נשיא המדינה ורעיית נשיא אוסטריה דוריס שמידאואר / צילום: תומר רייכמן
 רעיית נשיא המדינה ורעיית נשיא אוסטריה דוריס שמידאואר / צילום: תומר רייכמן

בימיה באוניברסיטה העברית ריבלין נודעה כאוהבת כלבים. סימן ההיכר להגעתה למשרד המזכירות המדעית היה הגעתו, מעט לפניה, של הכלב סטפן. סטפן, שקיבל את שמו מהטניסאי סטפן אדברג, הפך לכלב מוכר ברחבי הקמפוס, שרץ בסביבתה של ריבלין מדי יום. 

חבר אחר של נחמה ריבלין באותם הימים ועד היום הוא פרשן הספורט דני נוימן. הוא הכיר את נחמה, דרך חברו הוותיק רובי, למן היום שהוא ונחמה החלו לצאת כזוג. הוא היה נוסע עם רובי ריבלין לביקורים בבית אמה של נחמה ריבלין במושב חירות. 

נחמה ריבלין באירוע פרידה מן הרמטכ״ל איזנקוט, ואירוח הרמטכ״ל הנכנס כוכבי / צילום: מארק ניימן, לע״מ
 נחמה ריבלין באירוע פרידה מן הרמטכ״ל איזנקוט, ואירוח הרמטכ״ל הנכנס כוכבי / צילום: מארק ניימן, לע״מ

פרופיל ציבורי נמוך

נחמה ריבלין לא הייתה מעורבת באופן פעיל בחייו הפוליטיים של רובי ריבלין ולא הייתה חלק מהליכוד ומהמאבקים בכנסת, אך על אף שניסתה לשמור על חייה בנפרד, שמה שורבב מספר רב של פעמים לתוך הבוץ הפוליטי ובמיוחד בהקשר של מערכת היחסים הלא-נעימה אשר שוררת בעשור האחרון בין בני הזוג בנימין ושרה נתניהו לבני הזוג ריבלין.

השורש לאחד הריבים הראשונים היה כאשר בשנת 2010 ריבלין, בתפקידו כיו"ר הכנסת, הגיב להתנהלות נתניהו בנושא מינויי הבכירים בלשכת ראש הממשלה באמירה "אשתי לא ממנה אנשים". ריבלין רצה אז לומר שרעייתו נחמה, בניגוד לאשת ראש הממשלה שרה נתניהו, לא נוטלת חלק בזירה הפוליטית.

אחרי מילוי תפקיד יו"ר הכנסת, עד לינואר 2013, החליט ראש הממשלה נתניהו שלא למנות את ריבלין לתפקיד יו"ר הכנסת בכנסת ה-19, ומינה תחתיו את ח"כ יולי אדלשטיין. גם להחלטה זו קדמה פגישה זוגית בין שרה ובנימין נתניהו לבין נחמה וראובן ריבלין, במסגרת ארוחת ערב במעון בבלפור. מטרת הארוחה הייתה להיפגש בהרכב זוגי כדי לשפר את האווירה, אך הדבר לא צלח, וריבלין הודח מתפקידו.

יחד עם זאת, ריבלין שמרה על פרופיל ציבורי נמוך יחסית עד להיבחרו של רובי ריבלין לתפקיד הנשיא העשירי של ישראל בשנת 2014. כאשת הנשיא, נחמה ריבלין התמקדה בפעילות למען בעלי מוגבלויות, תמיכה באמנות ובאמנים והמשך החיבור שלה לנושאי טבע ואיכות הסביבה. 

רעיית נשיא המדינה ורעיית נשיא אוסטריה דוריס שמידאואר / צילום: תומר רייכמן
 רעיית נשיא המדינה ורעיית נשיא אוסטריה דוריס שמידאואר / צילום: תומר רייכמן

אחרי כניסת הזוג ריבלין למעון הנשיא בירושלים, חשפה נחמה לראשונה כי היא חולה במחלת ריאות וצולמה באירועים רבים כאשר היא מוצמדת לבלון החמצן שלה ולחיבור לצינוריות ההנשמה.

במשך שנות מחלת הפיברוזיס הגיעה ריבלין פעמיים בשבוע לטיפולי שיקום ריאה בבית חולים שערי צדק. צינוריות הנשימה והמכל הצמוד "זכו" לחשיפה בינלאומית בעת ביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישראל ביולי 2017. התמונה של אשת נשיא ארה"ב מלניה טראמפ אוחזת בידה של ריבלין ואומרת לה "נצעד ביחד בקצב שתבחרי", עשתה כותרות בכלי תקשורת רבים.

על אף המגבלות הרפואיות, ריבלין יצאה למספר נסיעות עם הנשיא ריבלין, בהודו ובוותיקן, ובינואר 2019 ליוותה את ריבלין לביקור רשמי בצרפת וצולמה מחובקת עם רעיית נשיא צרפת, בריז'יט מקרון. 

רעיית הנשיא נחמה ריבלין ורעיית נשיא צרפת בריז'יט מקרון / צילום: תומר רייכמן
 רעיית הנשיא נחמה ריבלין ורעיית נשיא צרפת בריז'יט מקרון / צילום: תומר רייכמן