רפאל נכנסת לשוק לווייני הריגול: תנסה לערער על הבלעדיות של תע"א בתחום

התע"א היא היחידה שפיתחה עד היום לוויינים ונהנית משליטה בשוק, המוערך במאות מיליוני שקלים • רפאל הציגה בימים האחרונים קונספט של לווייני ביון קטנים, לקראת מכרז של ממשלת ברזיל • בכיר ברפאל: "בחצי ממחיר לוויין גדול, נוכל לשים בחלל מספר רב של לוויינים קטנים"

עוזי לנדאו / צילום: תמר מצפי
עוזי לנדאו / צילום: תמר מצפי

אחרי שהתבססה בתחומי הטילים ומערכות ההגנה כיפת ברזל, שרביט קסמים ומעיל רוח - מרחיבה רפאל את פעילותה ונכנסת לשוק לווייני הריגול. כך נודע ל"גלובס". החברה הישראלית היחידה שנהנתה עד כה משליטה בשוק הלוויינים היא התעשייה האווירית.

בימים האחרונים חשפה רפאל בברזיל יכולות חדשות שפיתחה במשך שנים בתחום זה, ופתחה בפעולות לשיווק מערכת מתקדמת של ננו-לוויינים.

פעילות זו אמורה להיות יריית הפתיחה לתחרות בלווייני הביון של התע"א, במכרזים שמתקיימים בעולם, ובמסגרת תוכניות ההצטיידות של משרד הביטחון.

מערכת הלוויינים החדשה של רפאל נקראת LITE SAT, והיא מתבססת על להקות של ננו-לוויינים שפועלים במקביל, ומשמשים למשימות תצפית על מספר נקודות עניין על פני כדור הארץ בו זמנית. היא מיועדת לשימושים צבאיים, אך ניתן להתאים אותה גם לשימושים אזרחיים, כמו חקלאות, מעקב אחר אסונות טבע, מזג אוויר ועוד.

משקל כל לוויין הוא כ-50 ק"ג, וברפאל מדברים על שיגור מספר לוויינים על גבי אותו טיל, שימוקמו בנקודות שיוט במרחק 350-400 קילומטר מכדור הארץ. לכל לוויין ייקבע מסלול שיוט שונה, ובמצב שמדובר בלהקת לוויינים שמשמשת צבא או גוף מודיעיני - הם יוכלו להגביר משמעותית את קצב אספקת התוצרים המודיעיניים אל תחנת הקרקע של הגורם המפעיל.

תחום הלוויינים לא חדש לרפאל

לווייני ביון מקיפים את כדור הארץ מדי שעה וחצי. לפי הקונספט שמציגה רפאל, קצב אספקת התוצרים המודיעיניים מכל נקודת עניין שתיקבע, יהיה דקות אחדות ובאופן שישפר את יכולות המודיעין בזמן אמת. יכולות אלה הכרחיות למצב של מעקב אחר תנועת כלי רכב, פריסת כוחות, היערכויות לשיגור טילים ועוד - ובאופן שיאפשר הכוונה של אש מדויקת לעבר אתרים אלה מבעוד מועד.
ההחלטה של רפאל לחשוף את פעילותה בתחום הלוויינים דווקא בברזיל, באה על רקע התמודדותה במכרז שפרסמה ממשלת ברזיל לקראת הרחבת יכולותיה האסטרטגיות.
אף שרפאל מעורבת זה כשני עשורים בתוכניות לוויינים באופנים שונים, היא מעולם לא ייצרה לוויינים. החברה הישראלית היחידה שעשתה זאת עד היום היא התע"א, שמייצרת את לווייני הביון מסדרת אופק, המשמשים את מערכת הביטחון, ואת לווייני התקשורת מסדרת עמוס. בעבר שימשה רפאל כקבלנית משנה של התע"א בתחום הלוויינים, לרבות אספקת רכיבים שקשורים אליהם.
בשונה מהלוויינים הקטנים שמציעה רפאל, נחשבים לווייני הביון של התע"א לגדולים, ומשקלו של כל אחד כמה מאות קילוגרמים. המחיר של כל לוויין כזה מוערך בכמיליארד שקל, ותוחלת החיים שלו 10-15 שנה.

"הרבה מקום לחדשנות"

"החלטנו להיכנס לתחום הזה כי זיהינו שיש בו הרבה מקום לחדשנות", אמר ל"גלובס" בכיר ברפאל. "בחצי מהמחיר של לוויין גדול, נוכל לשים בנקודות שונות בחלל מספר רב של לוויינים קטנים, ולהבטיח כיסוי מודיעיני מלא ובתדירות גבוהה מאוד".

גורמים בתעשיות הביטחוניות אומרים, כי בין רפאל לבין משרד הביטחון כבר מתקיימים מגעים לקראת אפשרות של שיתוף פעולה בתחום זה. זאת, כשברקע משרד הביטחון הוא הלקוח העיקרי של לווייני הביון שמפתחת ומייצרת התע"א. אותם גורמים העריכו את פוטנציאל העסקאות, בשלב הראשון, סביב תוכנית הלוויינים החדשה של רפאל בכמה מאות מיליוני דולרים.

אף שרפאל לא פונה לשוק הלוויינים הגדולים, הקונספט שהיא מציעה - פריסה של לוויינים קטנים רבים ובמחירים נמוכים משמעותית, מסמן התחממות נוספת בין שתי החברות הביטחוניות שבבעלות הממשלה. "הניסיון של רפאל בתחום הלוויינים די מוגבל, בגלל שהיא התמקדה עד עכשיו בפעילות מאוד מצומצמת בתחום הזה. אבל היא חברה טובה, ואם תחליט שהיא רוצה להאיץ את פעילותה בנושא - היא תעשה את זה, וזה בהחלט מאתגר את התע"א", אמר גורם בכיר בתעשיות הביטחוניות.

לדברי הגורם "רפאל יודעת שאם היא תיכנס לתחום הלוויינים הגדולים היא תשלם מחיר כניסה גבוה מדי, והיא מבינה נכון שמחיר הכניסה לשוק הננו-לוויינים נמוך יותר. היא מבינה גם, שהעולם כולו הולך לכיוון של ננו-לוויינים, ולמרות שאף אחד עדיין לא הוכיח את הקונספט הזה - מדובר בתחזית שיכולה להוות איום משמעותי על הדומיננטיות וההגמוניה של התע"א בתחום".

רפאל סיימה את 2018 עם צמיחה של 15%, ועם מכירות שיא בהיקף של 9.3 מיליארד שקל. בניסיון להגביר את הצמיחה, היא מכוונת לשוק המל"טים הקטנים, ונמצאת בהליך לרכישת חברת אירונאוטיקס בסכום של כ-850 מיליון שקל ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו. ביום חמישי האחרון אישרו בעלי המניות של אירונאוטיקס את העסקה.

לפני כמה חודשים, בניסיון למנוע מרפאל את רכישת אירונאוטיקס מחשש לתחרות עזה בשוק המל"טים, הניחה התע"א הצעה לרכוש בעצמה את חברת המל"טים מיבנה - באופן שעורר תרעומת וביקורת רבה בקרב גורמים ממשלתיים. הביקורת הופנתה כלפי תע"א, על כך שגרמה להעלאת מחירה של אירונאוטיקס ולייקור העסקה, ובכך שאילצה חברה ממשלתית אחרת, רפאל, לשלם סכום גבוה באופן משמעותי.

בשונה מתע"א, שנאבקת שנים ארוכות עם תדמית בעייתית של חברה שנשלטת בידי ועד העובדים שלה, מככבת בדוחות ביקורת קשים, מתאפיינת בחוסר יעילות - ואת 2018 סיימה בהפסדים של עשרות מיליוני שקלים - נהנית רפאל מיוקרה בשל הצלחותיה בפיתוח מערכות פורצות דרך, בהן מערכות ההגנה מפני טילים; חימושים חכמים ואמצעים להגנה על טנקים ועל משוריינים מפני טילים.