הכנסייה הסינית השנויה במחלוקת שניסתה להתערב בבחירות בישראל דרך טוויטר

לפי דיווח של באזזפיד, עשרות חשבונות חשודים הושעו לקראת הבחירות • רוב החשבונות התמקדו בתכנים הנוגעים לדת, חלקם הפיצו מסרים בעד פוליטיקאים ישראלים ימנים • טוויטר סירבה לומר כמה חשבונות הוסרו, או איך החברה מצאה שהם חשודים

טוויטר / צילום: שאטרסטוק
טוויטר / צילום: שאטרסטוק

טוויטר השעתה עשרות חשבונות חשודים דוברי עברית לקראת הבחירות, כך לפי דיווח של באזזפיד. לפי הדיווח, החשבונות הופעלו ע"י תנועה דתית סינית שנויה במחלוקת בשם "כנסיית האל הכל-יכול" אשר מנוגדת לחוק בסין.

לפי המקור של באזזפיד, החשבונות שקושרו עם הכנסייה והושעו פרסמו בעברית בטוויטר. רובם התמקדו בתכנים הנוגעים לדת, חלקם הפיצו מסרים בעד פוליטיקאים ישראלים ימנים, אך אף אחד מהם לא הפיץ מסרים בעד ראש הממשלה בנימין נתניהו. בבאזזפיד מצאו גם חשבון אחד שמקושר לכנסיה אך עדיין פעיל, ונוצר אחרי שטוויטר החלה להשעות חשבונות דומים, וקידם מסרים של בני גנץ.

טוויטר סירבה לומר לבאזזפיד כמה חשבונות הוסרו, או איך החברה מצאה שהם חשודים ומסרה רק שהוסרו בשל הפרות הנוגעות למדיניות הספאם. לפי הדיווח, החשבונות שהוסרו היו בין מאות החשבונות שסומנו כחשודים ע"י "פרויקט הבוטים הגדול" של החוקרים נועם רותם ויובל אדם. לאחרונה "פרויקט הבוטים הגדול" חשף רשת של מאות חשבונות שקידמו את מפלגת הליכוד, כפי שפורסם בידיעות אחרונות ובניו יורק טיימס, בתחקיר שספג ביקורות בשבוע שעבר.

בשיחה עם "גלובס", רותם אמר כי החשבונות של הכנסייה שפעלו בעברית אכן זוהו במסגרת הפרויקט, לראשונה כבר בחודש אוגוסט. "ראינו כל מיני חשבונות שנראה היה שפועלים ביחד, אבל עזבנו אותם בשקט כי אמרנו שזו קבוצה דתית שלא מתערבת בעניינים פנימיים. ברגע שהם התחילו להתערב בעניינים של הבחירות פנינו לטוויטר בסוף ינואר במטרה לחסום אותם ובטוויטר חסמו אותם כעבור 48 שעות", אמר.

לדברי רותם, שיטת הפעולה של החשבונות דוברי העברית סביב הבחירות בארץ הייתה נסיונות הפצה של מסרים שהופצו ע"י פעילי מפלגות, כאשר כל התכנים נגעו למפלגות ימין. בנוסף, רותם מצביע על כך ש"היו קשרים הדדיים ביניהם לבין הרשת שחשפנו לפני שבוע, גם בהפצה של תכנים וגם בקשרי עוקבים-נעקבים". רותם אומר כי לא ברור לו מה האינטרס של אותה קבוצה להתערב בבחירות בישראל, וכי אותם חשבונות ניסו גם להפיץ את הבשורה הדתית של הכנסייה בארץ, ובין היתר פנו לעיתונאים ישראלים ושלחו להם לינקים שקשורים לכנסייה ולנושאים נוספים.

"זו הייתה אופרציה יחסית גדולה שבדיעבד התברר שעבדה ב-70 מדינות. היו להם עוד מאות חשבונות במקומות נוספים בעולם, והם שכרו אנשים במקומות שונים כדי שיכתבו להם טקסטים בכל מיני שפות, אותם הפיצו בצורה חצי אוטומטית. הם שכרו ככל הנראה ישראלים מחו"ל שיכתבו עבורם בעברית. לדעתי הם אפילו לא ידעו בשביל מי הם כותבים", אומר רותם. הוא מוסיף כי בעוד שבחלק מהחשבונות הוצהר בבירור שהמשתמשים משתייכים לכנסיה, בחשבונות אחרים הם ממש התחזו לישראלים.