סמנכ"ל חברת הקנאביס מספר 2 בעולם: "התעשייה שלנו תהיה גדולה מתעשיית המשקאות החריפים"

עם שווי של כמעט 10 מיליארד דולר, אורורה הקנדית מהווה מודל לחיקוי לחברות הישראליות בתחום הקנאביס • האם החברה מצדיקה את שוויה, והאם חברות ישראליות יכולות להתחרות בה? בראיון ל"גלובס" מנסה הסמנכ"ל קאם בטלי להשיב על כך • "הזנים של תיקון עולם שרכשנו הם מהמבוקשים ביותר שלנו"

קאם בטלי, סמנכ"ל אורורה קנאביס /  צילום: יוחנן כץ
קאם בטלי, סמנכ"ל אורורה קנאביס / צילום: יוחנן כץ

כששואלים מה מזין את ההייפ בבורסת תל-אביב סביב תחום הקנאביס המתהווה, ובו חברות בעלות פעילות בוסרית, שעדיין לא מניבה הכנסות, נהוג להביט לעבר קנדה. יותר מ-10 חברות קנדיות בתחום הקנאביס הן כיום בעלות שווי של יותר ממיליארד דולר. 

החברה השנייה בגודלה בתחום הקנאביס בקנדה מבחינת שווי השוק שלה, היא אורורה (Aurora Cannabis), ששווה כיום 12 מיליארד דולר קנדי (כ-9 מיליארד דולר אמריקאי). לשם השוואה, שוויה של חברת טבע עומד על 16.6 מיליארד דולר.

הכנסותיה של אורורה ודאי אינן מסבירות את השווי שלה: הן עמדו על 40.7 מיליון דולר ברבעון שהסתיים בדצמבר 2018. מדובר בצמיחה של 83% לעומת הרבעון הקודם ושל 363% לעומת הרבעון המקביל ב-2017. הכנסות אלה היו דומות להכנסות החברה בארבעת הרבעונים הקודמים, אבל למרות הצמיחה המהירה, ואפילו אם היא תימשך, הפער מול שווי השוק הוא דרמטי. כשמתייחסים גם להפסד, שהסתכם ב-176 מיליון דולר ברבעון, קשה עוד יותר לבלוע את שווי החברה.

אורורה הניבה תשואה
 אורורה הניבה תשואה

"עד כה התמחור שלנו התבסס על הפוטנציאל שלנו, אבל אני מקווה שעד השנה הבאה התמחור ישקף את הנכסים האמיתיים שלנו", אומר בראיון ל"גלובס" קאם בטלי, סמנכ"ל לעניינים תאגידיים (Chief corporate Officer) באורורה, שהגיע ארצה כאורח בכנס Cannatech. "אנחנו נערכים כבר כיום באופן אקטיבי לפעילות ב-24 מדינות, כשבכ-40 מדינות כבר יש אישור למכור קנאביס רפואי או שיש לגליזציה. אנחנו חושבים שהמגמה הזו תסחף את העולם".

"יש פער בין השווי לבין ההכנסות בדוחות"

בטלי מספר כי כשהגיע לחברה ב-2016, היא העסיקה כ-35 עובדים, וכיום היא מעסיקה 20 אלף עובדים. "ב-2020 נייצר ברחבי העולם 500 אלף קילוגרם קנאביס", הוא אומר. זוהי כמות שבמחירי השוק הנוכחיים בעולם המערבי, מיתרגמת להכנסות של כמה מיליארדי דולרים, אבל לשם מכירת כמות כזו החברה אינה יכולה להסתפק בשוק הקנדי, אלא זקוקה להתפתחות בינלאומית מהירה, כשכיום ההכנסות שלה מהשווקים הבינלאומיים הן הדרגתיות.

"זה נכון שיש פער בין השווי לבין ההכנסות בדוחות כיום, אבל ההכנסות כבר מראות צמיחה ומוכיחות שאנחנו עסק אמיתי", אומר בטלי. "המשקיעים תמיד תהו אם אנחנו עסק אמיתי, ועכשיו אנחנו מוכיחים זאת, וזו הקלה".

ברבעון האחרון (הרביעי של 2018), דיווחה החברה על משלוחים ראשונים לגרמניה, לפולין, לצ'כיה ולבריטניה, ועל כוונתה לרכוש את יצרן הקנאביס הרפואי היחיד שהתחיל לפעול במקסיקו, וכן יצרן נוסף הפועל בכמה מדינות בדרום אמריקה. השבוע זכתה אורורה במכרז להקמה של פעילות קנאביס רפואי בתוך גרמניה, שהיא אחד משוקי הקנאביס הרפואי האטרקטיביים בעולם מבחינת מכפלת מחיר המוצר, מספר הרישיונות הצפויים והתקדמות הרגולציה בתחום. אורורה היא אחת משלוש חברות שזכו במכרז זה. 

למרות הכניסה לכל השווקים האלה, החברה הצהירה כי בשלב הראשון הפעילות הזאת היא ברמה ראשונית, וכיום רוב ההכנסות של החברה הן מקנדה. כאמור, ההצלחה של החברה בהתרחבות הבינלאומית תקבע במידה רבה את עתידה. 

גם בקנדה כמו בישראל נהנות החברות מ"אבק סלבס", ומניית אורורה, שעלתה ב-58% בשנה האחרונה (340% בשנתיים), קפצה 14% עם כניסתו של המשקיע האקטיביסט, המיליארדר נלסון פלץ, כיועץ מיוחד לחברה. פלץ יקבל אופציות בהיקף של 20 מיליון דולר. רשת CNBC האמריקאית הגדירה את המינוי בתור "הגושפנקה החזקה ביותר לתחום הקנאביס עד כה".

● סביר בעיניך שאתם נסחרים במחיר שבו לרוב תיסחר חברת תרופות, שיש לה לפחות מוצר רב מכר אחד מוגן פטנט?

בטלי: "אם היית שואלת בעבר, איזהו החומר שיש לו את טווח הטיפול הרחב ביותר, הייתי אומר לך - אספירין. חומר אנטי-דלקתי, שיכול לתרום לבריאות כלי הדם ומצד שני גם מוריד חום. כיום אני אומר, בלי שום ספק - קנאביס. הוא מכיל רכיבים מונעי כאב, אנטי-דלקתיים, מפחית בחילות ומעורר תיאבון, מונע פרכוסים, נמצא יעיל בטיפול בפוסט-טראומה, וזה כנראה עוד לא הכל. בניגוד לאספירין, שהוא רק תרופה, קנאביס יהיה רכיב מהפכני גם עבור תעשיית האלכוהול, הטבק, תוספי המזון, המזון והקוסמטיקה.

"אם ניקח בחשבון אפילו רק פלח קטן, כמו תחום הכאב, הרי התרומה של הקנאביס למטופלים שאין להם כיום פתרונות טובים היא אדירה. אי-אפשר לקחת מנת יתר קטלנית של קנאביס, וזה לא נכון לגבי אף מוצר אחר - לא אספירין, אפילו לא פרצטמול. אני עובד כל החיים בתחום הפארמה, וזאת המשרה הכי מלהיבה בחיים שלי".

תשקיף לקראת גיוס של עוד 750 מיליון דולר

אורורה התחילה את פעילותה בעולם הקנאביס הרפואי, אבל כיום עוסקת בתחום הפנאי, וכעת הכנסותיה נחלקות בערך חצי-חצי בין התחומים. בהדרגה החברה מתרחבת והולכת לא רק גיאוגרפית, אלא גם מבחינת סוג הפעילויות שלה בשוק.

בשנים האחרונות רכשה אורורה גם רשת חנויות כדי למכור בה את המוצר שלה וגם רשת של קליניקות כדי לאסוף מהן מידע רפואי, וזאת נוסף על כמה מגדלות קנאביס קנדיות מתחרות או קטנות ממנה, שאותן רכשה כדי להשיג מותגים בעלי מוניטין או לצמצם תחרות. הרכישות מבוצעות לעתים קרובות במניות, או בשילוב מניות. עם זאת, אורורה גם גייסה הון רב, כולל חוב בהיקף של 345 מיליון דולר בינואר האחרון. השבוע הגישה תשקיף מדף לקראת גיוס אפשרי של 750 מיליון דולר נוספים.

בטלי מגיע מתחום התרופות. בתפקידו הקודם היה הבעלים של חברת ייעוץ לחברות פארמה וארגוני בריאות, וכן בעלים של חברה בתחום טכנולוגיות התקשורת (בעיקר בתחום המצגות התאגידיות וסרטי התדמית). באחד מתפקידיו הראשונים שימש מנהל בתחום התקשורת בחברת התרופות אלי לילי.

● כמי שמגיע מעולם התרופות, אתה באמת חושב שאם היו בוחנים את צמח הקנאביס ראש בראש מול תרופות קיימות, כפי שעושים לכל תרופה חדשה שיש בשוק, הוא היה נמצא עדיף או בעל ערך מוסף בכל האינדיקציות האלה ונוספות?

"אני חושב שקנאביס לעולם לא יעבור את התהליך הרגולטורי שעוברת תרופה, ניסויי שלב I, II, III ראש בראש עם הטיפול הכי טוב הקיים בשוק, בקבוצת ניסוי מול קבוצת ביקורת. למוצרים אין פטנט, ולכן אין חברה שמשתלם לה לעשות ניסוי בצורה כזו. המידע נאסף בצורה אחרת, והוא נאסף בהדרגה ומאוד משכנע.

"כנראה מתפתחת עוד דרך שבה תרופות יכולות להיכנס לשוק. אני מקווה שנראה תהליך דומה עבור עוד תרופות שאין להן פטנטים, כמו קטמין ופסילוסיבין (החומר הפעיל בפטריות הזיה), אם כי אנחנו לא מתכוונים להיות שם, ואני לא חושב שיתגלה שם עוד חומר כל כך רב-שימושי כמו הקנאביס.

"מבחינת תמיכה במוצרים שלנו באמצעות ידע, רכשנו רשת מרפאות טיפול בקנאביס, ומשם קיבלנו מידע, אנונימי כמובן, לגבי האפקטיביות של כל מוצר וכל שילוב בין מוצר לכל התוויה - כלומר, לכל מצב רפואי. למשל, בתחום הטיפול בכאב זיהינו פרוטוקול שבו מטפלים בלילה באמצעות קפסולה שמעודדת שינה, ובבוקר משתמשים באידוי של אותו חומר וזה לא מרדים.

"המערכת הקנאבינואידית בגוף האדם, שהתגלתה על ידי הישראלי פרופ' רפאל משולם, מקושרת למערכות הגוף האחרות בכל כך הרבה דרכים. ישראל היא המובילה בגילוי הזה ובתחום הקנאביס הרפואי".

● אם כבר מדברים על ישראל, אתם רכשתם את חברת Medreleaf, שהוקמה על בסיס ידע שהגיע, בין השאר, מחברת תיקון עולם הישראלית. עד כמה המוצרים שמקורם בתיקום עולם משמעותיים בפעילות שלכם?

"הזנים של תיקון עולם מבוקשים מאוד גם בשוק הרפואי וגם בשוק הפנאי. אורורה ומדרליף היו שילוב מעולה - שתינו הבאנו למשחק לא רק ידע רפואי, אלא גם ידע הקשור ביעילות הגידול, והשילוב ביכולות של שתי החברות מאפשר לנו להשיג יבול טוב יותר".

● הזנים האלה הם בעיקר בעלי מוניטין טוב, או שהם נמכרים היטב גם למי שאינו מכיר את המוניטין שלהם?

"גם וגם. החברה הצליחה מאוד מבחינה שיווקית, אבל יש לנו הרבה לקוחות גם מפה לאוזן. הצרכנים של מוצר הפנאי מדווחים שהמוצר בעל ריח טוב, לח במידה הנכונה וכדומה. הרופאים אומרים שהצרכנים שלהם מרגישים טוב יותר".

נציין כי בימים אלה עוברת תיקון עולם משבר דווקא בשוק הבית שלה, בישראל, כשהחווה הראשונה שלה בביריה נסגרה (וגם הספיקה לעבור שוד, אבל למרבה המזל לא היה בה קנאביס באותו זמן), ואילו החווה החדשה שלה בכפר יהושע, שצפויה לייצר קנאביס על פי התקנות הישראליות החדשות, עדיין אינה מוכנה לספק את כל הביקוש למוצרי החברה בארץ. בימים אלה נאבקת תיקון עולם לשמור על האמון של מטופליה, כדי שישובו אליה כשתשוב לספק את מוצריה. לדברי החברה, היא צפויה לחדש את האספקה ביולי.

● אתם מספקים גם מוצר פנאי וגם מוצר רפואי. האם אתם רואים צרכנים עוברים מהמוצר הרפואי למוצר הפנאי הזול יותר, כפי שקרה בשבועות הראשונים אחרי הלגליזציה? או שיש ערך לידע הרפואי העומד מאחורי המוצר?

"הצרכנים שלנו לא עברו לקנות את מוצר הפנאי, אם כי חברות אחרות כן דיווחו שזה קורה להן, והסבירו כך האטה בצמיחה שלהן. אצלנו יש עלייה ברכישת המוצר הרפואי לצד עלייה ברכישת מוצר הפנאי. אנחנו מאמינים שמי שמעוניין בתועלת הרפואית צריך לרכוש את המוצר הרפואי, בין השאר, כדי להיות מטופל על ידי המערכת הרפואית בהקשר הזה.

"לגבי זליגה מהשוק הרפואי לשוק הפנאי, שמעניינת מאוד שווקים שבהם אין עדיין לגליזציה של מוצר הפנאי, אנחנו לא ראינו שזה קרה בקנדה לפני הלגליזציה. רוב החולים לא אספו את הכמות המקסימלית שהייתה במרשם שלהם. זה נכון בעיקר אם המוצר לא היה עשיר ב-THC, החומר הפסיכואקטיבי בקנאביס".

יש לציין כי חוכמת ההמון של סקטור הקנאביס בישראל גורסת כי כאן דווקא כן הייתה זליגה של קנאביס לשוק הפנאי מהחולים המשתמשים במוצר הרפואי, אבל אי אפשר להוכיח זאת או לדעת מהו היקף התופעה. "יש עוד תרופות שיש להן השפעות פסיכואקטיביות, והן מסוכנות יותר, ובכל זאת נמכרות בבתי מרקחת", אומר בטלי.

● יש כיום מחסור של קנאביס בשוק הקנדי?

"כיום בשוק הקנדי יש מחסור ברמה שקצת הפתיעה את השוק. אנחנו רואים בזה סימן טוב לכך שמי שרכש בשוק הלא-חוקי עבר לרכוש חוקי".

● קנדה תייבא קנאביס?

"אפשר לייבא כיום קנאביס רפואי רק לצורכי מחקר".

● אתם פועלים כיום בכל העולם. מי לדעתכם יהיו המתחרים שלכם בעולם?

"ישראל, אוסטרליה, ארה"ב - ברגע שיסדרו את החוקיות של המוצר - כרגע הן לא מתחרות, ואנחנו מברכים על כך, כי כל התמהמהות שלהן בדרך לשוק מאפשרת לנו ליצור יתרון שיישמר בהמשך. בדרום אמריקה ובאפריקה אכן אפשר לגדל יותר בזול, ואנחנו בעצמנו נגדל שם, אבל יש שם אתגרים, בעיקר כשרוצים מוצר איכותי ואחיד. כוונת המגדלים שם היא לגדל את המוצר בחוץ, כדי ליהנות מהשמש ולהוריד את המחיר, אבל כל רוח יכולה לשבור את הצמח וכל גשם יכול פשוט לשטוף ממנו את הטריכומות (החלק בצמח שבו אגור החומר הפעיל)".

אחד מיצרני הקנאביס בישראל אמר לנו באחרונה כי השווי של חברות בתחום נובע מההערכה שחברת פארמה תרכוש אותן, או לפחות את חטיבת הקנאביס הרפואי שלהן, וכי בטווח הארוך לא יהיו בעולם חברות המתמחות רק בקנאביס. מה דעתך?

"חברות פארמה אולי ייקנו, בסופו של דבר, אבל אני מקווה שלא אותנו. אין עוד תעשייה בעולם שמשלבת בין היכולות שלנו. זה כמו למכור בירה עם תרופות. אני חושב שהתעשייה הזאת כן תתקיים באופן עצמאי, ותהיה גדולה יותר מתעשיית האלכוהול כולה".