"מריח כמו דמוקרטיה": סרטוני התעמולה שהסעירו את הרשת

אם תמונה אחת שווה אלף מילים, סרטון ויראלי שווה לפחות כמה אלפי קולות • "גלובס" חוזר ל-5 סרטוני התעמולה של הפולטיקאים שבלטו בחודשים האחרונים

סרטון הבושם של איילת שקד / צילום מסך מתוך YouTube
סרטון הבושם של איילת שקד / צילום מסך מתוך YouTube

הכנסת ה-20 התפזרה ב-26 בדצמבר, והיום (ג') נערכות הבחירות לכנסת ה-21. מעל ל-6.3 מיליון בעלי זכות בחירה יצביעו ביותר מ-10,000 קלפיות. המפלגות השקיעו בקמפיין הנוכחי מאמצים גדולים - וגם תקציבים בלתי מבוטלים - בניסיון לכבוש את הרשתות החברתיות.

אם תמונה אחת שווה אלף מילים, סרטון ויראלי שווה לפחות כמה אלפי קולות. כמה שעות לפני שבחירות 2019 נגמרות - הנה כמה סרטונים בולטים שעוררו עניין ועוררו דיון ער בחודשים האחרונים: 

יאיר לפיד גורס מסמכים

אחד המהלכים שעשויים להשפיע על גורל מערכת הבחירות הוא החיבור בין בני גנץ לבין יאיר לפיד. השניים יצאו לדרך בתור המנהיגים של "חוסן לישראל" ו"יש עתיד", בהתאמה, והתאחדו ברגע האחרון. זמן קצר לפני האיחוד חשף לפיד סרטון שבו הוא מדמה את הכניסה שלו ללשכת ראש הממשלה. במהלך הסרטון לפיד מתקרב למגרסה ו"גורס" את "תקציב מטוס ראש הממשלה" וגם את הפונקציה של "שר ללא תיק".

אביגדור ליברמן מתחפש לרב

חבר הכנסת אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, התחפש בפורים ל"גאון מקישינב". ליברמן, חבוש מגבעת, החזיק דף נייר שעליו הופיעו המילים "פסק הלכה". בסרטון הודיע "הרב" כי הוא "מתיר תחבורה ציבורית בשבת ונישואים אזרחיים". הסרטון גרף יותר מ-1,000 לייקים ו-525 תגובות.

איילת שקד מדגמנת בושם

שרת המשפטים, איילת שקד, ממפלגת "הימין החדש" הפכה במהלך מערכת הבחירות לפרזנטורית של הבושם "פאשיזם". בסרטון, שצולם בשחור לבן - אגב, בביתה של חברת המפלגה אלונה ברקת - הציגה השרה את "הבושם שהשמאלנים פחות יאהבו". ברגע השיא של הסרטון מרימה שקד בקבוק בושם, מישירה מבט למצלמה ואומרת: "לי זה מריח כמו דמוקרטיה". הסרטון הניב כ-250 אלף צפיות, אבל גם שימש את ה-BDS בתעמולה נגד השרה. 

נפתלי בנט מדבר עם יונה

שר החינוך, נפתלי בנט, גם הוא ממפלגת "הימין החדש" - התחרה בדוקטור דוליטל והוכיח שגם הוא מסוגל לשוחח עם בעלי חיים. בנט הגיע לכיכר מלכי ישראל וצילם שם את הסרטון, שזכה לטייטל "שלום צריך לדעת איך לעשות". "את יודעת מה הבעיה שלך", שאל בנט יונה לבנה, ומיהר להשיב: "חוסר ביטחון". בהמשך הפציר בנט ביונה: "תני להם ברבאק". הסרטון זכה ל-108 אלף צפיות.

בנימין נתניהו חוזר ל-1992

רגע לפני פתיחת הקלפיות פרסם ראש הממשלה בדף הפייסבוק שלו סרטון נוסף, שעורר סערה. נתניהו התייחס למצב הליכוד בסקרים והעריך כי כחול לבן תהיה המפלגה הגדולה בישראל, אם מצביעי הליכוד לא ינהרו לקלפיות. נתניהו התייחס לאפשרות שלפיד וגנץ יקימו "ממשלת שמאל" ואמר: "אסור לחזור על הטעות שנעשתה ב-92. הביאו אז גנרל, עם זכויות, יצחק רבין, דיבר יותר ימינה מכהנא... והקים ממשלת שמאל".