מושלם זה משעמם: כך תשמרו על רלוונטיות במדיה החברתית

אף פעם לא נהיה רלוונטיים לכולם, וזה בסדר גמור • אם הצלחתי ליצור הזדהות, להניע לפעולה חיובית או לעורר השראה אצל הקהל שלי, קטנה ככל שתהיה - אני רלוונטית

מה זה בכלל אומר להיות רלוונטי? האם השאלה הזו רלוונטית בכל תקופת זמן, או שבעידן המדיה הדיגיטלית וצריכת תוכן אינסטנט, צריך לאמץ התנהלות אחרת בשביל להמשיך לעניין?

אחטא לרגע בחטא היהירות: לרוב אני מרגישה רלוונטית. אך האם זה נכון, או שאולי זו הרגשה מוטעית? אם אסתכל על בני הנוער, ואנסה לפענח את שפתם ברשתות החברתיות, לא אבין כלום. והם, אין להם שום עניין בתכנים שלי. ואם אנסה לספר לסבתי בת ה-90 מה זה אינסטגרם, או להסביר לה מה אני עושה לפרנסתי, היא לא תבין על מה אני מדברת ותציע לי להמשיך ללמוד לדוקטורט (סיפור אמיתי).
אז למי אני כן רלוונטית?

בעידן הדיגיטלי, הכול הפך להרבה יותר מהיר ומיידי, מה ששינה את אופן צריכת התוכן שלנו. יש לנו יותר גירויים והפרעות, וחלוקת הקשב שלנו עובדת שעות נוספות. הסבלנות למסרים ארוכים ירדה משמעותית. כשהייתי טינאייג’רית הייתי מסתובבת ברחובות עם ‘מלחמה ושלום’ של לב טולסטוי ונתקעת בעמודים. היום אני מסתובבת עם אייפון, עוברת בין אפליקציה לאפליקציה, מפוסט מרגש לתמונה, ללייק, לתגובה, נתקעת בעמוד וחוזר חלילה. עצוב? לא בטוח. שונה? בהחלט.

רובנו יוצרים ומשתפים תוכן על בסיס יומיומי. זה יכול להיות פוסט בפייסבוק, תמונה באינסטגרם, פוסט בבלוג, שליחת ניוזלטר, ואף הודעת "בוקר טוב משפחת על חלל", בוואטסאפ המשפחתי. השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא מי הקהל שלנו. הנה תובנה להורדת מפלס הסטרס - רלוונטיות היא סובייקטיבית בהתאם לקהל היעד. אף פעם לא נהיה רלוונטיים לכולם, וזה בסדר גמור. כדאי שנגדיר לעצמנו למי אנחנו פונים, ומי חשוב שיראה אותנו כרלוונטיים. במקרה שלי, מדובר בקהל של בני 25-45, לרוב נשים, שצורכים תוכן במדיה הדיגיטלית על בסיס יומיומי.

איך מודדים רלוונטיות? דרך האימפקט. אם הצלחתי להזיז משהו בלב, ליצור הזדהות, להניע לפעולה חיובית, לעורר השראה אצל הקהל שלי, גם אם הוא קטן, אני רלוונטית. זה מתחיל במתן ערך, וממשיך להתאמת המסר לצרכים ולסוג התקשורת שהקהל שלי מוכן ורגיל לצרוך.

להלן שישה כללים שיעזרו לכם לשמור על רלוונטיות במקומות הרלוונטיים לכם:

התאימו את השפה. חשוב לכתוב בשפה מדוברת, בגובה העיניים, ולא לנסח פוסטים מסורבלים בעברית גבוהה או בשפה משפטית. את זה תשאירו לספרים וכתבים אקדמיים. תהיו נגישים וברורים במסר שלכם.

תמיד חשבו על הצד השני. איזה ערך הקהל שלכם יקבל מהתוכן שאתם מעלים? איך הם ייתרמו מכך? זו השאלה המרכזית, והתנאי הכי חשוב שצריך להתקיים על מנת להישאר רלוונטיים - התמקדו באחר, לא בכם.

תהיו מעורבים. פעם התקשורת הייתה יותר חד-צדדית. שיגרנו תוכן לעולם (למשל ספר) ולא הייתה אינטראקציה מיידית, אם בכלל, עם הקהל. היום הפידבקים הם מיידיים - אנשים מצפים שנגיב, שנהיה זמינים. אנחנו חייבים להיות נוכחים, וכדאי שגם נהיה נחמדים. זה מה שבונה את השם שלנו, ומייצר קהילה מעורבת ואוהדת. זה לא אומר שצריך להיות שם 24/7, אבל להראות נוכחות משמעותית, בהחלט כן.

תהיו אותנטיים. תבטאו את מי שאתם, את המחשבות, האמונות, הכישרונות שלכם. אל תפחדו להיות פגיעים. מושלם זה משעמם ולא אמין. אף אחד לא מושלם.

אל תהיו פרפקציוניסטים. הנה יתרון לעידן החדש הזה: יש לנו יותר מטייק אחד. אפשר לצלם עשר תמונות ברצף ולבחור את הטובה ביותר, אפשר להעלות פוסט לא מושלם ולהשתפר ולתקן על הדרך. גם אם הסרטון שלכם צולם במצלמת סלפי ועם סאונד מזעזע, במידה והתוכן שבו יהיה מעניין במיוחד, יש לו סיכוי להפוך לוויראלי.

תעזו. לרשת הדיגיטלית יש יכולות קסם של יצירת קשרים, פתיחת דלתות והגשמת חלומות שאפילו לא חלמתם. קחו את היתרונות האלה בשתי הידיים, תתבטאו ותישארו רלוונטיים.

הכותבת היא מומחית רשתות חברתיות - אינסטגרם ופייסבוק