מוסי רז נגד ארנון בר-דוד: "הגיע הזמן שנדרוש מההסתדרות לעמוד במינימום שקיפות"

בפוסט שפרסם הערב נגד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, כתב רז: "לו בעל הון היה סוגר עיתון, מפטר את עובדיו בצורה בלתי חוקית וזורק את הוועד מחדרו - הייתה ההסתדרות יוצאת נגדו. יו"ר ההסתדרות שסגר את 'דבר ראשון' ופיטר את עובדיו חייב ללכת הביתה" • ההסתדרות: הדברים אינם ראויים לתגובה

ח"כ מוסי רז / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מוסי רז / צילום: שלומי יוסף

בעקבות סגירת אתר "דבר ראשון" וההתנהלות של יו"ר ההסתדרות החדש, ארנון בר-דוד, ח"כ מוסי רז דורש את כינוס הנהלת מרצ כדי לפעול להדחת בר-דוד.

בפוסט שפרסם הערב (ג'), כתב רז: "לו בעל הון היה סוגר עיתון, מפטר את עובדיו בצורה בלתי חוקית וזורק את הוועד מחדרו - הייתה ההסתדרות יוצאת נגדו. יושב-ראש ההסתדרות שסגר את 'דבר ראשון' ופיטר את עובדיו חייב ללכת הביתה".

רז איננו היחיד ממרצ שזועם על התנהלותו של בר-דוד גם בעניין "דבר ראשון" וגם בעניין ההתנהלות מול ארגון העיתונאים, שגינה את סגירת האתר ואיגד את העובדים, דבר שכפי הנראה הביא ל"הגליה" של הארגון הפועל כחלק מההסתדרות מהמשרדים שלו שם בשלושת החודשים האחרונים.

היום הוזמן יו"ר ההסתדרות החדש, ארנון בר-דוד, להרמת כוסית שערכה סיעת מרצ לקראת החג, והצליח להעלות את חמתם של הנוכחים. בפוסט שפרסמה היום יפעת סולל ממרצ, היא מתארת את שהתרחש לטענתה בהרמת הכוסית: "לפני שיצא (בר-דוד), ביקשתי לשאול - והעליתי את סוגיית סגירתו מהיום להיום של 'דבר ראשון' וזריקתו ממשרדיו את איגוד העיתונאים שהעז לארגן את עובדי העיתון. בר-דוד, שעד אותו רגע דיבר במתק-שפתיים על כך שההסתדרות צריכה להיפתח, ענה בזעם שאין שום בעיה עם זריקת האיגוד, ושהוא יפתח את 'דבר ראשון' במתכונת שתתאים לו. הוא המשיך ואמר שכולם צריכים להבין שהוא מנהל ולא אף אחד אחר - לא איגוד העיתונאים ולא 'דבר ראשון' - והסתובב לצאת מהחדר".

על-פי סולל, בר-דוד התעלם מהקריאות לעברו שזאת חוצפה ושהוא חייב לנוכחים תשובות, ויצא מהחדר. רז כאמור דרש לכנס דיון דחוף של מרצ בשאלת המשך ישיבתה בקואליציה בהסתדרות: "הגיע הזמן שנדרוש מההסתדרות לעמוד במינימום של שקיפות, וודאי שלא נסכים להיות שוב חלק משלטון דיקטטורי בהסתדרות".

נזכיר כי אתמול, ימים ספורים לפני ליל הסדר, הובהר לעיתונאים של אתר האינטרנט "דבר ראשון" כי מכתבי השימוע לפני הפיטורים שלהם מוכנים, והם צפויים לקבל אותם בימים הקרובים. ההודעה על השימועים המתוכננים ניתנה לנציגי העיתונאים במהלך פגישה עם עורכי הדין של הלשכה משפטית של ההסתדרות ועם מנכ"ל האתר, גיל פלוטקין. הפגישה, שהוגדרה "לא נעימה", הייתה עוד צעד במערכת היחסים ההולכת ומידרדרת בין העיתונאים והארגון שמייצג אותם לבין ההסתדרות.

אתר "דבר ראשון" עלה לפני שנתיים במתכונת חדשה ואמור היה לתת במה לתחומי הכלכלה החברתית על גווניה השונים - באופן דומה לזה שהיא באה לידי ביטוי בעיתונים כלכליים כמו "גלובס", "כלכליסט" ו"דה מרקר". כדי למקצע את האתר, גויס העיתונאי שי ניב, ששכר בהמשך צוות עם רזומה בעיתונים כלכליים.

העיתונאים כיוונו לעשות עיתונאות עצמאית ובלתי תלויה - דבר שאיננו מובן מאליו כשמדובר בכלי תקשורת המוחזק בידי ועדי העובדים החזקים. באתר ביקרו מדי פעם את התנהלות ההסתדרות עצמה או גופים ואנשים שיש לה לכאורה אינטרס לא לפגוע בהם, אך עד לאחרונה, גם אם לא הובעה מכך שביעות-רצון, לא נעשו ניסיונות אקטיביים להתערב. מקורבים טוענים כי חילופי החברים בצמרת ההסתדרות ומינויו של ארנון בר-דוד ליו"ר החדש הביאו רוחות חדשות עם הרבה פחות סבלנות.

בשבוע שעבר, יום לפני הבחירות, אמורה הייתה להתפרסם כתבה שנוגעת בין היתר לפוליטיקאי בכיר. העיתונאים באתר הופתעו לגלות כי האתר הורד מהאוויר בשל מה שהגדירו בהסתדרות "תקלה טכנית". יום לאחר הבחירות קיבלו העיתונאים של האתר הודעה שמוציאים אותם לחופשה בתשלום, בזמן שהכיוון אליו הולך האתר ייבחן. בתגובה להורדת האתר מהאוויר הודיע עורך האתר שי ניב על התפטרותו, ואילו העובדים התאגדו במסגרת ארגון העיתונאים, שפועל אף הוא תחת ההסתדרות.

הסיטואציה שבה ארגון העיתונאים מייצג עיתונאים המועסקים על-ידי ההסתדרות עצמה יצרה בעיות לא פשוטות בכל הקשור לייצוג משפטי: חלק לא מבוטל מעורכי הדין בהם נעזר הארגון הם עובדים של ההסתדרות, ולכן אנשי "דבר ראשון" לא יכולים להשתמש בהם. גם הגב שזכו העיתונאים מהארגון לא התקבל בהסתדרות בעין יפה.

באופן מפתיע, יום לאחר שהארגון יצא להגן על העובדים ועל החופש העיתונאי שהם זכאים לו, התקבל בארגון מכתב המורה להם לפנות בו ביום את כל החדרים של הארגון אליהם נכנסו רק לפני 3 חודשים.

נזכיר כי התמיכה בעיתונאי האתר לא הייתה הפעם הראשונה בה יצא ארגון העיתונאים נגד ההסתדרות: יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, שהוביל את מהלך איגוד העובדים, הגיש לאחרונה עתירה אישית נגד חילופי יושבי-הראש בהסתדרות ללא בחירות. כאמור, מדובר בעתירה אישית, אך לא מן הנמנע כי המהלך צבע גם את ארגון העיתונאים בצבעים מסוימים.

אתר "דבר ראשון" הוקם ב-2016 על בסיס עיתון דבר. הוא ממומן על-ידי ההסתדרות ומופעל בין היתר על-ידי תנועת דרור ישראל.

מההסתדרות נמסר כי הדברים אינם ראויים לתגובה.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988