הצבא ההודי ברכש דחוף של טילי נ"ט בהיקף עשרות מיליוני דולרים מרפאל מערכות לחימה

מדובר ברכש של 240 טילים מסוג "ספייק" ו-12 משגרים • ההחלטה על הרכש הבהול התקבלה בצבא ההודי בימים האחרונים וזאת בעקבות הערכות מצב שקיים • במסגרת סמכויות הצבא ההודי - הוא יכול לקיים רכש עצמאי בהיקף של כ-6 מיליארד דולר בשנה וזאת מבלי לקבל את אישור משרד ההגנה

הטיל החדש נגד טנקים של רפאל, ספייק ER-2 / צילום: רפאל מערכות לחימה
הטיל החדש נגד טנקים של רפאל, ספייק ER-2 / צילום: רפאל מערכות לחימה

הצבא ההודי החליט לקיים רכש דחוף של טילים נגד טנקים מרפאל מערכות לחימה, כך על פי מספר דיווחים בתקשורת ההודית. מדובר ברכש של 240 טילים מסוג "ספייק" ו-12 משגרים. 

ההחלטה על הרכש הבהול התקבלה בצבא ההודי בימים האחרונים וזאת בעקבות הערכות מצב שקיים. במסגרת סמכויות הצבא ההודי - הוא יכול לקיים רכש עצמאי בהיקף של כ-6 מיליארד דולר בשנה וזאת מבלי לקבל את אישור משרד ההגנה.

על פי הערכות, היקף העסקה הוא עשרות מיליוני דולרים. רפאל צפויה לספק את הטילים והמשגרים לצבא הודו במהלך התקופה הקרובה.

הצורך הדחוף של כוחות היבשה של צבא הודו בטילי ה"ספייק" בא כשברקע מחלוקות פנימיות במדינה מעכבות מזה תקופה ארוכה תכנית הצטיידות נרחבת של הצבא בטילי "ספייק" של רפאל.

כבר ב-2011 הצבא ההודי החליט לקיים רכש של אלפי טילי ספייק מרפאל, בהיקף כולל של יותר מחצי מיליארד דולר. אלא שבין הצבא לבין גוף הפיתוח הביטחוני במשרד ההגנה ההודי ( DRDO ) פרצה מחלוקת מסביב לתכנית ההצטיידות הגדולה בשל מהלכי ה-DRDO לקידום תכנית פיתוח של טיל נגד טנקים מתוצרת מקומית שנקרא NAG-190 .

גורמים ביטחוניים ישראליים מעריכים כי תהליכי הפיתוח של הטיל ההודי יימשכו מספר שנים וזאת - חרף דיווחים שלפיהם במהלך החודשים האחרונים כבר נעשו בטיל החדש כמה ניסויי ירי.

בחודש ינואר 2018 ראש הממשלה, בנימין נתניהו קיים ביקור מדיני בהודו ובפגישותיו עם מקבילו, נרדרה מודי הוא ניסה להוציא את עיסקת הטילים של רפאל מהקיפאון הממושך. לאותו ביקור התלווה גם מנכ"ל רפאל, האלוף (במיל') יואב הר אבן. במבחן התוצאה, לא חל שינוי במצב ועסקת הטילים הגדולה עדיין תקועה.

רפאל סירבה למסור הערב (ג') את התייחסותה לנושא.

בתוך כך, הממשלה החליטה בתחילת השבוע על קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בהיקף של 30 מיליון שקל, וזאת במסגרת היערכות בתחום ההגנה האקטיבית בעוטף עזה. סכום זה יתווסף לעוד 50 מיליון שקל שיקצה משרד הביטחון מתקציבו. על פי הערכות, רוב הכסף יופנה לרכש של רכיבים הקשורים למערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל של רפאל.

לפני כשבועיים רפאל דיווחה על הביצועים הכספיים שלה ב-2018 שאותה היא חתמה עם רווח של 133 מיליון דולר ומכירות בהיקף של כ-2.6 מיליארד דולר - עליה של 15% לעומת 2017.