בגלל הכלבת והעכברת: האיחוד האירופי יערוך ביקורת מיוחדת במשרד החקלאות

בניגוד לביקורות השגרתיות שמבצע האיחוד האירופי, שבהן הנושאים הנבדקים ידועים מראש, בספטמבר תיערך ביקורת מיוחדת שחלקה עלום • בשנים האחרונות התגלו בבעלי חיים בישראל מקרי כלבת, עכברת, דבר הצאן ועוד • משרד החקלאות: "הפיקוח שלנו הדוק"

עכברת / צילום: תמר מצפי
עכברת / צילום: תמר מצפי

האיחוד האירופי יערוך ביקורת מקיפה במשרד החקלאות ובשירותים הווטרינריים (שו"ט) בתחום בעלי החיים - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בביקורת מיוחדת במתכונת שונה מהביקורות המקובלות, שבהן הנושאים הנבדקים ידועים ומוסכמים מראש. הפעם הודיע האיחוד האירופי כי רק חלק מנושאי הביקורת יהיה ידוע לגורמים המבוקרים בישראל, ו"חלקה עלום". הביקורת תתבצע מכוח ההסכמים הבינלאומיים בין ישראל לאירופה, המאפשרים לאיחוד לבדוק את שרשרת הטיפול בבעלי החיים, בכל הקשור ליצוא מוצרים מן החי מישראל ליבשת.

ברקע הביקורת עומדים הדיווחים בשנים האחרונות על ההתפרצויות של מחלות וטרינריות המסוכנות גם לאדם, כמו עכברת, כלבת, דבר הצאן, קדחת מלטה, קדחת Q, קטרת עור בבקר ושחפת (לאחרונה התגלה עוד מקרה של מחלה זו במכון הפתולוגי באבו כביר). מחלות אלה הודברו בישראל כבר לפני זמן רב, אך חזרו להופיע בשנים האחרונות. התפרצותן המחודשת סוקרה בהרחבה ב"גלובס".

מנהל השירותים הווטרינריים בשדה במשרד החקלאות, ד"ר אבי וסרמן, שלח לאחרונה מכתב בדבר הביקורת הצפויה למנהלי הלשכות הווטרינריות, וכן לבכירים במועצת החלב ובהתאחדות מגדלי הבקר. לדבריו היא צפויה להיערך לקראת ספטמבר, וגם הוא מציין כי "חלקה של הביקורת ידוע ומתוכנן מראש וחלקה עלום".

וסרמן ביקש בפנייתו "להקפיד על קיום הוראות ונהלים בנושא ניהול הרפת וצער בעלי חיים (...) יש להקפיד על תיעוד השימוש בתכשירים וטרינריים לרבות זמני הטיפול, סוג התכשיר, מינון וימי המתנה, בהתאם למפורט בתווית התכשיר. הקפדה על הכללים חשובה ותסייע בצליחת הביקורת".

שלא לייחוס אומר בכיר במשרד החקלאות כי יש לבדוק באמצעות גוף בלתי תלוי, כמו מבקר המדינה או ועדה בכנסת, את תהליכי ההפרטה בתחום הווטרינרי בשנים האחרונות, ובפרט את הוויתור על חיסוני חובה בבקר וצאן ואת הטיפול המקל בעדרים נגועים במחלות. לדבריו, יש לעשות זאת עוד לפני הביקורת האירופית. תהליכים אלה, לדעת מומחים, פגעו בתחום הווטרינרי ואף סיכנו את העוסקים באיתור מחלות מדבקות במשק החי - סיכון שאף התממש.

בלי נציג של משרד החקלאות בבריסל

גורמים העוסקים בסחר עם אירופה במוצרים מן החי טוענים כי הביקורת הבלתי שגרתית לא מבטאת רק בעיה וטרינרית, אלא גם פוליטית. לדבריהם, מערכת הקשרים של ישראל עם האיחוד נפגעה וטעונה שיקום. לפני כשנה, בעקבות יחסים מתוחים בין הנהלת משרד החקלאות לבין האגף לסחר חוץ במשרד, הוחזר לישראל נציג משרד החקלאות באיחוד האירופי, שהוצב בבריסל. מאז לא מונה לו מחליף, ובכך נפגע הקשר השוטף והרצוף בין משרד החקלאות הישראלי לבין האיחוד. מנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו הציע למנות שלושה נציגים בחו"ל - בבריסל, ברוסיה ובסין. עד כה הצעתו לא יושמה.

עמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס) המתנגדת למשלוחי הבקר והצאן החיים, מסרה בעקבות הידיעה כי תפקידו של משרד החקלאות לוודא עמידה בחוק ובנהלים לאורך כל השנה, ולא רק בעת ביצוע ביקורת חיצונית. לדברי העמותה, "משרד החקלאות מנסה ליצור מצג שווא של הקפדה על החוק והנהלים, אולם לאחר הביקורת האירופית המצב ישוב לשגרה הפוגעת בבעלי החיים ובבריאות הציבור. מדובר בהוכחה נוספת שמשרד החקלאות כושל בתפקידו להגן על בעלי החיים על פי חוק צער בעלי חיים, והסמכות להגנה על בעלי החיים חייבת לעבור למשרד להגנת הסביבה".

"ההאשמות נגדנו מופרכות וחסרות שחר"

במשרד החקלאות הגיבו בחריפות על ההאשמות ומסרו כי "מדובר באמירות מופרכות שאין להן שחר. ביקורות של מדינות המייבאות מישראל מוצרים לתחומן, ובפרט מוצרים מן החי, נעשות מדי מספר שנים. מטרתן היא אך ורק לבדוק כי כל התחנות בישראל, עד למוצר הסופי, עומדות בסטנדרטים המקובלים ובהנחיות המקומיות. כל זאת נעשה במקביל לפיקוח ההדוק על ידי משרד החקלאות הישראלי, כל השנה וכל הזמן".

בנוגע למיקום הנספחים החקלאיים מסר המשרד: "מדובר בעניין הקשור למדיניות השר הנכנס. על כן, נושא זה יובא להכרעתו. המלצתנו תהיה להקים נספחות בבריסל ובמקומות נוספים".