הסכם שת"פ | בלעדי

חברת אלפא אומגא חתמה על שיתוף פעולה עם מדטרוניק לשיווק מוצריה לניווט תוך-מוחי

העסקה צפויה להניב הכנסות של מיליוני דולרים בשנה לאלפא אומגא בשלב הראשון, ובעתיד עשויה להתפתח לסכומים גבוהים יותר • מדטרוניק היא המשווקת הבולטת בעולם של מערכות גירוי תוך-מוחי באמצעות אלקטרודות • ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, רמז כבר עם רכישת מזור כי יש כמה עסקאות נוספות בקנה

ירון יצהרי / צילום: ענבל מרמרי
ירון יצהרי / צילום: ענבל מרמרי

חברת אלפא אומגא מנצרת חתמה על הסכם שיתוף-פעולה עם תאגיד המכשור הרפואי הבינלאומי מדטרוניק, אשר ישווק את מוצרי אלפא אומגא לניווט תוך-מוחי - כך נודע ל"גלובס".

העסקה צפויה להניב מיליוני דולרים של הכנסות בשנה לאלפא אומגא בשלב הראשון, כאשר בעתיד עשויה להתפתח לסכומים גבוהים יותר. אלפא אומגא כבר רושמת כיום הכנסות של מעל 10 מיליון דולר ומעסיקה קרוב ל-100 עובדים, רובם בנצרת.

מדובר בעסקה בעלת סינרגיה ברורה, משום שמדטרוניק היא המשווקת הבולטת בעולם של מערכות גרוי תוך-מוחי באמצעות אלקטרודות, והמערכת של אלפא אומגא נועדה כדי להנחות את האלקטרודות הללו למקום.

מערכת היחסים מזכירה מעט את זו של מדטרוניק  עם חברת מזור, אשר פיתחה מערכות רובוטיות להנחיה של ניתוחים בעמוד השדרה, ואילו מדטרוניק פיתחה את השתלים לעמוד השדרה אותם ניתן היה להנחות למקום בצורה מדוייקת יותר באמצעות המערכות של מדטרוניק. כזכור, מדטרוניק רכשה את מזור ב-1.64 מיליארד דולר, והיום המערכת של מזור עוברת אינטגרציה מלאה עם המוצרים של מדטרוניק.

עד היום המוצרים של אלפא אומגא נמכרו לא כחלק מחבילת הטיפול של החברות הגדולות, אלא כמוצר עצמאי המשווק לבית החולים. בישראל כל המרכזים הרפואיים שמבצעים ניתוחי DBS משתמשים במוצר של החברה. עבר מדטרוניק שיווקה את מערכת האלקטרודות שלה יחד עם מערכת ההנחיה, והייתה בעצם מתחרה של אלפא אומגא בתחום זה, אולם כיום היא כבר לא פועלת בתחום בעצמה.

מדטרוניק היא כיום חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם, אשר הפכה עוד יותר גדולה בשנים האחרונות, בעקבות גל של רכישות אשר הגדולה ביניהן הייתה חברת המכשור הרפואי המתחרה קובידיאן, שנרכשה ב-43 מיליארד דולר. היום מדטרוניק נסחרת לפי שווי של 114 מיליארד דולר. מחברה המתמקדת במכשירים מושתלים, היא התרחבה כמעט לכל תחומי המכשור הרפואי, עם דגש על תחום הניתוחים הזעיר-פולשניים, אותו ירשה מקובידיאן.

לפני כמה חודשים התראיין ל"גלובס" עומאר ישראק, מנכ"ל מדטרוניק העולמית, ואמר כי "התחומים בהם אנחנו מתעניינים הם גם מוצרים מהונדסים, גם בריאות דיגיטלית, שימוש בבינה מלאכותית. האתגר של השנים הקרובות הוא שימוש במידע, ואלה תחומים שבהם ישראל בולטת".

ירון יצהרי, מנכ"ל מדטרוניק ישראל, רמז כבר עם רכישת מזור כי יש כמה עסקאות נוספות בקנה. "מדטורניק משקיעה בחדשנות כדי לקדם את הרפואה לצרכי המטופלים ומערכות הבריאות, ורואה את ישראל ככלי לכך", אמר. מספר הרכישות המשמעותיות של מדטרוניק בישראל כבר מתקרב לעשר (בניהן: אודין, גיוון אימג'ינג, וונטור, סופרדיימנשן, ויז'ן סנס, אורבוטק וכמובן מזור), והיא אחת החברות הפעילות מבחינה זו. יצהרי הדגיש בשיחות קודמות כי מדטרוניק השאירה כמעט את כל הפעילויות הנרכשות בישראל, וחלקן אף צמחו באופן משמעותי.

עושים את זה בעצמם

אלפא אומגא נוסדה ומנוהלת על ידי בני הזוג עימאד ורים יונס. החברה התבססה ללא מימון חיצוני. סיפורה של החברה הוא מעניין משום שהיא חברת מכשור רפואי שהוקמה ללא השקעה חיצונית, ובכל זאת צלחה מחסומים רבים שבהם נתקלו חברות מכשור רפואי ישראליות דומות לה.

החברה הוקמה על ידי בני הזוג יונס כקבלנות משנה בתחום התכנון והייצור של מכשירים רפואיים כבר ב-1993, על בסיס הכשרתו של עימאד יונס בתחום הנדסת החשמל. בהדרגה התמחתה החברה בתכנון וייצור מוצרים לתחום ניתוחי וטיפולי המוח.

בסוף שנות ה-90 חברה אלפא אומגא לשני ממציאים - פרופ' חגי ברגמן מן האוניברסיטה העברית אשר היה מן הראשונים לזהות אזורים במוח אשר גרוי שלהם יכול לתרום לטיפול במחלת הפרקינסון, ופרופ' חלים בן עביד מבית החולים האוניברסיטאי בגרנובל שבצרפת, שהיה מבין החוקרים הראשונים שיישמו את הגישה של ברגמן לטיפול בפועל בחולים על ידי גרוי חשמלי של המוח באמצעות אלקטרודות חיצוניות. ברגמן ובן עביד נחשבים למובילים של תחום הטיפול ב-DBS.

היום הטיפול ב-DBS הוא טיפול מקובל למחלות כמו פרקינסון, אפילפסיה ורעד ממקור שאינו פרקינסוני. הטיפול כולל השתלה של אלקטרודות קבועות בתוך מוחו של המטופל בניתוח מוח מסובך. האלקטרודות עצמן והטיפול כולו משווקים על ידי חברות כמו מדטרוניק, אבוט ובוסטון סיינטיפיק (כאמור, מדטרוניק נחשבת לחזרה במיוחד בשוק). אלפא אומגא נמצאת כאמור בתחום הלא פחות קריטי של הנחיית האלקטרודות למקום הנכון, הן באמצעות תוכנת תכנון והן באמצעות כלים פיזיים אשר מנחים את האלקטרודה למקומה.

בראיון קודם ל"גלובס" אמר עימאד יונס. "מדי פעם יש לנו הצעות השקעה אולם כרגע איננו זקוקים להשקעה בפעילות העיקרית שלנו. אם היינו מקבלים השקעה חיצונית בתחילת הדרך, אולי היינו יכולים להאיץ את הפעילות עוד יותר, אבל אנחנו מרוצים - תמיד היינו בעליה, גם אם מתונה".

רק ב-2018 אחרי שכבר רשמה מכירות משמעותיות, קיבלה מימון חיצוני ראשון של 7 מיליון דולר מקרן ישראל גוואנזו בראשות ד"ר שוקי גלייטמן ואבנר לושי. גם גיוס זה לא היה דרוש לפעילותה השוטפת, המתממנת ממכירותיה, אלא לשם העמקת הפעילות בסין. אלפא אומגא כבר פעילה כמה שנים בסין, לצד פעילותה באירופה, ארה"ב וישראל. ההשקעה והקמת המיזם המשותף נועדו להרחיב את הפעילות.

אלפא אומגא היא חברת המכשור הרפואי בבעלות ערבית המובילה והותיקה בישראל. בני הזוג יונס התגאו בעבר בכך שמנהלים שצמחו בחברה, כבר הקימו ארבע חברות נוספות בניהול ובבעלות ערבית.