גורם בממשלה: "לא נזרים כרגע כסף למאוחדת. קודם שיראו התייעלות"

על רקע גירעון העתק שהתגלה בקופת חולים "מאוחדת" ל-2018 משרדי הבריאות והאוצר שלחו אתמול מכתב ליו"ר מאוחדת שבו סוכם על הקמת ועדת בדיקה שתחקור "מתי ניתן היה לדעת על הגרעון, מי ידע עליו, ועל סמך מה הוצגו לדירקטוריון ולמשרדי הבריאות והאוצר המצגים שהוצגו"

סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת /  צילום: רועי בן משה
סיגל רגב רוזנברג, מנכ"לית קופת חולים מאוחדת / צילום: רועי בן משה

"עיון בפרוטוקולים של דיוני הדירקטוריון (במאוחדת) ו'תיקון' התקציב מציג תמונת מצב חמורה מאוד, שמשמעותה גירעון גדול בהרבה מזה שהצהירה והתחייבה עליו הקופה, עד כדי העמדה בסכנה של יכולת הקופה להמשיך ולספק שירותי בריאות למבוטחיה", כך כתבו מוריס דורפמן, ראש חטיבת הרגולציה במשרד הבריאות ונעה היימן, רכזת הבריאות במשרד האוצר, ליו"ר מאוחדת אייל גבאי, במכתב שנשלח אליו אתמול.

בשני הבא מאוחדת צפויה להציג את תוכנית ההתייעלות ומכירת הנכסים הצפויים בקופה, לרבות אפשרות למכירת שני בתי מלון שבבעלות הקופה.

כפי שחשפנו בתחילת השבוע, במאוחדת התגלה בתחילת השנה גירעון בגובה 440 מיליון שקל, חריגה של 160 מיליון שקל מיעד הגירעון שסוכם עם האוצר ל-2018, דבר שמחייב לפי מאוחדת הזרמה של עוד 300 מיליון שקל רק כדי שתוכל להמשיך ולפעול, בטווח המיידי. החריגה מההסכם כולו לשלוש שנים (2019-2017), תהיה של כחצי מיליארד שקל. גירעונות הקופה בשנים הבאות צפויים גם הם לחצות את רף ה-400 מיליון שקל.

לפי גורם בממשלה, עוד טרם דובר בין הצדדים על הזרמת כסף לקופה, כי יש צעדי התייעלות שבהם היא יכולה לנקוט ומהם להביא מאות המיליונים החסרים. "בקופה צריכים לעשות צעדי התייעלות לפני שהם באים לבקש עוד כסף שלא קיים, בעיקר נוכח הגירעון הגדול בתקציב המדינה (50 מיליון שקל, ה"ו). מאיפה יגיעו אותם 300 מיליון שקל? אם כבר מוסיפים כסף למערכת הבריאות למה שלא יילך לקיצור תורים, השקעה בטיפות חלב, או הגדלת סל התרופות, יעד שאליו חותר סגן שר הבריאות ליצמן?"

מנכ"לית הקופה הנכנסת סיגל רגב רוזנברג אומרת מנגד ש"הצעדים ננקטים נגדנו 'למען יראו וייראו', כי יש קופות נוספות שמאיימות לפתוח הסכמי ייצוב. אנחנו נגיש תוכנית התייעלות, ונעמוד בה, אך גם לא יהיה מנוס מהזרמת כספים".

גירעון מאוחדת ל-2018 עורר תדהמה ותרעומת במשרדי האוצר והבריאות, שכן רק חודש טרם התגלה, דצמבר 2018, חתם המנכ"ל היוצא זאב וורמברנד על הסכמים מול האוצר ("הסכמי ייצוב") לקבל כספים תמורת כיסוי גירעונות, תוך שהתחייב שהקופה תהיה מאוזנת תקציבית. לפי מנכ"ל הקופה עד ינואר זאב וורמברנד, הוא לא ידע בעת החתימה על ההסכמים שהקופה לא תעמוד בהם.

לאור המשבר במאוחדת, במשרדי הבריאות והאוצר סוכם על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בהשתתפות נציגיהם שתבחן את ההשתלשלות שהובילה לגירעון העצום ולחריגה מההסכם. במקביל סוכם על כך שמאוחדת תצא לתוכנית התייעלות ובין השאר תמכור נכסים. במכתב כתבו, "באופן ספציפי נבקש כי ועדת הבדיקה תבחן מתי ניתן היה לדעת על הגרעון הצפוי, מי ידע עליו, על סמך מה הוצגו לדירקטוריון ולמשרדי הבריאות והאוצר המצגים שהוצגו בעניין הגירעון, ומה היתה מידת הנכונות שלהם במועד הצגתם". מסקנות הוועדה יוצגו עד ה-1 ביוני.

עוד הוחלט על מינוי משקיף מטעם משרד הבריאות לדירקטוריון, שילווה את פעולותיו החל מה-1 במאי, ועד סיום הסכם הייצוב - סוף 2019. הקופה גם נדרשת לפי המכתב, "לא לאשר שום הוצאה...ובכלל זה העלאות שכר, פיצויים מוגדלים, מענקים ועוד".

ממאוחדת נמסר: "אנו לוקחים אחריות, ונפעל לפי המתווה שסוכם יחד עם כל משרדי הממשלה".