לאחר מכירת עסקי הטכנולוגיה לבארינבוים: סומוטו תחלק דיבידנד גדול ותבחן השקעות קנאביס ואוטו-טק

לצד זאת, דירקטוריון החברה החליט לחלק לבעלי המניות דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון דולר • מניית סומוטו הגיבה לעדכון בקפיצה של 8.5% והשלימה זינוק של קרוב ל-90% בשנה האחרונה לשווי חברה של 185 מיליון שקל

אסף יצחיאק, מנכ"ל סומוטו / צילום: שלומי יוסף
אסף יצחיאק, מנכ"ל סומוטו / צילום: שלומי יוסף

לאחר שחברת הטכנולוגיה סומוטו סיכמה בשבוע שעבר על מכירת פעילותה לידי איש העסקים צביקה בארינבוים בתמורה של עד 50 מיליון דולר - עסקה שתהפוך אותה לשלד בורסאי עתיר מזומנים - היא עדכנה הבוקר (א') על כוונתה לבחון אפשרויות השקעה בתחומים האופנתיים של קנאביס רפואי ואוטו-טק. לצד זאת, דירקטוריון החברה החליט לחלק לבעלי המניות דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון דולר.

מניית סומוטו  הגיבה לעדכון בקפיצה של 8.5% והשלימה זינוק של קרוב ל-90% בשנה האחרונה לשווי חברה של 185 מיליון שקל. מחיר המניה הנוכחי היום גבוה ב כ-30% ממחיר הנפקת החברה לפני כ-6 שנים.

סומוטו ציינה בהודעה שפרסמה היום בנושא כי בכוונתה להיכנס לתחומי פעילות חדשים. במסגרת זו, דירקטוריון החברה החליט למנות ועדה, המורכבת משלושה חברי דירקטוריון, שתבחן ותאתר "פעילויות והזדמנויות חדשות שבכוונת החברה לפעול בתחומן", וכי סומוטו "החלה לבחון חברות" בשני התחומים שצוינו.

בעניין תחום הקנאביס הרפואי ציינו בסומוטו כי "המדובר בתחום חדשני אשר מתפתח לאחרונה בקצב מסחרר ואשר החברה רואה בו פעילות ממשית ובעלת פוטנציאל רב", ולגבי תחום האוטו-טק ציינה כי "המדובר בתחום פורץ דרך, המציע בין השאר, פתרונות אוטונומיים שונים לרכבים, מערכות בטיחות מתקדמות לרכב ואיסוף מידע מהרכבים".

בעניין הדיבידנד ציינו בסומוטו כי חלוקתו כפופה להשלמת העסקה מול צביקה בארינבוים וקבלת התמורה ממנה, "אשר צפויה להוסיף לקופת החברה סך של כ-29 מיליון דולר, נטו, וכן קבלת אישור בית המשפט, "וזאת מאחר שיתרת הרווחים הראויים לחלוקה, להערכת החברה, צפויה לעמוד על סכום הנמוך מהסכום אותו החברה מעוניינת לחלק כדיבידנד".

בסומוטו העריכו כי בסוף הרבעון הראשון, לחברה היו בקופתה מזומנים בהיקף דומה לסכום הדיבידנד שהיא מעוניינת לחלק (18.6 מיליון דולר), לרבות מזומן מוגבל, וכי בניכוי אשראי בנקאי, יתרות הנזילות שלה מסתכמות בכ-14.5 מיליון דולר. בחברה מציינים עוד כי סכום הדיבידנד (כ-65 מיליון שקל) מהווה תשואת דיבידנד של כ-38% ביחס לשווי החברה הבוקר.

חברה ללא גרעין שליטה

פעילותה של סומוטו התרכזה בשנים האחרונות בתחום של שיווק באינטרנט, פרסום בוידאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות. אם תאושר עסקת המכירה לבארינבוים על ידי בעלי המניות שלה בחודש הבא, תקבל סומוטו במועד השלמת העסקה, סכום של 36.7 מיליון דולר. סומוטו מצידה תעמיד לחברה הרוכשת הלוואת מוכר לשנתיים בסך 7.4 מיליון דולר (20% מהתשלום), בריבית שנתית של 5.4%.

תשלום נוסף של 48% מסך הרווחים לפני הוצאות מימון, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA) של סומוטו בגין החודשים אפריל ומאי 2019, אך לא יותר מ- 1.54 מיליון דולר, יועבר לחברה על ידי בארינבוים  בתום שלושה חודשים ממועד השלמת העסקה. בנוסף, אמורים בעלי המניות של סומוטו לקבל תשלום מבוסס יעדים, של עד 11 מיליון דולר, שיועבר להם בתום 3 שנים ממועד סגירת העסקה ובכפוף לעמידה ביעדים.

נזכיר כי ביולי 2017 הודיעה סומוטו לבורסה כי קיבלה הצעה לרכישת החברה לפי שווי של כ-280 מיליון שקל. החברה דיווחה כי שני גופים זרים "הביעו את כוונתם לרכוש מניות של החברה", אולם הצעות אלה לא הבשילו לכדי עסקה.

סומוטו מוגדרת כיום כחברה ללא גרעין שליטה. בעל מניות מרכזי בחברה הוא בן גירון, אחד מהמייסדים והמנכ"ל הקודם, המחזיק בכ-10.3% מההון. גירון התפטר מתפקידו בסוף 2017 לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח לקראת סיומה של השנה. מחזיקים מרכזיים נוספים הם בתי ההשקעות מיטב דש וילין לפידות, לצד סול צבי ויעקב טננבוים.

החברה החלה את דרכה בבורסה ברגל ימין, עם תוכניות להרחבת הפעילות וכניסה לפעילויות חדשות, אולם בתחילת 2015 ספגה מכה אנושה, כשענקית הטכנולוגיה אפל החליטה לצמצם את שיתוף הפעולה עם חברת ג'ניו שנרכשה על-ידי סומוטו. החלטה זו קיצצה כמחצית משווי מנייתה של סומוטו תוך יום מסחר אחד, ושלחה אותה לרמת שפל במהלך אותה שנה, ומאז היא החלה במסע התאוששות.