בחירות באוקראינה: בעולם מברכים את הקומיקאי שהפך לנשיא; פוטין שותק

וולודימיר זלנסקי זכה אתמול בניצחון מוחץ עם 73% תמיכה בסבב השני של הבחירות באוקראינה • הקמפיין של זלנסקי היה אנטי-רוסי במופגן, והוא אף הבטיח להשיב לריבונות אוקראינית את החלקים הבדלניים שהתפצלו ממנה ב-2015

חגיגות הניצחון של נשיא אוקראינה החדש וולודימיר זלנסקי / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס
חגיגות הניצחון של נשיא אוקראינה החדש וולודימיר זלנסקי / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס

מרחבי העולם זרמו היום (ב') ברכות לנשיא החדש של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שחקן וקומיקאי בן 41, ללא ניסיון פוליטי, שזכה אתמול בניצחון גורף עם 73% תמיכה בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות במדינה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כוכב תוכנית ריאליטי לשעבר שגם זינק בהצלחה לזירה הפוליטית התקשר ו"הבטיח את תמיכתה של ארה"ב באוקראינה נגד התוקפנות הרוסית", מסר דוברו. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התקשרה ואמרה כי "תשמח לארח אותו בברלין בקרוב". נשיא צרפת עמנואל מקרון בירך אותו בפייסבוק וגם בשיחת טלפון אישית. אפילו נאט"ו והאיחוד האירופי - שני ארגונים אליהם שואפת אוקראינה להצטרף, כפי שהבטיח זלנסקי בקמפיין שלו, בירכו אותו באופן רשמי בטוויטר.

רק גורם אחד שמר על שתיקה, נכון לעכשיו - נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הקמפיין של זלנסקי היה אנטי-רוסי במופגן, ולמרות שהוא עצמו נולד וגדל בחלק דובר הרוסית של אוקראינה והתחיל את הקריירה שלו לקהל דובר-רוסית, הנשיא הבא של אוקראינה נשבע להשיב לריבונות אוקראינית את החלקים הבדלניים שהתפצלו ממנה בתמיכת מוסקבה ב-2015, ושהעימות סביבם גבה את חייהם של 13 אלף בני אדם עד כה. הוא אף כינה את פוטין "אויב". ראש הממשלה הרוסי, דמטרי מדבדב, כתב היום בפוסט בפייסבוק כי "אין לו אשליות" בנוגע ליחסים עם אוקראינה.

מצב העניינים ממחיש את אחת הבעיות הגדולות שיעמדו בפני הנשיא החדש - כיצד לנהל מדינה שנמצאת במלחמה בכמה חזיתות, שמצבה הכלכלי כמעט ולא השתפר בעשורים מאז קריסת ברית המועצות ושמיטב בניה ובנותיה עוזבים אותה לטובת עבודה במדינות אחרות. אפילו הקמפיין שלו עצמו לא הציג צעדים מוחשיים, מלבד מלחמה בשחיתות, אבל זלנסקי - וצוות היועצים שהבטיח לגבש סביבו כדי לחפות על חוסר הניסיון שלו - יצטרכו להתמודד עם בעיות דחופות.

סיפורו יוצא הדופן של זלנסקי - שחקן שגילם נשיא שנבחר במקרה על רקע הבטחה למאבק בשחיתות שהפך בתוך כמה חודשים מהכרזה על מועמדות לנשיא אמיתי שמבטיח להיאבק בשחיתות - משקף את חוסר האמון של אזרחי אוקראינה בפוליטיקאים שלה. 47% מהם, לפי סקר, רצו לבחור לנשיאות מישהו מחוץ למערכת הפוליטית. זלנסקי היטיב לדבר אליהם. הוא הבטיח לא לעצור את התנועה לטובת השיירה הנשיאותית, להפוך אחד ממשכני הנשיא לגן-ילדים ולהפוך מריחואנה רפואית לחוקית.

אבל באוקראינה, ענייני החוץ - ובמיוחד האיום ממזרח, וסוגיות אנרגיה מורכבות במשולש רוסיה-אוקראינה ופולין והאיחוד האירופי - משפיעים באופן מיידי על סדר היום. בסוגיות אלו, הנשיא הממשי זלנסקי ייאלץ להתמודד עם בעיות שהתסריטאים של "משרת העם", הסדרה שבה כיכב כשחקן, טרם צפו. הצורך שלו לשמור על הפופולריות שלו, לשמור על "הקשר עם העם" כפי שהבטיח, עשוי אף להגביל את אפשרויות התמרון הפוליטיות שלו, בהתמודדות עם הבעיות הבוערות על סדר היום של אוקראינה.