לידיעת הקורא אברי גלעד: איך ניצוץ מצית 875 כנסיות

איך הולידה ההתבטאות של מגיש הטלוויזיה "עובדה" חדשה על 875 כנסיות שרופות? • חפרנו ומצאנו: יש מספר כזה, אבל הוא לא קשור לא לשריפה של כנסיות ולא למוסלמים • המשרוקית של גלובס

אברי גלעד / צילום: איל יצהר
אברי גלעד / צילום: איל יצהר

לפעמים מספיק ניצוץ אחד להצית חרושת של שמועות. ברשתות החברתיות נולדה אתמול "עובדה" חדשה: "בשנה אחת נשרפו 875 כנסיות בצרפת", הכריז מגיב בטוויטר, "אז יש סיכוי שגם הנוטרדאם". ושני הוסיף עוד קיסם: "875 כנסיות הוצתו בשנים האחרונות באירופה על ידי מוסלמים".

מי שהתחיל לגלגל את כדור השלג הזה אתמול, הוא אברי גלעד בתוכנית הבוקר שלו ב"רשת". "אנחנו רואים עכשיו לחץ של מוסלמים על נוצרים בכל העולם", הוא הגיב לדיווח שעסק בכלל בפיגועים בכנסיות בסרי לנקה. "בצרפת - גל של שריפות של כנסיות". כשהכתבת עמנואל אלבז פלפס מיהרה להבהיר כי השריפה שפרצה בנוטרדאם שבוע קודם כלל לא הייתה קשורה לטרור, לפי המשטרה המקומית, גלעד סירב להאמין: "כל האירופים שקרנים", אמר, "אסור לפרסם שום דבר, כל מה שיכול להתפרש כפשע שנאה מטואטא".

פשעי שנאה בצרפת במספרים
 פשעי שנאה בצרפת במספרים

אחרי שעיתונאים האשימו אותו בהפצת מידע חסר בסיס, גלעד חזר עם מספרים: "875 כנסיות חוללו בשנה האחרונה בצרפת, רבות נשרפו". המגיבים כבר המשיכו משם. אבל מה אומרות העובדות? נוטרדאם, ככל הידוע, נפלה קורבן לקצר חשמלי. אבל כמה כנסיות באמת נשרפו לאחרונה בצרפת? האם דווקא מוסלמים שרפו אותן? והאם התקשורת מסתירה הכול?

הבהלה מגל תקיפות של כנסיות בצרפת החלה להתגלגל בעולם עוד לפני השריפה בנוטרדאם. כשמתחקים אחריה, מוצאים שבראשית הדרך נמצא בדרך כלל פרסום של התקשורת הממוסדת. התקשורת לא מסתירה - השאלה היא מה מעוללים למידע שלה.

כלי תקשורת בצרפת נדרשו ל"גל השחתת הכנסיות" לפני יותר מחודשיים, כשמשרד הפנים הצרפתי פרסם כהרגלו את הדוח על פשעי שנאה. הדוח הציג עלייה חדה במעשים אנטישמיים ב-2018 (אחרי שנתיים של ירידה); שפל של עשר שנים במעשי שנאה נגד מוסלמים; ויציבות יחסית בפעולות נגד נוצרים. עם זאת, במושגים מוחלטים, מספר המעשים נגד נוצרים היה הגבוה ביותר - 1,063 לעומת 100 נגד מוסלמים. זה לא מפתיעה: כשני שלישים מהצרפתים הם נוצרים, לעומת בין 7% ל-9% מוסלמים.

סמוך מאוד לפרסום הדוח עלו לכותרות כמה מקרי ונדליזם נגד כנסיות שאירעו בראשית פברואר במקומות שונים בצרפת: לפי עדויות שהובאו ב"ל'אקספרס", למשל, בכנסייה בעיר נים צוירו צלבים מצואה ונגנב לחם מארון הקודש, ובמקומות אחרים הופלו פסלים וצלבים. במחוז טארן אפילו הוצת מזבח של כנסייה, אבל המבנה לא נשרף.

בסוף פברואר כבר נדרשה מחלקת בדיקת העובדות המיומנת של "ליברסיון" להשיב לקורא ששאל, כנראה על סמך הפרסומים האלה, אם אומנם בכל יום שלוש כנסיות בצרפת נופלות קורבן להשחתה. בודקי העובדות הסבירו שלא כל 1,063 מעשי השנאה שתועדו היו פגיעה בכנסיות, אבל כנראה רובם היו כאלה: נתונים לשנה הקודמת הראו שיותר מ-600 כנסיות נפגעו באופנים שונים.

מי ביצע את מעשי השנאה? על כך משרד הפנים סירב למסור מידע. האם כולם נעשו בידי מוסלמים? אופי המעשים רומז שלא: יש בהם כתובות "אללה אכבר", אבל גם ריסוס של 666 כמקובל בכת השטן, של סמל האנרכיזם, וגם של סמלים ניאו-נאציים. כמה מהכנסיות שנפגעו עלו באש? על כך לא מצאנו נתונים בשום מקום, והדוח לא אומר שהיו "רבות" כאלה.

השריפה בנוטרדאם חידשה את העניין בתופעה. שלושה ימים אחריה השיבו אנשי ליברסיון לפוסט שהאשים את המדיה ב"הסתרת" עובדה חשובה: 875 כנסיות נפגעו ממעשי שנאה ב-2018. בודקי ליברסיון הסביר שהמספר הזה כלל לא הוסתר אלא צף בעקבות פרסום טרי בתקשורת, בעיתון החשוב "לה-פיגארו". העיתון הציג נתונים של המשטרה על מעשי ונדליזם נגד כנסיות; המספר המדויק בדוח הוא 877 מקרים בשנה החולפת.

ארגון הבדיקות האמריקאי סנופס (Snopes) מביא מדברי מקור במשרד הפנים הצרפתי, שהסביר שריבוי התקיפות נגד כנסיות עשוי לנבוע מכך שישנן בצרפת יותר כנסיות. לפי כמה מקורות, בצרפת קיימות יותר מ-40 אלף כנסיות, לעומת 2,500-2,200 מסגדים, וכ-400 בתי כנסת. אם מסתמכים על הסטטיסטיקה של משרד הפנים הצרפתי - שסירב לומר כמה ממעשי השנאה נגד מוסלמים כוונו כלפי מסגדים - מוצאים שיחסית למספר בתי התפילה שלהם, שיעור מעשי השנאה נגד מוסלמים כפול מאשר נגד נוצרים.

על כל פנים, בהיעדר נתונים רשמיים על זהות הפוגעים, חלק מההאשמות מופנות לכיוונים אחרים. לא מכבר, בכתבה לעיתון "ניוזוויק", טען מנהל ארגון המעקב לחוסר-סובלנות ואפלייה כלפי נוצרים באירופה כי "צרפת מתמודדת עם בעיה גוברת של אלימות אנטי-נוצרית, בייחוד מצד קבוצות אנרכיסטיות ופמיניסטיות". גם הוא הקפיד להדגיש שהמניע לרבים ממקרי ההשחתה של כנסיות בצרפת אינו ידוע.

לרשימת המקורות המלאה - היכנסו למשרוקית של "גלובס".