קול קורא לשת"פ ישראל-פינלנד בתחום הבריאות הדיגיטלית

פינלנד, המדינה שהביאה לנו את נוקיה, נחשבת לאחת המובילות העולמיות בתחום • המימון המקובל לפרויקט מהתחום הוא כמה מאות אלפי דולרים עד מיליון דולר

שיתוף פעולה פינלנדי ישראלי בתחום הרפואה הדיגיטלית / תמונות: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שיתוף פעולה פינלנדי ישראלי בתחום הרפואה הדיגיטלית / תמונות: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשבוע שעבר הושקה בשגרירות ישראל בפינלנד תוכנית שיתוף-פעולה בין חברות וגופים מפינלנד לבין מקביליהם בישראל, בתחום הבריאות הדיגיטלית. התוכנית היא בתמיכת רשות החדשנות בישראל ו-ISERD, הרשות הישראלית-אירופאית למו"פ. במסגרת שיתוף-הפעולה יצא גם קול קורא לתמיכה של הגורמים הללו בשיתופי-הפעולה.

ישראל ופינלנד שתיהן מדינות חדשנות ויזמות ושתיהן מובילות בתחום הבריאות הדיגיטלית. עבור פינלנד, זהו ענף היצוא המוביל, לאחר צמיחה של פי חמש בהכנסות בשני העשורים האחרונים. המובילות הזו נבעה בין היתר מהאקוסיסטם בתחום התקשורת הניידת שנוצר סביב התאגיד נוקיה, אך גם בזהות הרשומה הרפואית הלאומית הותיקה והמקיפה של החברה, אשר בחלק מן המקרים אף קושרת נתונים רפואיים לנתונים נוסים, חברתיים וכלכליים ברמת האדם היחיד. שני היתרונות הללו פגשו מערכת בתי חולים ומכוני מחקר רפואיים מתקדמים, ביניהם בית החולים האוניברסיטאי של הלסינקי, למעשה רשת של בתי חולים שהיא אחד מארגוני הבריאות הגדולים בעולם המערבי.

במסגרת ההסכם, יצא קול קורא לפרויקטים, כאשר המימון המקובל לפרויקט מסוג זה הוא כמה מאות אלפי דולרים עד מיליון דולר. אין תקרה של מימון לפרויקטים אלא הם יבחנו על ידי הגופים כל אחד בנפרד. במסגרת הקול הקורא יצעיו הגופים גם שירותי שידוך בין חברות מפינלנד וישראל, בתיוול רשותה חדשנות וארגון ה-Helsinki Business hub של ממשלת פינלנד.

קריסיקה לטו-אסיקיינן, אשר צפויה להיכנס בקרוב לתפקיד שגרירת פינלנד בישראל, אמרה כי: "זוהי קפיצת מדריגה חשובה ומרגשת עבור שיתוף-הפעולה בין פינלנד וישראל, כשתי מדינות מובילות בחדשנות. אנחנו מאוד שמחים להיות חלק משיתוף-הפעולה ונמשיך לקדם יוזמות כאלה בעתיד. אנחנו שמחים להיות חלק מן השותפות הזו ונמשיך לקדם יוזמות דומות בעתיד - אנחנו רואים בכך פוטנציאל גדול".

לדברי ראש רשות החדשנות אהרון אהרון: "אנחנו נלהבים לגשר בין הקהילות העסקיות החלוציות הללו בתחום שמשפיע על כולנו". לדברי מרג'ה-ליסה ניניקוסקי, מנכ"ל ה- Helsinki Business hub , "הלסינקי רבתי היא המנוע של סקטור החדשנות של פינלנד והוקמו בה 750 חברות בתחום מדעי החיים. ישראל היא בעלת עוצמה טכנולוגית, כוח אדם מיומן מאוד וחדשנות מתועדת בתחום הבריאות הדיגיטלית. אנחנו רואים פוטנציאל אינסופי לשיתוף-פעולה".