עד ההגנה מטעם קירשנבאום האשים את גורמי האכיפה: "הרסתם פרויקט אדיר"

דוד רויטמן, שניהל את פעילותה של "עמותת עזרא העולמית" בארה"ב, העיד היום במשפט פאינה קירשנבאום כי בזכות פעילות העמותה הגיעו לישראל 45 אלף בני נוער דוברי רוסית * לטענתו, ארבע וחצי שנים לאחר פרוץ פרשת "ישראל ביתנו", ירדה לטמיון הפעילות החינוכית הענפה של תנועת-הנוער

דוד רויטמן / צילום: שלומי יוסף
דוד רויטמן / צילום: שלומי יוסף

"הרסתם את הפרויקט האדיר הזה שבנינו" - כך האשים הבוקר (ב') את גורמי האכיפה דוד רויטמן, שניהל את פעילותה של עמותת עזרא העולמית בארה"ב, במסגרת משפטה של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, בפרשת ישראל ביתנו.

רויטמן, שנקרא להעיד כעד הגנה מטעם קירשנבאום - המואשמת בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה לגופים ולארגונים שונים - סיפר בעדותו כיצד הגשים בסיועה של קירשנבאום את תוכניתו להקים תנועת נוער ליהודים דוברי רוסית בארה"ב (ש"90% מהם מתבוללים") ולהכפיפה למפלגת ישראל ביתנו ("כמו שמאחורי כל תנועת נוער גדולה עומדת מפלגה").

לדברי רויטמן, במרוצת השנים ובזכות פעילותו ופעילות עמותת עזרא העולמית, הגיעו לישראל במסגרת פרויקט "תגלית" 45 אלף בני נוער דוברי רוסית. לטענתו, 4.5 שנים לאחר פרוץ הפרשה, ירדה לטמיון הפעילות החינוכית הענפה של תנועת הנוער.

"אם לא הייתה פאינה, היה צריך להמציא אותה"

לפי כתב האישום, סגנית השר לשעבר הקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, בתמורה לכך שקיבלה מהם שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות - לה, לבני משפחתה ולמפלגה.

כך למשל, לפי כתב האישום, בין השנים 2014-2011 העבירו משרד הקליטה, משרד הדתות וגורמים פרטיים כ-4 מיליון שקל לעמותות עזרא העולמית ועזרא ארה"ב. זאת, על-פי כתב האישום, תוך שקירשנבאום מדגישה בפני דניאל אלינסון, יו"ר העמותות, כי הכספים האלה התקבלו הודות לפעולותיה. עוד לפי האישום, בתמורה להעברת התקציב, מימנו עמותות עזרא נסיעות לחו"ל של קירשנבאום, ילדיה, בעלה, אחיה וגיסתה; רכשו בעבורה ובעבור בני משפחתה מוצרי אלקטרוניקה; העסיקו את בנה טמיר בעמותות עזרא כ"מנהל פורום אינטרנטי"; ועוד.

נזכיר כי אלינסון, שעמד בראש העמותות, הורשע בכך שהעביר באמצעות העמותה שבראשה עמד כספי שוחד לפאינה קירשנבאום, למשפחתה ולמקורביה, ונגזרו עליו 9 חודשי עבודות שירות.

על כך נשאל היום רויטמן: "האם שמעת התניה מקירשנבאום, שלפיה אם לא תממנו לה טיסות, לא תקבלו תקציבים?" רויטמן השיב: "לא שמעתי, ואני לא מבין מה זה אומר. אנחנו ביקשנו מקירשנבאום לסייע לנו לגייס לנו תרומות, אז ברור שנממן את הטיסות האלה".

רויטמן סיפר בהרחבה על התפקיד המרכזי שהיה לקירשנבאום בקידום מטרותיה של עמותת עזרא ("תרומה אדירה. אם לא הייתה פאינה, היה צריך להמציא אותה"). לדבריו, בזכות הסיוע ההדוק לו זכתה התנועה מקירשנבאום וגם מגורמים נוספים במפלגה, הצליחה התנועה לפרוח ולשגשג ולהגשים את מטרותיה. "פאינה הייתה עובדת איתי כתף אל כתף, כאילו היא דניאל אלינסון, כאילו היא עובדת בעזרא. היינו מסיימים פגישות ב-12 בלילה. זה מאוד הפתיע היחס שלה, וזה גם עזר לזה שבישראל ביתנו התייחסו אלינו מאוד יפה", אמר.

ביחס לטענות בכתב האישום שלפיהן עזרא מימנה לקירשנבאום טיסות וחופשות פרטיות, העיד רויטמן: "זה נשמע לי מוזר. אני הייתי בכל המפגשים עם פאינה".

עם זאת, בהמשך דבריו נאלץ רויטמן לסגת במעט מהלשון המכלילה שנקט, והודה כי הוא לא מכיר את פרטי כל הטיסות שלפי האישום קיבלה קירשנבאום כשוחד.

הבנות של קירשנבאום "היו סוג של רל"שיות"

לפי האישום, לחלק מהטיסות שמימנה עמותת עזרא לקירשנבאום, התלוו גם בנותיה. לדברי רויטמן בעדותו, התומכים גם בדברים שאמרה קירשנבאום בעדותה שלה, בנותיה "היו סוג של רל"שיות. הן התעסקו בשאלה מתי יוצאים למלון, מתי באים למלון ולמפגשים, ועושות טלפונים בשבילה. אני דיברתי איתן, לא עם פאינה ישירות".

עוד העיד רויטמן: "הבנות לקחו את הפעילות של עזרא באופן אישי. התלהבו, השתתפו, גם כשאמא שלהן לא באה. הן הרגישו בבית כי הן דוברות רוסית".

עם זאת, כשנשאל רויטמן על בנותיה של קירשנבאום בזמן שנחקר במשטרה, הוא דווקא העיד כי למיטב זיכרונו הן לא פעלו לטובת תנועת עזרא. לטענתו בעדותו היום, הוא אמר זאת מכיוון שהחוקרים ייעצו לו שלא להעיד על דברים שהוא אינו בטוח בהם.

על אף שרויטמן הובא כעד הגנה, בנקודה מרכזית אחת דווקא לא סייעה עדותו להגנתה של קירשנבאום. בעדותה לפני כחודש טענה קירשנבאום כי עמותת עזרא העולמית הייתה חלק מסיעת ישראל ביתנו העולמית, הפועלת בקונגרס הציוני העולמי. "הם הפכו לגוף שאני ניהלתי כמזכ"לית המפלגה", העידה. לטענת קירשנבאום, אלינסון "היה כפוף אליי". עוד באותה עדות, השופט ירון לוי שאל את קירשנבאום - "אלינסון ידע שהוא היה כפוף אלייך?", וקירשנבאום השיבה בחיוב.

אלא שלפחות לפי דבריו של רויטמן, שלטענתו היה "שותף של דני (אלינסון)", עמותת עזרא העולמית לא הייתה כפופה לישראל ביתנו או לקירשנבאום. השופט לוי שאל את רויטמן: "אלינסון קיבל הוראות ממישהו?", ורויטמן השיב: "יש ועד מנהל לעזרא, אולי ממנו". לוי: "ומי יכול לתת לדני הוראה להוציא כסף?" רויטמן: "הוועד המנהל". לוי: "רק הוועד המנהל? אתה יכול לחשוב על גורם נוסף?". רויטמן: "לא".

והשופט לוי המשיך: "האם יש מישהו שיכול להגיד לדני (אלינסון) 'אתה תשלם'? מישהו יכול לתת הוראה לדני אלינסון לשלם הוצאות? יש גורם ארגוני כזה?" רויטמן השיב: "לא, תיאורטית - רק הוועד-המנהל יכול לתת הוראה כזאת". השופט לוי לא ויתר, ורצה לוודא שרויטמן מבין לחלוטין את שנשאל: "האם יש מישהו בישראל ביתנו שיכול לתת הוראה ספציפית לעזרא להוציא כסף?". רויטמן השיב: "לא. מה זה קשור. אנחנו ארגון עצמאי, גם אם יש פעילות משותפת".

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.