דוחות מעורבים לאלפבית: היכתה את תחזיות הרווח ופספסה בהכנסות

הכנסות החברה-האם עמדו על 36.3 מיליארד דולר, לעומת תחזית אנליסטים להכנסות של 37.3 מיליארד דולר • הרווח למניה, בניכוי הקנס שהטיל האיחוד האירופי על החברה, עמד על 11.9 דולר, לעומת ציפיות לרווח של 10.61 דולר למניה • המניה נופלת במסחר המאוחר ב-6%

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / Stephen Lam, צילום: רויטרס
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / Stephen Lam, צילום: רויטרס

אלפבית, החברה-האם של גוגל, דיווחה הערב (ב') על תוצאותיה לרבעון הראשון לשנת 2019. החברה הציגה את תוצאותיה בשני חלקים - תוך התחשבות בקנס של 1.7 מיליארד דולר שהאיחוד האירופי הטיל על גוגל לאחרונה ובניכויו. הקנס נובע מקביעת האיחוד האירופי שגוגל ניצלה לרעה את כוחה כדי למנוע תחרות הוגנת בתחום הפרסום ברשת. 

המניה נופלת ב-6% בעקבות פרסום התוצאות. אלפבית  סיימה את יום המסחר בשווי של כ-900 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה מתחילת השנה ב-24%.

הכנסות החברה ברבעון הראשון הסתכמו ב-36.3 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים להכנסות של 37.3 מיליארד דולר. הכנסות החברה צמחו ב-17% ברבעון זה, כאשר 5.4 מיליארד מתוכן הגיעו מ"ההכנסות האחרות" של גוגל, שכוללות את ההכנסות שגוגל מניבה מאפיקים שאינם עסק הפרסום העיקרי שלה, כמו מחשוב ענן וחומרה.

ההכנסות מ"הימורים אחרים", החברות שבהחזקת אלפבית פרט לגוגל, מהוות עדיין חלק צנוע מהכנסות החברה ועמדו ברבעון זה על 170 מיליון דולר, לעומת 150 מיליון דולר לפני שנה. אלפבית צפויה להרוויח מיליארדי דולרים מהשקעותיה בליפט ואובר, שתיים מהנפקות הטכנולוגיה הגדולות של השנה, שאלפבית מחזיקה ב-5% מכל אחת מהן.

החברה פספסה את תחזית ההכנסות מהפרסום ומחטיבת ה"הכנסות הנוספות". בנוסף, הקליקים בתשלום בנכסי גוגל צמחו ב-39% בלבד לעומת השנה שעברה, ירידה חדה לעומת שיעור הצמיחה ברבעון הרביעי של 2018 שעמד על 66%, ולעומת הרבעון השלישי שבו שיעור הצמיחה היה 62%. המשמעות היא שהצמיחה של תעבורת הרשת בגוגל אינה מהירה מספיק כדי לפצות על הורדת מחירי הפרסום בגוגל.

הרווח למניה עומד על 11.9 דולר ללא התחשבות בקנס, או 9.5 דולר עם הקנס, לעומת ציפיות האנליסטים לרווח של 10.61 דולר למניה. הרווח הנקי הוא 6.6 מיליארד דולר בניכוי הקנס, או 8.3 מיליארד דולר ללא התחשבות בקנס. 

החברה הפתיעה לטובה בשורת הרווח, בין השאר בגלל הוצאות נמוכות על רכישת תעבורת גולשים (Traffic acquisition cost). העליות של רכישת התעבורה ברבעון היו 6.86 מיליארד דולר, מתחת לציפיות האנליסטים לעלויות של 7.26 מיליארד דולר. אלה העלויות שגוגל משלמת כדי למשוך לקוחות לגלוש במנוע החיפוש שלה. היא משלמת אותן לאפל, למשל, כדי להיות מנוע חיפוש שנמצא כברירת מחדל במכשירי האייפון.

מספר העובדים של החברה גדל מ-85 אלף ל-103.5 אלף בתוך שנה, והמס האפקטיבי שאלפבית שילמה עמד על 18%, לעומת 11% ברבעון המקביל.