המשקיעים מחפשים הזדמנויות בפינה הפחות פופולרית של שוקי המניות

מנהלי קרנות בארה"ב התרחקו בחודשים האחרונים מהמניות באירופה, אבל אלה התאוששו היטב עד כה השנה, ומדד הבסיס האירופי התחזק ב-16% • חלק מהמשקיעים חשים שהסנטימנט השלילי סביב כלכלת אירופה מתחיל להתנדף, וחוזרים בזהירות לאזור הזה - אבל מקפידים לשמור על פסימיות זהירה

הבנק האירופי המרכזי, פרנקפורט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
הבנק האירופי המרכזי, פרנקפורט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מניות אירופיות היו בין הנכסים האהובים פחות בקרב מנהלי קרנות בארה"ב בחודשים האחרונים, אבל כמה משקיעים חשים שהפסימיות הכלכלית באירופה מתנדפת, והם חוזרים בזהירות לאזור הזה.

המניות באירופה התאוששו היטב עד כה השנה, ומדד הבסיס של Stoxx 600 האירופי עלה ב-16%. זהו עדיין פיגור קל ביחס לארה"ב, שבה מדד S&P 500 עלה ב-17%. כאשר המדדים האמריקאיים עלו לרמות שיא בשבוע שעבר, המניות האירופיות עדיין רחוקות במידת מה מהשיאים שרשמו לפני ארבע שנים. נוסף על כך ישנה ספקנות לגבי היכולת שלהן להמשיך להתקדם לקראת השיאים ההם.

כניסת/יציאת קרנות הון נטו מקרנות מניות אירופאיות
 כניסת/יציאת קרנות הון נטו מקרנות מניות אירופאיות

המשקיעים כל כך פסימיים לגבי המניות האירופיות, עד שנוצרת הזדמנות, מפני ש"תזרימי החדשות לא צריכים להיות כה חיוביים כדי שאנשים יתחילו לקנות", אומר עמיאל ואן דן היליגנברג, מנהל הקצאת הנכסים בחברת ניהול ההון הבריטית Legal & General.

ואן דן היליגנברג מעריך כי הכלכלה האירופית תתייצב או תבריא בחודשים הקרובים, ושהמדינות יציגו מדיניות תקציבית נדיבה יוותר. החברה שלו קונה מדדים בסיסיים אירופיים, ומפחיתה את ההימורים הגדולים שלה על ארה"ב. היא גם מוסיפה חשיפה נוספת למגזר משאבי הטבע הבסיסיים באירופה, שפחות תלוי בצמיחה כלכלית ביבשת עצמה.

"זהו מגזר אירופי, אבל המשחק העיקרי שלו הוא על סין", אומר ואן דן היליגנברג, שצופה הבראה גם בכלכלה הסינית, אחרי אימוץ סדרה של אמצעים תקציביים נדיבים.

המניות באירופה מפגרות אחרי המניות בארהב
 המניות באירופה מפגרות אחרי המניות בארהב

תשואות האג"ח הגרמניות חזרו למינוס

אירופה נגררה כלפי מטה גם על-ידי האי-ודאות הפוליטית של הברקזיט, המצב הכספי הקשה של איטליה והצמיחה החלשה בגרמניה. הדיונים על מכסי יצוא לארה"ב מעיקים על המשקיעים. מצב הרוח החריף אחרי שהבנק המרכזי האירופי, ECB, הוריד את תחזיות הצמיחה לשנה זו בתחילת מרץ.

התשואה על אג"ח המדינה הגרמניות לעשר שנים שיקפה את החששות הללו, וחזרה לטריטוריה שלילית, של מינוס 0.019% ביום שישי שעבר. האירו נסוג לשפל של 22 חודשים מול הדולר האמריקאי, מגמה שמדכאת את התשואות למשקיעים האמריקאים מבוססי הדולר, אבל מצד שני עוזרת למגזר היצוא האירופי להיות תחרותי יותר.

מניות בריטיות ומניות במרחב האירו הן הנכסים שהמשקיעים שליליים לגביהם במיוחד בהשוואה לעמדותיהם בעבר, כך עולה מסקר מנהלי הקרנות העולמיות האחרון של בנק אוף אמריקה מריל לינץ'. הסקר זה הקיף 239 מנהלי קרנות, עם נכסים בסך של 664 מיליארד דולר. קרנות המניות האירופיות ספגו פדיונות נטו בכל השנה האחרונה, מלבד שבועיים, כך לפי חברת המעקב אחרי נתוני זרימת הכספים EPFR.

המניות באירופה נראות זולות יחסית
 המניות באירופה נראות זולות יחסית

אין בסיס רחב של חברות טכנולוגיה

אחד הנימוקים נגד השקעה במניות אירופיות הוא שיבשת זו נעדרת בסיס רחב של חברות טכנולוגיה - המגזר שמושך אחריו את שוקי המניות בארה"ב על כנפיהן של חברות כמו פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס ואלפאבית (גוגל).

טים קרוקפורד, מנהל השקעות ראשי באירופה (לא כולל בריטניה) בחברת ניהול ההשקעות Hermes, מצביע על חברות אירופיות כמו Kion Group, יצרנית המלגזות הגרמנית, שיכולות ליהנות מהמעבר לאוטומציה במחסנים גדולים, כאשר קבוצות המסחר האלקטרוני מתרחבות.

"לאירופה יש כמה חברות טק מלהיבות מאוד. ההבדל הוא שהן נוטות להיות היכן שהוא באמצע שרשרת הערך, ולא במורד שלה, או בקצה הצמרת שלה", אמר קרופורד.

כמה משקיעים שוריים רואים גם תמחורים סבירים לחברות עם שוק עולמי, ולא עם חשיפה לכלכלה האירופית המשתפרת כשלעצמה.

בנג'מין סגל, מנהל תיקים בנויברגר ברמן בניו יורק, בונה פוזיציה ב-Kerry Group, יצרנית אירית של חמאה, בעלת מוכחות גדולה בשווקים מתעוררים ובצפון אמריקה. אינפינאון, יצרנית המוליכים למחצה הגרמנית, ו-Gerresheimer (גרשהיימר), חברת מוצרי האריזה - שמשרתת את יצרניות התרופות העולמיות - הן מניות נוספות שהוא צובר.

"אני לא מגדיר את השוק הנוכחי כרצפה, כי אני לא מספיק חכם לעשות זאת, וטעיתי המון פעמים בעבר", אמר סגל. הוא הוסיף, שכמה מגזרים באירופה, כמו שירותי בריאות, תרופות ומוצרי צריכה בסיסיים, נראים עדיין יקרים יחסית.

המשקיעים נכוו בעבר פעם אחר פעם כאשר אימצו השקפה אופטימית על הכלכלה האירופית. היו מי שנכנסו לשוק מוקדם מדי, וקנו מניות אירופיות בסוף 2017, על רקע אופטימיות גוברת סביב ניצחונו בבחירות של נשיא צרפת עמנואל מקרון. הוא הבטיח לדחוף רפורמות כלכליות חשובות, שרבות מהן תקועות כעת.

למרות ההצטרפות לשווקים העולמיים בהבראה החדה עד כה ב-2019, אירופה התחילה מבסיס נמוך, מאחר שפיגרה בהרבה אחר שווקים מפותחים אחרים בסוף השנה שעברה.

התמחור של המניות באירופה ובארה"ב התפלג מאז סוף 2016 לפי כמה מדידות. מדד Stoxx 600 נסחר כעת במכפיל של 14 לתחזיות הרווח, מול מכפיל של 17 למדד S&P 500, לפי הנתונים של FactSet. הפער בין המכפילים הללו נשאר רחב משמעותית בהשוואה לממוצע של עשר השנים האחרונות.