קרן פימי השלימה את רכישת מפעל התרופות של טבע בקריית שמונה

קרן פימי רכשה את מפעל מיגדה בתמורה ל-47.5 מיליון דולר • אורי יהודאי מונה ליו"ר הפעיל, עודד גרינשטיין מונה למנכ"ל, ודוד דלויה מונה לסמנכ"ל הכספים

אורי יהודאי בועידת העסקים של גלובס/ צילום: איל יצהר
אורי יהודאי בועידת העסקים של גלובס/ צילום: איל יצהר

קרן פימי, בראשותו של ישי דוידי, השלימה את רכישת מפעל מיגדה בקריית שמונה מידי חברת התרופות טבע בתמורה ל-47.5 מיליון דולר, ומודיעה על מינויים בהנהלתו. המפעל שנרכש היה יחידה עסקית בתוך טבע, Tevadaptor, ובו מייצרים מערכת סגורה המגינה על צוותים רפואיים מפני חשיפה לחומרים מסוכנים, בעת הכנת תרופות וטיפול בחולים אונקולוגיים. טבע שמה את המפעל על המדף בסוף 2017, כחלק מתוכנית ההתייעלות הנרחבת שלה, ודבר המו"מ בין טבע לקרן פימי פורסם לראשונה ב"גלובס" בחודש ינואר.

לרכישת המפעל הצטרף גם אורי יהודאי, מי שניהל את חברת תמציות הטעם פרוטרום שנמכרה ב-6.5 מיליארד דולר בשנה שעברה. יהודאי מונה ליו"ר פעיל של Tevadaptor. במקביל, מונה עודד גרינשטיין, שניהל את היחידה העסקית בשנים האחרונות, למנכ"ל החברה, ודוד דלויה מונה לסמנכ"ל הכספים.

"אנו שמחים על רכישת קבוצת Tevadaptor, מובילה עולמית בפיתוח, יצור ושיווק ציוד רפואי ייחודי וצומח המיועד להגן על הצוות הרפואי מפני חשיפה לחומרים מסוכנים בעת הכנת תרופות וטיפול בחולים", מסר היום יהודאי. "נפעל לחיזוק והעמקת המחקר והפיתוח ולמצוי מרבי של פוטנציאל הצמיחה של הקבוצה בשילוב צמיחה פנימית רווחית מואצת ורכישות אסטרטגיות. הידע והניסיון של פימי ושלי בהשבחת חברות, בהעמקת הפריסה הגלובלית הרחבה ובהאצת הצמיחה יתרמו רבות להצלחת החברה ולהנהלה שתחוזק".

גרינשטיין מסר כי "קבוצת Tevadaptor פעלה במשך שנים והגיעה להישגים משמעותיים בתחום פעילותה. מה שמייחד את הצוות העסקי ואת הנהלת המפעל בהובלתו של איציק שמואלי, הוא שילוב מנצח של איכות ומקצועיות חסרי פשרות, עם מוטיבציה והישגיות בלתי רגילים". לדבריו, כניסת פימי והצטרפותו של יהודאי לעסקה מהווים הבעת אמון משמעותית בצוות, בפעילות, בקווי המוצרים ובטכנולוגיות הייחודיות המפותחות בחברה וכן בכיווני הצמיחה המתוכננים.

Tevadaptor הוקמה ב-2005 ומעסיקה כיום כ-200 עובדים. פעילותה רווחית, ולפי ההערכות שיעור ה-EBITDA שלה (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) מגיע ל-15%-20%. בשל הרווחיות, בטבע לא מיהרו לסגור את המפעל כפי שעשו במקומות אחרים (כגון ירושלים ואשדוד), אלא חיפשו לו רוכש. תחילה ערכה טבע מכרז למכירת המפעל, שבו קרן פימי לא השתתפה. כשהמכרז בוטל החל מו"מ בלעדי בין טבע לפימי, ובמקביל נחתם גם הסכם קיבוצי עם העובדים, שהכריזו קודם לכן על סכסוך עבודה בשל אי-הוודאות שקדמה לעסקה. ההסכם קובע שהעובדים יקבלו מענקים של עד 60 אלף שקל לעובד בהתאם לוותק עם מכירת המפעל.

תוכנית ההתייעלות של טבע נועדה לאפשר לחברה לחסוך עלויות בהיקף של 3 מיליארד דולר כדי להבטיח את יכולתה לשרת את החוב העצום שלה. בסוף 2018 היקף החוב היה 28.9 מיליארד דולר (27.1 מיליארד דולר חוב נטו). מחר תפרסם החברה את דוחות הרבעון הראשון ובשוק מצפים לראות האם היקף החוב המשיך לרדת ובכמה; וכן לשמוע על התקדמות תוכנית ההתייעלות. במקביל יתעניינו המשקיעים בהתקדמות החדירה לשוק של התרופה Ajovy המיועדת לטיפול במיגרנה. טבע   נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב בשווי 16.6 מיליארד דולר.