השוק הישראלי קטן על GPM: "אין פה הרבה אפשרויות צמיחה"

אריק קוטלר, בעל השליטה ומנכ"ל ארקו החזקות: "אחרי גל הרכישות, אנחנו ממוקמים במקום השישי בארה"ב מבחינת מספר חנויות הנוחות שיש בידנו, ואנחנו נחשבים לרשת הצומחת ביותר בתחום בארה"ב" • על הכניסה למכירת מוצרים מבוססי CBD, המופק מקנאביס: "זה הולך להיות הדבר הבא"

אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו
אריק קוטלר / צילום: כפיר זיו

כדי להמחיש את עוצמתה של חברת תחנות הדלק GPM, מספר אריק קוטלר, בעל השליטה בחברה, כי "בחמש השנים האחרונות רכשנו באמצעותה כ-1,100 תחנות דלק וחנויות נוחות, קצת יותר מכל התחנות במדינת ישראל, והגענו להחזקה של קרוב ל-1,400 תחנות (מהם החברה מפעילה כ-1,250) ב-21 מדינות ברחבי ארה"ב". לדבריו, "אחרי גל הרכישות, היום אנחנו ממוקמים במקום השישי בארה"ב מבחינת מספר חנויות הנוחות שיש בידינו, ואנחנו נחשבים לרשת הצומחת ביותר בתחום בארה"ב"

קוטלר, יו"ר ומנכ"ל חברת ארקו החזקות, מיקד והרחיב את פעילותה של GPM מאז רכש באמצעות ארקו את השליטה בחברת תחנות הדלק בקיץ 2011. הצמיחה בפעילותה של GPM באה לידי ביטוי גם בזינוק של כ-550% שרשמה מאז מניית ארקו הנסחרת בבורסה בת"א. 

אולם אחרי שהצמיחה של GPM, שהפכה ללב הפעילות של ארקו, ייצרה לה ערך מרשים ושלחה אותה לרמת שיא לפני שנה, נראה כי מאז התלהבות המשקיעים פחתה, ומניית ארקו מציגה ירידה שנתית של 33% בערכה. זאת אחרי שמדצמבר האחרון, כחלק מגל הירידות הכללי בבורסה, איבדה כ-20% משווייה ומשקפת לארקו שווי נוכחי של כ-1.1 מיליארד שקל.

קוטלר לא נותר אדיש, ובימים האחרונים הגיע לארץ לסבב פגישות עם גופים מוסדיים ואנליסטים, במטרה להמחיש להם את הפוטנציאל העשוי אולי לקחת את ארקו לשיאים חדשים, שלפי הנתונים שהחברה מציגה נסחרת במכפילי שווי נמוכים ביחס לחברות הדלק האמריקאיות הבולטות, כשבמרכז כאמור ניצבת פעילותה של GPM, בה מחזיקה ארקו 69% מהמניות לצד קרנות ההשקעה האמריקאיות די.קיי פרטנרס (כ-21%) והארווסט פרטנרס (כ-10%).

על קדחת הרכישות שביצעה GPM בשנים האחרונות מסביר קוטלר כי "התחום בארה"ב מתאפיין בקונסולידציה ויש בו תחרות אדירה, כך שעל כל עסקה שעשינו כנראה הפסדנו 10 אחרות, משום שיש מחירים שאני לא מוכן לשלם. אבל כל היום אנחנו מסתכלים על עסקאות, ועד היום צמחנו בקצב של כ-250-300 תחנות חדשות בשנה".

לדבריו, "הגודל הנוכחי שלנו מאפשר לנו לבצע עסקאות גדולות יחסית ויש כבר אזורים שאנחנו שולטים בהם ואזורים שפחות. לפני כשבועיים נכנסנו בפעם הראשונה לפלורידה, שהיא המדינה השלישית בגודלה בארה"ב מבחינת מספר חנויות הנוחות שבשטחה, עם כ-9,800 כאלה".

מהנתונים במצגת שהעביר קוטלר בסבב המשקיעים אותם פגש בימים האחרונים ניכרת הצמיחה המואצת של GPM. זו באה לידי ביטוי בהגדלת מחזור ההכנסות של GPM ל-3.6 מיליארד דולר ב-2018 (יותר מ-60% ממכירת דלקים, והיתר מחנויות הנוחות), לעומת 1.1 מיליארד דולר בסיכומה של 2012. הרווח הגולמי, שם התרומה של חנויות הנוחות גדולה ממכירות הדלקים, קפץ בשנים הללו פי 5, ל-611 מיליון דולר ב-2018, לעומת 121 מיליון דולר ב-2012. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של GPM ב-2018 הוכפל ביחס לשנה שקדמה לה, ל-16 מיליון דולר.

פילוח המכירות והרווחיות הגולמית של GPM ב-2018
 פילוח המכירות והרווחיות הגולמית של GPM ב-2018

משווי של 30 מיליון דולר ל-630 מיליון

אחת מנקודות הציון שאיפשרו לשקף את כברת הדרך והתפתחות עסקיה של GPM מאז נרכשה השליטה בה על ידי ארקו, נרשמה בתחילת 2017. אז הקרן האמריקאית הארווסט פרטנרס (Harvest Partners) השקיעה כ-63 מיליון דולר בכניסה לשותפות ב-GPM, לפי שווי ששיקף לחברה שווי של כ-630 מיליון דולר. זאת אחרי שב-2011 רכשה ארקו את השליטה ב-GPM, בעסקה ששיקפה לה שווי של כ-30 מיליון דולר בלבד.

קצבי ההתרחבות שמציגה GPM הופכים את השוק המקומי ללא רלוונטי עבורה, וקוטלר אומר כי "השוק בישראל מאוד קטן, ואין פה הרבה אפשרויות צמיחה, לכן אנחנו לא מסתכלים עליו. לדוגמה, רק בטקסס, אליה נכנסנו לראשונה לפני כשנה, יש כ-15 אלף תחנות דלק וחנויות נוחות, מה שיכול להדגים את אפשרויות הצמיחה. גם הרגלי הצריכה פה שונים מאלה בארה"ב, משום שפה התפיסה היא שחנויות הנוחות מוכרות ביוקר ובארה"ב זה שונה".

רוח גבית מהנשיא דונלד טראמפ

בדומה לישראל, בעוד על עיקר הכנסותיה של GPM אחראית פעילות הדלקים, בשורת הרווח שיעורי זו הנרשמת מפעילות חנויות הנוחות גבוהים בצורה ניכרת מהכנסות התדלוק. מהנתונים שהציג קוטלר בסבב הפגישות שלו עולה כי מגוון המוצרים בחנויות הנוחות (המתנהלות תחת  16 מותגים שונים שבבעלות GPM) כוללים משקאות קלים, מוצרי מזון, חטיפים, סיגריות ומוצרי טבק, בירות ומשקאות אלכוהוליים, כרטיסי הגרלה, שירותי העברת כספים ותשלומים ומשיכת כספים (ATM).

מה שעשוי לשפר אף יותר את הרווחיות מהכנסות חנויות הנוחות של GPM היא כניסתה במהלך הרבעון הראשון של 2019 למכירות של מוצרים מבוססי CBD. בארקו מסבירים כי אלה מוצרים "המבוססים על שמן CBD, המופק מצמח ממשפחת הקנאביס. המוצרים, בהם משחות ותרסיסים, נותנים מענה לביקוש למוצרים המכילים CBD", וקוטלר מדגיש כי "זה אמנם מיוצר מקנאביס, אבל אנחנו לא מוכרים קנאביס.

"זה חומר שנועד להרגעה. בדצמבר האחרון הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ חתם על הסכם המאפשר למכור מוצרים מסוג זה, ואנחנו חושבים, לפי מה שמדברים בארה"ב, שזה הולך להיות הדבר הבא בשוק מבחינת מכירות, לכן אנחנו שמחים שהצלחנו להכניס את זה כבר לכ-1,000 חנויות נוחות. שיעורי הרווחיות ממוצרים אלה עוברים רמה של 30%, לעומת מוצרים אחרים שמייצרים רווחיות של כ10%-15%".

קוטלר מביע ביטחון לגבי המשך הצמיחה של ארקו, ובמבט קדימה אומר כי "אנחנו ממשיכים ביעדים שלנו למיזוגים ורכישות והרחבת סל המוצרים. ככל שאנחנו גדלים יותר, כוח המיקוח ואפשרויות הרכש שלנו משתפרות. הדרך לצמוח היא לפתח את תחום המזון כמה שיותר כי שם טמון הפיתוח העיקרי, בתחום התדלוק יש פחות אפשרויות לפיתוח. לכן אנחנו מגדילים את הפעילות הזו, ובין היתר כבר לפני כשנתיים קיבלנו זיכיון למותג 'דנקן דונטס' והיום אנחנו פועלים להרחבת פעילות זו, יש לנו כבר כ-60 סניפי רשת 'סאבווי' שאנחנו מפעילים ועוד".

למרות גילו הצעיר יחסית (45) קוטלר הוא כבר דמות ותיקה בשוק ההון המקומי, ואת השליטה בארקו הוא מחזיק עם שותפו המבוגר יותר (מעל 70) מוריס וילנר. קוטלר, שחי על הקו פלורידה (בה הוא גר עם משפחתו) - וירג'יניה, שם משרדיה הראשיים של GPM, הוא הפרונט בעסק, ואילו וילנר הוא השותף השקט, אפילו שקט מאוד. בהתאם, קוטלר גם מקמץ בהתייחסות לשותף, ומסתפק בלומר כי "וילנר הוא יהודי וציוני. אני הבאתי אותו לארקו, וב-2008 הוא נכנס כשותף שלי, כך שאנחנו כבר הרבה שנים יחד בשותפות טובה ופוריה". 

אנליסטים ממליצים על המניה: קיים ערך משמעותי בארקו 

האנליסטים המסקרים את מניית ארקו מזהים גם הם פוטנציאל ניכר בהתפתחות פעילותה של GPM, ובהתאם, מחזיקים בהמלצות חיוביות עם מחירי יעד של כ-2.2 שקל למניית החברה, הגבוהים בכ-50% משוויה הנוכחי, העומד על כ-1.5 שקל.

ברוסאריו ייעוץ ומחקר מציינים כי "GPM ממשיכה להטמיע את האסטרטגיה שלה, התרחבות דרך רכישות", ועל רקע הטמעת פעילות משמעותית של כ-270 תחנות דלק שרכישתה הושלמה לפני כשנה (E-Z MART) מעריכים כי "התוצאות הכספיות של החברה עדיין לא הגיעו למיצוי פוטנציאל הגודל שלה".

כמו כן, האנליסטית לילך גראוס מציינת כי "החברה ממשיכה לנקוט בפעולות להגברת הצמיחה ולשיפור הרווחיות בין היתר על-ידי המשך אסטרטגיית הרכישות בה נוקטת GPM, הרחבת מועדון הלקוחות של החברה ואסטרטגיית תימחור חדשה לסיגריות, הטמעת תוכנה לשיפור תמהילי המוצרים בחנויות והרחבת פעילויות בעלות רווחיות גולמית גבוהה".

בברק קפיטל מחקר, שם מחזיקים בהמלצת "קנייה" למניה, מציינים כי "היעדרה של צמיחה אורגנית אפיינה בעבר את GPM, שדוגלת באסטרטגיית צמיחה באמצעות רכישת אתרים, אך בשנה האחרונה ניתן דגש גם על נושא ההתייעלות התפעולית".

עוד הוסיפו שם כי "הרבעון הראשון בשנת 2018 התאפיין במזג אוויר קשה במיוחד, ואנו מעריכים כי התוצאות ברבעון הראשון של שנת 2019 יראו שיפור משמעותי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד".

אסף דהן, מנהל המחקר בברק קפיטל מציין בשורה התחתונה כי "קיים ערך משמעותי בארקו אשר נובע מהשווי הפוטנציאלי של הפורטפוליו של GPM במקרה של הנפקה/מכירת הפעילות בהתאם למחירי עסקאות דומות בשוק".

לפי דהן, אותן עסקאות שנעשו בשוק גוזרות ל-GPM שווי של כ-800 מיליון דולר, לעומת שווי של כ-500 מיליון דולר "המגולם במחירי השוק של המניה כיום".