"הפשע שלנו היה שהיינו הראשונים לבנות מגדל גבוה בירושלים"

הלל צ'רני, ממורשעי פרשת הולילנד, שריצה עונש מאסר של 15 חודשים, שובר שתיקה בראיון ל"גלובס" • "הפרויקט החדש יהיה זהה לזה הקיים ויהיה היפה בירושלים", הוא אומר • על התקופה בכלא: "היה קשה, אבל זה מאחוריי”

הלל צ'רני / צילום: יוסי זמיר
הלל צ'רני / צילום: יוסי זמיר

"העצירה של בניית פרויקט הולילנד הייתה מיותרת", אומר הלל צ'רני, ששובר שתיקה ארוכה בראיון ל"גלובס". "ברמה התכנונית לא הייתה בעיה בפרויקט הולילנד. כבר ב-2014 קבע בית המשפט המחוזי בהכרעותיו כי לא התבקשו או ניתנו הטבות תכנוניות, והדברים אפילו הודגשו בגזרי הדין של אישי הציבור שהורשעו בפרשה", הוא אומר.

את הקרקע בהולילנד רכשה משפחת צ'רני בשנת 1953, במטרה להקים עליה מלון. "במהלך מלחמת השחרור נהרג דודי, אחיה של אמי, בקרב על קיבוץ ניצנים, שבו היה חבר מן המניין", מספר צ'רני. "הוא אחד משלושת הרוגי עולי דרום אמריקה, שעל-שמם נקרא עין השלושה בצפון הנגב. בעקבות מותו הגיע סבא שלי לירושלים על-מנת לרכוש שטח להקמת בית למשפחה שבו תתכנס מדי שנה. ב-1951 סייר סבא שלי עם טדי קולק בירושלים והשתכנע לקנות בכסף מלא ובמט"ח, ולא בלירות ישראליות שאיבדו את ערכן, את ההר שנשק אז לגבול הירדני, ושסביבתו שרצה בפעילות ארגון הפדאיון. ב-1953 נקנה ההר, וב-1959 נחנך הבניין שהפך למלון ארץ הצבי, מלון הולילנד".

כבר בתחילת הפרשה נעצר צ'רני, ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום. הוא הורשע בשורה של עבירות שוחד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשנת 2014, ונגזרו עליו 3.5 שנות מאסר, קנס של מיליון שקל וחילוט של מיליון שקל. הרשעתו נסמכה בבסיסה על עדותו של עד המדינה שמואל דכנר ז"ל.

צ'רני ערער לבית המשפט העליון, וערעורו התקבל חלקית בסוף 2015 - חלק מההרשעות שיוחסו לו בבית המשפט המחוזי בוטלו. עונשו הופחת מ-3.5 שנות מאסר למאסר של 26 חודשים, הקנס שהוטל עליו הופחת לחצי מיליון שקל, והחילוט בוטל.

צ'רני החל לרצות עונש מאסר בסוף פברואר 2016. ועדת השחרורים קיבלה את בקשתו לקיצור עונשו, לאחר ריצוי של שני שליש מהתקופה, והוא שוחרר מהכלא בסוף מאי 2017.

"הפרויקט הקדים את זמנו"

לטענת צ'רני, העובדה שרבים בציבור מקשרים את פרויקט הולילנד עצמו להרשעות בפרשה, חוטאת עד היום לאמת. הוא כבר הגדיר את הפרשה כ"עלילת דם", בעת שנכנס לכלא חרמון לריצוי עונשו.

"אף אגורה לא עברה מאנשי הולילנד לאיש מעשרות אנשי הציבור שקידמו אותו", אומר כעת צ'רני. "אף בקשה חריגה לא הוגשה לוועדות התכנון, וקל וחומר לא אושרה. פרויקט הולילנד הוא אולי הפרויקט היחיד בירושלים שאושר במועצה הארצית, שדנה בו ואישרה אותו. ה'פשע' שלנו היה שהיינו הראשונים לבנות מגדל גבוה בירושלים, והפרויקט הקדים את זמנו. עובדה היא שהיום מגדל הולילנד הוא לא המגדל הכי גבוה בעיר. כשאני עומד ליד הפרויקט, אני רואה מגדל גבוה יותר בשכונת בית וגן. עיריית ירושלים בעצמה מתהדרת בעשרות המגדלים שיוקמו בכניסה לעיר, והמגדלים שמאושרים עכשיו בתוכניות פינוי-בינוי הם כבר משהו ברור מאליו, אפילו בשכונות שאינן שכונות יוקרה. לו הפרויקט היה קם היום, אף אחד לא היה מרים גבה".

עובדה שהיו הרשעות.

"בית המשפט העליון פסל את שמואל דכנר כעד והשתמש במילים קשות ביותר לגבי מהימנותו ומהימנות דבריו, אבל לא פסל את הדברים של המורשעים שהתבססו על חקירות שנשענו רק על יומניו של דכנר, חקירות שהנחקרים לא יכלו לדעת שהן תולדה של חומר בדוי. כנחקר, יכולתי רק להכחיש את המיוחס לי. לא הייתה לי כל היכרות עם מעשיו של דכנר, ובוודאי עם מה שבדה מליבו. לאחרונה נדחתה סופית על-ידי בית המשפט העליון תביעתה האזרחית של עיריית ירושלים נגדנו, לעניין תשלומי היטלי השבחה בשנת 1999, תביעה שנשענה לצערי על בדותות של דכנר. לו תביעה כזו הייתה מתנהלת לפני המשפט הפלילי, ייתכן שהיה ברור לכל תוך פרק זמן מיידי עד כמה אסור לסמוך על עדי מדינה שממומנים על-ידי הפרקליטות".

היה צדק בעונש המאסר שריצית?

"ההרשעות שלי קשורות בתרומות שנתתי ברצון לגופי צדקה מוסדיים וחשובים. עמותת יד שרה יכולה להתקיים בלי תרומות? מילא אם הייתי תורם רק ליד שרה, אבל תרמתי גם להרבה עמותות אחרות. אין איש שאינו עושה טעויות, אבל המרחק בין טעויות לבין מעשים פליליים הוא גדול. ייתכן כי בשל רגישות העניין הייתי חייב להקים ועדה שתעביר תרומות בשם המשפחה, ולא לעשות זאת ישירות, אך דבריו של דכנר לפיהם בשלב מסוים ב-2003 החלטתי להתייחס לתרומות כאל שוחד ישיר - הם בדיה מוחלטת. אני יכול רק להצטער שבית המשפט דבק בפירוש הקשה של הדברים, למרות שלא עשה זאת בלב שלם, אך כעת הנושא מאחוריי".

"זה יהיה הפרויקט היפה בירושלים"

צ'רני גם מדבר על אופיו של החלק השני של הפרויקט, שלא עומד להיות שונה בהשוואה לפרויקט המקורי.

מה בכל זאת שונה בחלק השני של הפרויקט לעומת התכנון המקורי?

"הפרויקט יהיה זהה לחלוטין לזה שקיים, הדבר היחידי שביטלו לנו זה את החיבורים בין הבניינים שהפכו לסמל שלילי. מה שאירוני הוא שהחיבורים בין הבניינים בפרויקט הקיים בכלל לא היו רעיון שלנו, אלא היו דרישה של אדריכל הוועדה המחוזית דאז. בדיוק כשם שמיקום המגדלים בחלקו הצפוני הגבוה של ההר הייתה החלטה של ועדת מומחי אדריכלות שהקימה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דאז. אנחנו ביקשנו להקים אותם בחלק הנמוך בדרום ההר.

"הדיירים שגרים בפרויקט מרוצים מאוד. נבקש עכשיו היתר בנייה לחלק השני של הפרויקט, והוא יהיה הפרויקט היפה בירושלים. כל התשתיות בו קיימות במלואן, לרבות מערכות הכבישים והתנועה שלדעתי הצילו את התנועה בדרום מערב העיר מכאוס מוחלט, וכן החניון הציבורי והפארק הגדול שמשרתים את שכונת רמת שרת הסמוכה. הדיירים החדשים ייכנסו ישר לשכונה שהכול בה קיים ולא לאתר בנייה כמו במקרים אחרים".

מה התובנות שלך מהתקופה בכלא?

"הכול מאחורינו. התקופה של המאסר הייתה לא קלה, אבל יש לי משפחה חזקה שתמכה בי וחיזקה אותי".