ההנפקה שתשלח את החקלאים מהשרון, חלוצי הקנאביס בישראל, לאקזיט של עשרות מיליונים

נתוניה העסקיים של שיח שריד, חלוצת הקנאביס הרפואי בישראל, נחשפים: חולשת על 17% מהשוק המקומי, מוכרת ב-18.5 מיליון שקל לשנה ומציגה רווחים • כחלק מהמיזוג לשלד הבורסאי ביונד טיים, תרכוש החברה מידי בעליה החזקות נוספות בעשרות מיליוני שקלים ותשדרג את שכרם

קנאביס / צילום: רויטרס, Amir Cohen
קנאביס / צילום: רויטרס, Amir Cohen

אתמול הודיעה חברת השלד הבורסאי ביונד טיים  כי חתמה על ההסכם למזג לתוכה את חברת הקנאביס שיח שריד. מעבר לסוגיית השווי המופרך שבו נסחרת כעת מניית ביונד טיים (ועל כך בהמשך) הדיווח לבורסה שופך אור על פעילותם של שיח שריד ומייסדיה, משפחת שריד, מחלוצי תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל, שלאחר המיזוג יהפכו לבעלי השליטה בביונד טיים.

מהדיווח עולה כי בני משפחת שריד, חקלאים מהשרון, החלו לפעול כבר בראשית שנות ה-2000 בתחום הקנאביס הרפואי. בשנת 2002 הם הגישו בקשה לגידול מסחרי ובשנת 2008 קיבלו ממשרד הבריאות רישיון לייצור, החזקה ושימוש של סם מסוכן לפי האסדרה הקודמת והחלו לפעול באמצעות החברה בתחום הקנאביס הרפואי.

שיעור הרווח הגולמי - 49%

שיח הינה מובילת שוק בתחום הקנאביס הרפואי ולמיטב ידיעתה, הייתה הראשונה לקבל מאת משרד הבריאות רישיון פעיל לגידול קנאביס רפואי ולהפצתו בהתאם לאסדרה הקודמת. בהתאם, נכון למועד המתאר ומזה כ-11 שנים, החברה מגדלת קנאביס רפואי ומוכרת את מוצריה למטופלים. בחודש מארס 2018 הייתה שיח לחברה הראשונה בישראל שקיבלה מהיק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) רישיונות גידול וריבוי בהתאם לאסדרה החדשה וכיום הינה מהבודדות בישראל המחזיקות ברישיון מסוג זה.

דוחות שיח חושפים חברה עם הכנסות נאות יחסית לשוק הקנאביס הישראלי - 18.5 מיליון שקל ב-2018, גידול של 51% לעומת 2017. שיעור הרווח הגולמי של החברה עומד על 49% (9.1 מיליון שקל). להזכירנו שמדובר בפעילות חקלאית תעשייתית ולא בהייטק או ביומד.

יצוין כי מחירים אלה הם בעיקר מחירי אסדרת הקנאביס הישנה, בהם מחיר הקנאביס מסובסד על ידי החברות. לכן יש אפשרות לשיפור במתח הרווחים עם המעבר לאסדרה החדשה במהלך 2019. לאחר שערוך נכסים ביולוגיים הרווח הגולמי הוא 12.6 מיליון שקל - כלומר, כ-40% מהרווח הנקי נובעים מן השערוך. 

הוצאות המו"פ של שיח עמדו אשתקד על חצי מיליון שקל, מעט מאוד לחברה העוסקת בתחום הרפואי, הרווח התפעולי על 9 מיליון שקל, ובניכוי השערוך - 5.5 מיליון שקל - גידול של 44% ברווחיות התפעולית לעומת 2017. הרווח הנקי עמד על 8 מיליון שקל לעומת 2.9 מיליון שקל ב-2017.  

לשיח שריד מזומן בקופה בהיקף של 5.9 מיליון שקל, מלאי המוערך על ידה ב-10.2 מיליון שקל ומפעילותה ב-2018 נבע תזרים מזומנים חיובי של 3.7 מיליון שקל.

שיח מעריכה את הנתח שלה משוק הקנאביס הרפואי בישראל ב-17%. החברה מגדלת קנאביס בחממות בהיקף של 7 דונם ומייצרת כ-3 טון תפרחת בשנה, כשהשוק הישראלי כולו הוא בהיקף של כ-10 טון. השטח שברשותה הוא בהיקף של 16 דונם והיא מעריכה כי תוכל להרחיב את פעילותה, אם כי חלק מן השטח תפוס היום על ידי מתקן עיבוד ומתקנים נלווים נוספים.

היא החברה הראשונה שהשיקה מוצר הנמכר לפי האסדרה החדשה, שהפכה לאחרונה לבלעדית עבור מקבלי מרשמים חדשים. כיום חומרי הגלם של שיח נמצאים בבסיס שלושה מבין חמישה המוצרים הזמינים בשוק תחת האסדרה החדשה (מוצרים נוספים צפויים להיכנס בשבועות הקרובים). שיח היא גם המשווקת עבור אחד המוצרים הללו, ומחזיקה בחברת קאן10 המשווקת מוצר שני מבין השלושה. מעבר לעצם גידול חומר הגלם, ושיווק חלק ממוצריה, החברה גם מספקת שירותי שינוע וכן הדרכה והכוונה למטופל.

מבחינת הפעילות בחו"ל, בשיח משקיעה חברה קנדית בשם Tidal, שעשויה להיות השותפה שלה לכניסה לשוק הקנדי. עוד שותפה החברה במיזמים אסטרטגיים ביוון, פורטוגל הולנד וכן יש לה מניות מיעוט במיזם קנאביס חדש בניו יורק. בדיווח לבורסה אין פירוט לגבי פעילויות אלה וכנראה שבשלב זה הן אינן מניבות הכנסות.

שדרוג בשכר למשפחת שריד

לאחר השלמת המיזוג עם ביונד טיים, תבצע שיח מספר עסקאות רכישה עם משפחת שריד שיזרימו למוכרים 25 מיליון שקל בשלבים. מדובר ברכישת 38% ממניות קאן10, אשר גם היא פועלת להקים מערך גידול קנאביס בישראל על 20 דונם, והיא עוסקת בתחומים נוספים, כמו מערך הדרכה, הכשרה וכנסים בתחום הקנאביס בישראל ובעולם, חממה טכנולוגית לחברות סטארט-אפ בתחום הקנאביס. בנוסף, לאחר העסקה תחזיק שיח במניות בחברת טריכומשל המייצרת מוצרי קנאביס (כגון "קיסם קנאביס" לשילוב בתוך סיגריה), והחלה למכור אותם לאחרונה בארה"ב, וכן בחברת טרג'ין המפתחת פורמולציות למוצרי קנאביס רפואיים.

בנוסף שיח כבר מחזיקה 41% בחברת Eybna המפתחת תרכובות טרפנים (חומרי הטעם וריח בקנאביס) להעשרת חוויית הצריכה וכן יש לה אחזקות מיעוט בחברת Plantarc bio העוסקת בפן החקלאות של פיתוח הקנאביס ובחברת קנאביקס אשר עורכת מחקר בהשפעה של קנאביס על סרטן.

עוד מגלה הדיווח לבורסה כי לאחר המיזוג כל אחד משלושת המנהלים הבכירים של שיח, המעסיקה כיום 60 עובדים - יוגב שריד המנכ"ל, אברהם-שי שריד סמנכ"ל הטכנולוגיה ואופיר שריד סמנכ"ל התפעול, יקבל שכר בהיקף של 47 אלף שקל בחודש, שיכול לעלות ל-60 אלף שקל בחודש אם תעמוד החברה באבני דרך מסויימות.

המנהלים יהיו זכאים לבונוס עד גובה שלוש משכורות, אך לא יתוגמלו ברכיב הוני. מנהלת מתקן הגידול מרגלית שריד וסמנכ"ל הכספים עמיחי רב (הבכיר היחיד שאינו מן המשפחה) ישתכרו 26 אלף שקל לחודש.

צעד גדול (למטה) בדרך לשווי הנכון

כחלק מהמהלכים הקודמים למיזוג, צפויה ביונד טיים לגייס כ-40 מיליון שקל, בעיקר לצורך רכישת העסקים הפרטיים מידי משפחת שריד, תנאי שמשמעותו היא שפע של דילולים לבעלי המניות הקיימים בחברה הבורסאית, כולל הסדר נושים במסגרתו יעבור השלד לידי ויקטור תשובה וקבלת הלוואה המירה למניות בהיקף של 16.5 מיליון שקל מחברת פיור קפיטל של כפיר זילברמן. 

כתוצאה מכשל שוק שמקורו בחוסר הבנה של המשקיעים, נסחרה הבוקר מניית ביונד טיים במחיר ששיקף שווי של מיליארדי שקלים לחברה הממוזגת (אם ניקח בחשבון רק את ההקצאה לתשובה ואת המיזוג, מדובר בשווי של 3.6 מיליארד שקל). זאת לעומת שווי של כ-300 מיליון שקל בו הוערכה שיח שריד על ידי בעליה. היום התעשתו המשקיעים ובשעות הצהריים איבדה מניית ביונד טיים 35% מערכה.