פתיחה שלילית לאובר: נפלה ב-7.5% בסיום יום המסחר הראשון

אובר גייסה 8.1 מיליארד דולר לפי שווי מאכזב של 82 מיליארד דולר בדילול מלא • הנפקת אובר היא הגדולה מאז 2014 והתשיעית בגודלה בכל הזמנים • לשם השוואה, בהנפקת עליבאבא ב-2014 גויסו 25 מיליארד דולר ובהנפקת פייסבוק ב-2102 גויסו 16 מיליארד דולר

רכב של אובר / צילום: / Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב של אובר / צילום: / Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

מניית אובר החלה להיסחר היום לראשונה תחת הטיקר UBER, ומתחילת היום נסחרה בירידות. את יום המסחר סיימה אובר בירידות של למעלה מ-7.5%.

אובר השלימה היום את ההנפקה הגדולה מאז 2014, אז הונפקה עליבאבא. אובר גייסה 8.1 מיליארד דולר במחיר מניה של 45 דולר. המחיר משקף לחברה שווי של 76 מיליארד דולר (82 מיליארד דולר בדילול מלא).

זהו שווי מאכזב, מכיוון שהמחיר נמצא בחלק התחתון של טווח המחירים שקבעה אובר - 44-50 דולר (ששיקף שווי של 80-90 מיליארד דולר בדילול מלא). זאת גם לאחר שבחברה קיוו להשיג שווי של 100-120 מיליארד דולר, כך על פי דיווחים.

הנפקה של אי ודאות: האם אובר תהיה מסוגלת לעבור מההפסדים הכבדים לרווחיות ■

בחברה הבינו כי הם צריכים להסתפק בשווי נמוך לאחר שראו את התגובה של המשקיעים למניית ליפט, שירדה במעל 20% מאז ההנפקה. שווי אובר בגיוס ההון האחרון שלה בשוק הפרטי עמד על 72 מיליארד דולר. בימים האחרונים הושפע המסחר בוול סטריט לרעה גם ממלחמת הסחר בין סין לארה"ב.

אובר צומחת מהר, אך שורפת מזומנים - בשנה שהסתיימה בסוף מרץ הפסידה אובר 3.7 מיליארד דולר. זהו ההפסד הגדול ביותר שרשמה אי פעם חברת סטארט-אפ אמריקאית בשנה שלפני יציאתה לבורסה, כך על פי נתוני S&P Global Market Intelligence שהוצגו בוול סטריט ג'ורנל. הסיבה לכך היא תחרות עזה, גם באזורים שבעבר נחשבו לרווחיים יותר בעבור אובר, כמו דרום אמריקה.

"הבעיה עם אובר היא שהם לא יכולים לעשות כסף", אמר אסוואת' דמודראן, פרופסור לפיננסים תאגידיים באוניברסיטת ניו יורק לוול סטריט ג'ורנל. "אף אחר לא עושה כסף משירותי הזמנת הסעות - אז זו לא יכולה להיות בעיה של חברה אחת בלבד. זה מודל עסקי שלא עובד", הוא הוסיף.

ההכנסות השנתיות של אובר ב-2018 הסתכמו ב-11.2 מיליארד דולר, זינוק של 42% בתוך שנה ו-200% בתוך שנתיים. פעילות שיתוף הנסיעות הניבה הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, גידול של 33% בתוך שנה, ו-160% בשנתיים. ההכנסות מ -Uber Eats (משלוחי אוכל) הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליון דולר ב-2017 ו-100 מיליון דולר בלבד ב-2016.

חלק גדול מהוצאות אובר הן על נהגים, והיא גם סופגת ביקורת על החלק הנמוך שהם מקבלים מההכנסות. כדי לצמצם את ההוצאות הללו, אובר השקיעה מעל מיליארד דולר בפיתוח של רכב אוטונומי בשלוש השנים האחרונות. ב-2018 לבדה השקיעה 457 מיליון דולר במחקר ופיתוח של ATG ("קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת"), שעוסקת בעיקר בפיתוח רכבים אוטונומיים, אך גם רכבים מעופפים ויוזמות נוספות - כשליש מעלות המחקר והפיתוח הכוללת של אובר באותה שנה - 1.5 מיליארד דולר.

מנכ"ל החברה דארה קוסרשאהי הגדיר בעבר את החזון של אובר כרצון להפוך ל "אמזון של התחבורה" ולכן החברה גם נכנסה לשוק האופניים והקטנועים החשמליים.

חברת שיתוף הנסיעות ליפט המתחרה באובר הונפקה בסוף מרץ, ועלתה במהלך המסחר ביום ההנפקה למחיר של 87 דולרים, זינוק של 20% לעומת המחיר בהנפקה: 72 דולר, ששיקף לחברה שווי של 24 מיליארד דולר. אך מאז הנפקתה, מניית ליפט רשמה ירידות והיא סיימה את יום המסחר אתמול במחיר של 55 דולר - ירידה של 23%.

מוקדם יותר השבוע, גם חברת שיתוף הנסיעות גט הישראלית הודיעה כי גייסה 120 מיליון דולר בחוב ובמניות. החברה מתכננת לבצע הנפקה בסוף השנה הנוכחית או בשנה הבאה.