סנקציות על טהראן: המטבע בשפל, האינפלציה עולה ומי הנפגעים העיקריים

עלייה במחיר הנפט, אינפלציה דו ספרתית ושפל של 7 חודשים בערכו של הריאל האיראני, אלו רק חלק מהגורמים שמחזירים את איראן אחורה לימים של לפני החתימה על הסכם הגרעין • שנה אחרי הודעת טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, טהרן עושה שרירים, ולצד התרסקות הכלכלה האיראנית גובר החשש להסלמה במצב הביטחוני

חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri
חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri

הזזת המשחתת האמריקאית במפרץ הפרסי בסוף השבוע האחרון, כחלק מעליית המדרגה נוכח החרפת סנקציות על איראן, מהווה הסלמה דרמטית שמפרה את האיזון הגאו-פוליטי באזור. לפני כשבוע נכנסה לתוקף ההחמרה בסנקציות האמריקניות על איראן, כאשר ארה"ב הודיעה על ביטול הפטורים שהעניקה בנובמבר האחרון למספר מדינות בנוגע לייבוא הנפט מהמדינה. החרפת הסנקציות הגיעה כשבועיים לאחר שהבית הלבן הכריז באופן רשמי על משמרות המהפכה כארגון טרור.

שנה אחרי הודעת טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, איראן ממשיכה להרגיש את הלחץ כאשר הסנקציות האמריקאיות מקשות על הכלכלה, והשפעתן צפויה לגבור נוכח פקיעת הפטורים שנתנה ארה"ב לשמונת המדינות שהמשיכו בסחר הנפט עם טהראן. בתגובה להחרפת הסנקציות איראן אמנם לא פרשה מהסכם הגרעין, אך נסוגה חלקית כשהודיעה שתפסיק ליישם בעוד כחודשיים כמה מההתחייבויות שקיבלה על עצמה, כמו ייצוא האורניום המועשר והמים הכבדים.

מה שמטריד את ארה"ב ובנות בריתה בימים שבשגרה, ובא לידי ביטוי בשבועות האחרונים ביתר שאת, אלו ניסיונותיה של איראן לערער את היציבות האזורית. מנגד, עקב התרעות מודיעיניות כי בכוונתה של איראן לפגוע במתקני נפט סעודיים, ארה"ב שיגרה נושאת מטוסים למזרח התיכון שכוללת טילי פטריוט להגנה, ואם המסר לא היה ברור, אז צרפה ארה"ב בנוסף ל'חבילת הביטחון' שני מפציצים מדגם B-52, אך בטהרן ממשיכים לאיים בהסלמה.

הנפט עלה ביותר מ-30% מתחילת השנה

החלטת ארה"ב להחריף את הסנקציות על איראן, ולבטל את הפטור שאיפשר למספר מדינות לרכוש ממנה נפט, לצד הגידול בסיכונים באי הוודאות בוונצואלה ובלוב, הובילו את מחיר הנפט לעלייה של יותר מ-30% מתחילת השנה, לשיא של 6 חודשים. אמנם האפשרות של חזרה לרמה של 100 דולר לחבית נפט לא סבירה לעת עתה, אך קשה לומר שמישהו יכול לספק חוות דעת מדויקת בסוגיה זו, כפי שקשה היה להאמין שמחירו יתרסק בינואר 2016 לרמת ה-35 דולרים, ובמיוחד בימים כמו אלו שהשוק מגלה רגישות יתרה לכותרות בנוגע למלחמת הסחר.

כשבוחנים את ההשפעה בזירה הגלובלית, נוכח חלקו של הנפט כרכיב מהותי בחישוב האינפלציה, עליית מחירו כתוצאה מהגבלת היצע הנפט העולמי עשויה לתרום לעלייתה. עם זאת, לא מן הנמנע כי העלייה במחיר הנפט נוכח הסנקציות כבר מגולמת בשוק. בהקשר זה נזכיר כי הבנק הפד הותיר את הריבית ללא שינו בהודעה האחרונה בטענה כי איומי האינפלציה "זמניים". עליית האינפלציה עשויה להשפיע על המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים. לזאת יש להוסיף את עלות הדלקים שמתייקרת ועשויה להכביד על החברות בעולם. 

אינפלציה דוהרת, זעם ברחובות

צמצום יצוא הנפט האיראני מכביד על זרם המזומנים לרפובליקה האיסלאמית. מאז ביטול הפטורים על הסחר עם טהראן הריאל האיראני כבר הספיק ליפול לשפל של 7 חודשים. הקריסה בערך הריאל מול מטבעותיהן של שותפות הסחר שלה מזניקה את מחירי היבוא, ומה שמביא לעליית מחירים ולעלייה באינפלציה לשיעור דו ספרתי.

כמו כן, חסימת הגישה של המערכת הפיננסית של איראן לעסקאות דולריות, מעמיקות את משבר מטבע החוץ שבו איראן נתונה, ויגרמו להאצת האינפלציה. הבנק המרכזי ברפובליקה עשוי להמשיך לעדכן במהירות את שער החליפין, ולהדק עוד יותר את ההגבלות על תנועת הון. המשך מגמת השחיקה הצפויה בערכו של הריאל מוביל לעליית מחירי היבוא, וכתוצאה מכך לעליית האינפלציה - אחת הבעיות המבניות שמהן סובלת כלכלת איראן, אשר מלבד שנתיים חריגות רשמה אינפלציה דו־ספרתית בכל השנים בין המהפכה ב־1979 ל־2015.

מטרת הסנקציות הן להביא את איראן חלשה יותר לשולחן הדיונים ולנסיגה מהסכם הגרעין. הצורך להתמודד כנגד הסנקציות יאלץ את הממשל האיראני לסטות מרפורמות הכרחיות ולהנהיג מדיניות פיסקלית ומוניטרית מרסנת. הירידה הצפויה בזרם ההשקעות הזרות תקשה יצירת משרות חדשות. בנוסף לכך, הצעדים שמסבים נזק למערכת הבנקאות במדינה, והפגיעה ביצוא הנפט, יכולים להביא די במהירות לעלייה באבטלה, לירידה חדה בהכנסות הממשלה וללחצים אינפלציוניים נוספים. למעשה, החרפת הצעדים מצד ארה"ב מחזירה לאחור את כלכלת איראן למצבה ערב החתימה על הסכם הגרעין. הסנקציות הקודמות שהוטלו עליה הן אלו שהביאו את איראן לחתימה על הסכם ביולי 2015. בינתיים, האמריקאים הותירו לאיראן ערוץ תקשורת פתוח דרך שווייץ. לפי דיווח ב-"CNN", טראמפ ביקש ביממה האחרונה מהשוויצרים להעביר לאיראן את מספרו האישי. 

בשנה שעברה עמד התוצר האיראני סביב 440 מיליארד דולר, מה שמלמד כי הכלכלה לא הצליחה להבריא מהסנקציות הקודמות. כעת ייאלץ הממשל האיראני להמשיך ולהנהיג למדיניות מרסנת על מנת לבלום את האינפלציה ולשמור על מסגרת תקציבית. נזכיר כי הציבור האיראני פיתח עם השנים יכולת הסתגלות למשבר הכלכלי, אך הנהגת צעדים לא פופולריים בפעם נוספת צפויה להחריף את המחאה ברחבי הרפובליקה, שכן הנפגעים העיקריים מהעיצומים הכלכליים שמובילים האמריקאים, הם קורבנות עליות המחירים והאינפלציה - העניים והמעמדות החלשים באיראן.