קליפורניה חולמת: לעמק הסיליקון תהיה בקרוב בורסה לניירות ערך

רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) אישרה את הקמתה של Long-Term Stock Exchange) LTSE) - בורסת מניות לאומית שתנסה למשוך אליה את חברות הטכנולוגיה • LTSE תהיה בורסת המניות היחידה שתפעל בקליפורניה, והראשונה בעמק הסיליקון

LTSE תהיה בורסת המניות הראשונה בעמק הסיליקון / צילום: shutterstock
LTSE תהיה בורסת המניות הראשונה בעמק הסיליקון / צילום: shutterstock

הרגולטורים בארה"ב אישרו שלשום (ו') בורסת מניות חדשה פרי מוחו של יזם בעמק הסיליקון, במהלך שיעניק לחברות טכנולוגיה מהירות צמיחה אופציות נוספות לרשום את מניותיהן למסחר מחוץ לבורסות המסורתיות בניו ירוק.

רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) אישרה את הקמתה של בורסת Long-Term Stock Exchange ,LTSE - בורסת מניות לאומית שתפעל מעמק הסיליקון שתקדם, לדברי ה-SEC, גישה ייחודית למשטר תאגידי ולזכויות הצבעה, במקביל לצמצום הלחצים קצרי הטווח על חברות ציבוריות.

LTSE היא ניסיון לבנות בורסת מניות בבירת הטכנולוגיה של ארה"ב, שתמשוך חברות סטארט-אפ חמות, בייחוד חברות שמפסידות כסף ורוצות ליהנות מהלוקסוס של התמקדות ארוכת טווח בחדשנות במקביל לסחר במנייתן באור הזרקורים של השווקים הציבוריים.

הבורסה הוצעה ל-SEC בנובמבר על ידי יזם הטכנולוגיה, הסופר ויועץ הסטארט-אפים, אריק ריס, שעובד על הרעיון זה שנים. הוא גייס 19 מיליון דולר ממשקיעי הון סיכון כדי להוציא את הפרויקט אל הפועל, אבל היה עליו להשיג את אישור הרגולטורים בארה"ב כדי להשיק את הבורסה.

ההחלטה שלשום התקבלה לאחר שגורלה של LTSE היה אפוף חוסר ודאות, בשל התנגדות ה-SEC לפני תיקון חלקים מסוימים בהצעה.

ריס אומר שהתמקדות השווקים הציבוריים בתוצאות קצרות טווח מובילה לירידה בחדשנות, ו-LTSE נועדה לחולל היפוך במצב זה. מחקר של מכון המחקר Third Way מ-2017 הראה כי יציאה לבורסה התלוותה בצניחה של 40% במספר הפטנטים בחמש השנים שלאחר היציאה לבורסה, כתוצאה מהלחץ לענות על ציפיותיהם קצרות הטווח של האנליסטים. "כולם מתומרצים לספק את הנתונים רבעון אחר רבעון", אמר ריס בראיון שהעניק לאחרונה לרויטרס.

לבורסה החדשה יהיו תקנות נוספות שנועדו לעודד חברות להתמקד בחדשנות ארוכת טווח במקום בשגרה השוחקת של דוחות כספיים רבעוניים, וזאת באמצעות בקשה מהחברות לצמצם את הבונוסים שמוענקים למנהלים כתגמול על הישגים קצרי טווח. כמו כן, יידרשו החברות להרחיב את הגילוי הנאות למשקיעים לגבי עמידה באבני דרך ובתוכניות, ולתגמל בעלי מניות ארוכי טווח באמצעות הגדלת זכויות ההצבעה שלהם באופן שייגזר ממשך הזמן שהם מחזיקים במניה.

LTSE תהיה בורסת המניות היחידה בקליפורניה, והראשונה בעמק הסיליקון, לאחר סגירתה של בורסת פסיפיק בסן פרנסיסקו עם תום הגאות במגזר הדוט.קום. צריך לראות באיזו יעילות תתחרה הבורסה החדשה בבורסות גדולות ובעלות משאבים גדולים יותר כמו בורסת המניות של ניו יורק ונאסד"ק, שלעתים קרובות מחזרות בתרועת חצוצרות אחר חברות טכנולוגיה כדי לשכנען להירשם בהן למסחר.

ריס רוצה שחברות ייצאו לציבור מוקדם יותר תוך שמירה על יכולתן להמשיך בניסויים. לדבריו, באופן זה ייווצר יותר ערך בשווקים הציבוריים - מה שיעניק למשקיעים קמעוניים הזדמנות להרוויח מחברות סטארט-אפ מהירות צמיחה.

גילן החציוני של חברות סטארט-אפ טכנולוגיות שיוצאות לבורסה התארך ל-12 שנים, וכשהן נרשמות למסחר הן כבר רשמו את מרבית צמיחתן, וכתוצאה מכך הן מעשירות רק קבוצת אליטה של משקיעים.

ריס אמר ש-LTSE תאפשר לחברות לבצע רישום כפול של מניותיהן בבורסות אחרות. הוא הוסיף שכמה חברות טכנולוגיה ותמהיל של חברות ניהול נכסים ומשקיעים אמריקאים וזרים חתמו על כתבי נכונות להשתתף בבורסה. הוא סירב לספק פרטים נוספים.