מגדל נכנסת לשותפות עם פרשקובסקי בפרויקט המשרדים במתחם האלף בראשון-לציון

חברת הביטוח הודיעה כי היא רוכשת 50% מהזכויות בשני מגדלי המשרדים ICON בתמורה ל-300 מיליון שקל • הפרויקט כולל שני מגדלים בני 22 קומות עם רחבת מסחר וחניון תת-קרקעי, שייבנו על קרקע ששטחה 9 דונם, בעלות מוערכת של 480 מיליון שקל

מגדל ICON במתחם האלף, ראשון-לציון / הדמיה: AIKA ANIMATION
מגדל ICON במתחם האלף, ראשון-לציון / הדמיה: AIKA ANIMATION

קבוצת הביטוח מגדל  ממשיכה לעבות את תיק הנדל"ן להשקעה שהיא מחזיקה בישראל בעיקר עבור המבוטחים והעמיתים שלה. היום דיווחה הקבוצה כי תיכנס בשותפות של 50% עם חברת הנדל"ן פרשקובסקי  בפרויקט המשרדים שהאחרונה יוזמת ב"מתחם האלף" בראשון לציון, בתמורה לסך של כ-300 מיליון שקל.

השלמת העסקה תיקח עוד זמן ותלויה גם בעמידה בלוחות זמנים לבנייה, כשהיא תתבצע רק לאחר השלמת הבנייה של שני המגדלים. כמו כן, ההסכם כולל חלוקה בהוצאות לאחר השלמת הבנייה, שעלותה תמומן על ידי פרשקובסקי.

פרשקובסקי באמצעות חברת הבת נתיבי דור, יוזמת פרויקט בן שני מגדלים ושטח כולל של 53 אלף מ"ר במתחם התעסוקה החדש של העיר, הממוקם ממערב לנתיבי איילון, עם גישה לכביש 20 וכביש 431. הפרויקט כולל שני מגדלים בפרויקט "ICON" שיהיו בני 22 קומות, עם רחבת מסחר וחניון תת-קרקעי, שייבנו על קרקע בשטח של 9 דונם, בעלות מוערכת של כ-480 מיליון שקל. בדוחותיה הכספיים לשנה שעברה פירטה פרשקובסקי כי בכוונתה להתחיל בבניית המגדלים בדצמבר 2019, כשעל פי תוכניותיה היא תסיים בעבודות שיווק המשרדים שייבנו עד סוף 2022. עוד היא ציינה בדוחותיה ל-2018 כי חברת א.ש.י צפויה להיות הקבלן המבצע בפרויקט.

השכרה במקום מכירה

פרשקובסקי רכשה את הקרקע ביוני 2018 כשלמימון הרכישה נלקחה הלוואה של 69 מיליון שקל מבנק לאומי. החברה רצתה בתחילה לייעד את המגדל הראשון ששטחו עתיד להגיע ל-19.4 אלף מ"ר משרדים למכירה ואת המגדל השני בשטח של 33.1 אלף מ"ר משרדים להשכרה, ואולם בעקבות העסקה יפעלו החברות להשכרת כל שטחי המשרדים בשני הבניינים וכן את שטחי המסחר והחניות. הסכם ההתקשרות הינו עם חברת "נתיבי דור", הנמצאת בבעלות מלאה של פרשקובסקי, שצפויה לרשום רווח מוערך בסך של כ-60 מיליון שקל מהעסקה לאורך תקופת הפרויקט.

ומה לגבי מגדל? קבוצות הביטוח הגדולות, כמו גם יתר הגופים המוסדיים הגדולים האחרים שמנהלים כל אחד עשרות מיליארדי שקלים של כספי חיסכון לטווח ארוך של הציבור, הפכו בשני העשורים האחרונים לקבוצות החזקה בנדל"ן מניב מהגדולות במשק. זאת מאחר ומבחינתם מדובר באפיק השקעה שהינו עוגן תשואה ועוגן תזרים שמהווה הגנה מהתנודות בשוקי ההון, שמשפיעות במישרין ולעתים באגרסיביות על התיק הסחיר הגדול שאותם גופים מנהלים עבור החוסכים.

במגדל מציינים היום בהקשר זה כי "עסקה זו מצטרפת לעסקאות נוספות שחתמה מגדל לאחרונה, ובכך מביאות את גודל תיק נדל"ן ישראל של החברה לסכום העולה על 10 מיליארד שקל", וזאת מתוך סך כולל של כ-255 מיליארד שקל שמגדל מנהלת עבור עצמה ובעיקר עבור עמיתיה ומבוטחיה. צחי הרץ הוא המנהל של תחום הנדל"ן בישראל בחטיבת ההשקעות של מגדל, כשחטיבת ההשקעות כולה מנוהלת על ידי אסף שהם.

נכון לסוף 2018 מגדל החזיקה בתיק נדל"ן להשקעה בסדר גודל של כ-11.6 מיליארד שקל, שרובו המכריע היה בישראל, כך שנראה כי בעקבות שתי העסקאות שמגדל מספרת עליהן עתה היא תגדיל את היקף תיק הנדל"ן הישיר להשקעה שלה לכ-12.5 מיליארד שקל. מגדל מחזיקה בפורטפוליו הנדל"ן להשקעה השני בהיקפו בשוק המוסדי, אחרי הראל, שלה תיק נדל"ן להשקעה בהיקף של כ-15.2 מיליארד שקל (שכשני שלישים ממנו הושקעו בנכסים מעבר לים). עם זאת, נציין, מגדל נחשבת היסטורית לגורם המוסדי הפעיל הראשון בתחום הנדל"ן וגם בסוף 2018 היא החזיקה בתיק הנדל"ן להשקעה בישראל הגדול ביותר בשוק המוסדי.