אחרי הבקשה לחנינה: נוחי דנקנר לא עומד בתשלום הסדר החוב שלו מול הבנקים ומבקש דחייה

מדובר בתשלום הראשון שנדרש דנקנר להשיב לנושיו לאחר שנכנס לכלא • עד כה השיב דנקנר 70 מיליון שקל לבנקים, ולדברי גורם במערכת הבנקאית סכום זה לבדו עדיף על מתווה של פשיטת רגל • דנקנר מבקש לדחות תשלום של 20 מיליון שקל נוספים לאחרי שיסיים את תקופת מאסרו

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוף

נוחי דנקנר במגעים לדחייה מוסכמת של התשלום הקרוב שעליו לשלם בחודש הבא לששת הבנקים שעמם עשה אשתקד הסדר חוב, בעקבות קריסת האימפריה שהחזיק בה ושכללה בימי הזוהר את הקונצרן הגדול במשק, אי.די.בי. ל"גלובס" נודע כי גורמים מטעמו של דנקנר, שמרצה עונש מאסר, מקדמים לבקשתו מהלך לדחיית התשלום הקרוב, שהיקפו כ-20 מיליון שקל, עד לסיום תקופת מאסרו, וזאת על מנת שלא ייחשב כמפר את ההסכם. למעשה דנקנר צריך היה לשלם את התשלום האמור כבר במרץ השנה, אך בהסכם עם הבנקים נקבע שדחייה של שלושה חודשים לא תיחשב כהפרה. לפי המתווה המקורי של הסדר החוב, שנחתם בין דנקנר לבין הבנקים עוד ביוני 2016, עליו לשלם ב-2021 כ-60 מיליון שקל.

"יש כוונה מצד סביבתו לבקש דחייה והוא כבר ביצע גישושים ממששים", אומר גורם מעורה שמציין כי "עדיין לא הוחלט על משך הדחייה שהוא רוצה". גורמים במערכת הבנקאית מעריכים כי יש סיכוי טוב שהרצון של דנקנר לדחייה יתקבל בקרב הבנקים הנושים, הגם שגורם אחר סייג זאת באומרו כי "נראה שתהיה היענות אם מדובר בדחייה לא משמעותית, ושהתשלום העתידי לא יהיה תלוי רק בהכנסות ערטילאיות של דנקנר".

הסדר החוב של דנקנר נחתם ביוני 2016 מול שישה בנקים: הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, איגוד וקרדיט סוויס, והיקפו הכולל עמד על כ-480 מיליון שקל. הבנקים העדיפו אז את ההסדר על פני הליך פשיטת רגל, משום שדנקנר ובעיקר אביו יצחק, התחייבו להשיב להם סכומים גבוהים בהרבה מאלה שהיו מקבלים בהסדר נשייה מול פושט רגל, שאין לו נכסים אישיים רבים.

כך, במסגרת ההסדר נקבע כי על דנקנר להחזיר לבנקים כ-150 מיליון שקל תוך 5 שנים, כאשר כבר לפני כשנה הוא החזיר מתוך סכום זה כ-70 מיליון שקל, לא כולל תשלומי ריבית שמגדילים את הסכום שכבר הוחזר בעוד כמה מיליוני שקלים. ככל הידוע המקור להחזרים שבוצעו מגיע מאביו וכן ממכירת נתח מהווילה שלו בהרצליה פיתוח, שנמכרה תמורת 47 מיליון שקל.

עתה נראה כי גם אם ההזרמה מאביו לא פועלת כסדרה, עדיין מדובר על הסדר שמניב הכנסות לבנקים, כשגורם מעורה מציין היום (ד') כי "כבר נכון להיום, ועוד קודם לתשלום שנדחה, דנקנר ואביו שילמו לבנקים יותר מאשר דנקנר לבדו היה משלם לו היה הולך לפשיטת רגל".

גורם בשוק ההון העריך היום כי למרות הגישושים הנעשים כיום מול הבנקים במטרה להגיע לדחיית תשלום מוסכמת, "נראה שדנקנר פועל לפי כל הכללים לעשות את הכל בהסכמה ובהבנה ומתוך רצון לעמוד בהסדר, כנראה בשל רצונו לחזור ולעשות עסקים לכשייצא מהכלא".

עם זאת, בעבר הושמעו הערכות כי אפשר שדנקנר ואביו יחליטו שמכיוון שדנקנר נמצא ממילא בכלא, אין צורך להמשיך בהסדר החוב, ועדיף מעבר להליך פשיטת רגל. למעשה, התשלום הצפוי ביוני הקרוב הוא הראשון מאז כניסתו של דנקנר לכלא. דנקנר החל לרצות באוקטובר 2018 עונש מאסר של 3 שנים, בגין חלקו בהרצת מניית קונצרן אי.די.בי שבראשו עמד.

בסוף פברואר האחרון, כחמישה חודשים לאחר שהחל לרצות את עונש המאסר, פנה דנקנר לנשיא המדינה בבקשת חנינה באופן מיידי, וזאת לאור מצבו הבריאותי המדרדר, מצב הוריו המבוגרים והנפילה הקשה שחווה.  

הסדר החוב של דנקנר נעשה בגין הלוואות של החברות הפרטיות שדרכן החזיק בשליטה בקונצרן אי.די.בי: גנדן וטומהוק. סך החוב של שתי החברות לבנקים הוערך ערב ההסדר האישי של דנקנר מול הבנקים ביותר מ-800 מיליון שקל, אולם הסדר החוב כלל רק פחות מחצי מיליארד שקל, שכן זה גובה הערבות האישית של דנקנר לחוב.

מטעמו של דנקנר לא היה ניתן לקבל תגובה לדברים.