לראשונה: הפרלמנט הגרמני אישר הצהרה הקובעת כי קמפיין ה-BDS הוא אנטישמי

ההצהרה, שאושרה ברוב גדול מצד חברי הפרלמנט הגרמני, אינה אוסרת על פעילות BDS במדינה, אולם קוראת לבית הנבחרים הפדרלי, לפרלמנטים במדינות המחוז ולעיריות לא לשתף פעולה או לממן ארגונים התומכים בחרם על ישראל

הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK
הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK

הפרלמנט הגרמני אישר היום (ו') ברוב גדול הצהרה הקובעת כי קמפיין ה-BDS האנטי-ישראלי הוא בעל אופי אנטישמי, וכי יש לפעול למניעת כל מימון ממשלתי לתמיכה בו - ישירות או באמצעות תמיכה בארגונים המקדמים אותו. ההצהרה המשותפת הועלתה לדיון על ידי נציגי מפלגת השמרנים (CDU), הסוציאל-דמוקרטים (SPD) החברות בקואליציה, בתמיכת הליברלים והירוקים מהאופוזיציה. בעבר אושרו הצהרות דומות ברמת מדינות המחוז של גרמניה, למשל בברלין ובבוואריה.

ההצהרה שאושרה היום קובעת כי לא יתקיים שיתוף פעולה בין בית הנבחרים הגרמני לבין כל ארגון "המתבטא באופן אנטישמי או מטיל ספק בזכות הקיום של מדינת ישראל", וקוראת לבתי הנבחרים של מדינות המחוז ולערים ברחבי גרמניה להתחייב לכך גם כן.

ההצהרה אינה אוסרת על הבעת עמדות פומביות נגד ישראל כחלק מהקמפיין, שקורא להסיט השקעות מישראל, להחרים את האקדמיה הישראלית וכן קורא לאנשי תרבות - כמו זמרים - שלא להופיע בישראל עד לסיום הכיבוש הישראלי של השטחים.

שגרירות ישראל בגרמניה בירכה על ההחלטה, "אשר נוקטת עמדה ברורה ועקרונית נגד הBDS". שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף אמר כי " ההחלטה זכתה לתמיכה נרחבת מכל הקשת הפוליטית וקובעת הגבלות על פעילויות BDS בהן היא רואה צורה של אנטישמיות. מדובר בהחלטה חשובה בפניי עצמה ובמיוחד שאומצה בפרלמנט מרכזי באירופה ובקרב שחקן מוביל באיחוד האירופי. ההחלטה משקפת את ההבנה כי ה-BDS לא עושה כל ניסיון לבנות גשרים, לקיים דיאלוג ולעודד דו קיום למען יציבות ושלום בין ישראל וכל שכנותיה".

עד כה, קמפיין החרם נגד ישראל לא זכה לפופולריות גבוהה בגרמניה כפי שהצליח לעשות בבריטניה ובמדינות סקנדינביה. כמה הפגנות התקיימו נגד מכירת מוצרים ישראלים מההתנחלויות, וסערה התעוררה בשנה שעברה כאשר אמנים ביטלו השתתפותם בפסטיבל מוזיקה בשל העובדה כי קיבל מימון משגרירות ישראל. כמה ערים בגרמניה ומדינות מחוז אישרו בשנה האחרונה הצהרות דומות לזו שהתקבלה היום, המקבילות בין קמפיין ה-BDS לבין אנטישמיות, כשהם מזכירים את קריאותיהם של הנאצים בעבר "לא לקנות מיהודים" ו"להחרים חנויות יהודיות".