העבודה בעיניים שמאחורי העבודה בשבת

בואו נפסיק לשחק משחקים ונדבר על פיקוח נפש, מושג שהחרדים מכירים היטב

מרבד רסיסי הזכוכית בפניציה /  צילום: איל יצהר
מרבד רסיסי הזכוכית בפניציה / צילום: איל יצהר

חילול השבת ההמוני שבסוף השבוע עבר בשקט. למעט הארכה של 20 דקות לשבת, במצוות הרב הראשי לישראל הרב לאו, שום דבר מהותי לא קרה. האדמה לא רעדה, ולמעט בלוני תבערה בדרום וטילים בסוריה, השמיים לא המטירו עלינו קטסטרופה נוראית, ואולי זה הסימן שסוף-סוף אפשר להפסיק לשחק ב"כאילו".

כבר שנים ארוכות מדי מדינת ישראל משחקת עם החרדים ב"כאילו". הם כאילו שומרים על "אופיה היהודי" של המדינה, ונבחרי הציבור "כאילו" משתפים איתם פעולה, בהצהרות, ובסיסמאות שאין להן תוקף. השבת מחוללת שוב ושוב, החרדים עוצמים עין ומבליגים, וההצגה תמיד נמשכת.

דוגמה מצוינת למשחק המאוס הזה, היה המכתב הבהול ששיגר בשבוע שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, לחה"כ יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה, בעניין חילול שבת באירווזיון.

כשהמו"מ הקואליציוני נמצא בישורת האחרונה ושר העבודה והרווחה נותן היתר כללי להעסקת עובדים בסוף השבוע בתחרות הבינלאומית, רה"מ חייב היה להראות כמה השבת יקרה לליבו ולערום גבב של משפטים חסרי משמעות מול הח"כים החרדים, שספגו ביקורת קשה מבית על התקפלותם מול קובי מרימי והנציג הצרפתי בילאל, ועשו את קולות הנהי המתבקשים על חורבן הבית המתקרב עלינו.

"תחרות האירוויזיון היא אירוע יחידני שאינו בשליטת הממשלה", הבהיר נתניהו, "ומנוהל על ידי תאגיד השידור הציבורי ולא על ידי הממשלה. ממשלת ישראל אינה מעוניינת בחילול שבת ורוב המשתתפים באירוע אינם יהודים". גפני מיהר להביע את שביעות רצונו שאת האירווזיון מנהלות חברות פרטיות ומופיעים בו גויים ובא לציון גואל.

נו, באמת. כשאתם לא מאמינים במה שאתם כותבים ואומרים, אתם באמת חושבים שהציבור קונה אותם?

ליצמן גפני ונתניהו יודעים שתאגיד השידור הישראלי אינו חברה פרטית, אלא ממשלתית, וממש לא צריך להיות יו"ר ועדת הכספים כדי להבין שאת האירוע הגדול והמורכב הזה, אבטחו מאות שוטרים, שהם עובדי ציבור, ממש כמו אנשי מכבי האש, מגן דוד אדום ועיריית תל-אביב. רוצים עוד? חברת חשמל ורשות שדות התעופה המשיכו לעבוד בשבת, אנשי משרד התיירות, היהודיים, סיירו בשטח, בקיצור עבודה בעיניים של כל הצדדים.

למה זה כל-כך מרגיז? כי חילול שבת המוני בתל-אביב זה בסדר, אבל לתת ל-250 עובדי פניציה להמשיך לעבוד בשבת, כי אי-אפשר לסגור את התנור במפעל - זה חס ושלום, ולכן חסידי גור ומקורביהם מחרימים כל מוצר שנארז באריזות של פניציה.

כאילו הם מקדשים על בקבוק הזכוכית ולא על היין שבתוכו, וכאילו שבקבוק שיוצר בטורקיה וחילל שבת שם תקין.

אז בואו נפסיק לשחק משחקים ונדבר על פיקוח נפש, מושג שהחרדים מכירים היטב. אם לא תהיה עבודה בירוחם, אנשים יגיעו לפת לחם וזה יהיה על מצפונכם, לפחות כמו חילול השבת.