תוכנית השלום של טראמפ יוצאת לדרך: "את הכסף שמשקיעים בכדורי רובים אפשר להשקיע בתשתיות"

בסוף יוני יתקיים בבחריין סמינר על החלק הכלכלי ב"תוכנית המאה" של הממשל האמריקאי - התוכנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני • החלק הכלכלי, שיעסוק בין השאר בעידוד השקעות בגדה המערבית ובעזה, עשוי להתפרסם כבר הלילה ולהקשות על המו"מ הקואליציוני של נתניהו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

תוכנית השלום של טראמפ יוצאת לדרך. לקראת סמינר כלכלי-אזורי שייערך בסוף חודש יוני בבחריין, עומד הבית הלבן לשחרר חלקים מן התוכנית הכלכלית - כך פרסם הלילה (א') העיתונאי ג'ק טאפר מרשת CNN. התוכנית הכלכלית תהיה מיועדת לעידוד השקעות בגדה המערבית, בעזה ובאזור כולו.

התוכנית הכלכלית היא חלק מתוכנית השלום של הממשל האמריקאי, שיועציו של הנשיא דונלד טראמפ מכנים כ"תוכנית המאה", לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. התוכנית, שעליה מדברים כבר קרוב לשנתיים, מכילה שני חלקים: פוליטי וכלכלי. הסמינר הכלכלי, בהשתתפות נציגי מדינות ערב, אמור להיערך בתאריכים 25-26 ביוני בעיר הבירה מנאמה ואמורים להשתתף בו שרי אוצר ומנהיגים עסקיים. 

ב-CNN רמזו כי התוכנית הכלכלית עשויה להתפרסם עוד הערב. אם היא אכן תתפרסם בימים הקרובים, התוכנית עשויה להשפיע על מלאכת הרכבת הקואליציה, שנכנסת לשבוע האחרון במשא-ומתן. באיחוד מפלגות הימין חוששים מכל סממן של שיפור חייהם של הפלסטינים באמצעות הקמת מדינה פלסטינית. שאיפתם הראשונית, בתחילת המשא-ומתן, הייתה להקים ממשלה שבקווי היסוד שלה יודגש בצורה מוחלטת שהממשלה ה-35 עומדת לספח לפחות חלק מגושי ההתיישבות. כעת, הדבר נראה קלוש. נתניהו לא יעז לסכן את מערכת היחסים המעולה שלו עם הבית הלבן באמצעות הכללת הצהרות מתריסות במסמכים רשמיים. בנוסף לסיפוח, בימין כולו, לרבות בתוך חלקים מרכזיים בליכוד, דורשים לבטל את תוכנית ההתנתקות באזורי צפון השומרון ולהחזיר את היישובים שהוסרו בהתנתקות ליישובים מלאים. הצעות חוק בנושא כבר הונחו על בפני ועדת שרים לחקיקה.

החלק הפוליטי של התוכנית אמור להתפרסם בשלבים מאוחרים יותר, אולי אף חודשים לאחר פרסום החלק הכלכלי.

התוכנית הכלכלית תכיל השקעה בתשתיות

ג'ארד קושנר, שהכין את התוכנית, אמר היום לרשת CNN כי "אנשים ממשיכים לאפשר לקונפליקט שהתרחש בין הסבים שלהם להרוס את העתיד של ילדיהם. התוכנית תציב דרך ריאלית, משמחת וברת-ביצוע להתקדם באופן שלא קיים כיום".

לפי הפרסום, התוכנית הכלכלית תכיל היבטים בתחומי התשתיות, תעשייה, השקעות בהון אנושי, ורפורמות ממשל "כדי להוביל לכך שזה יהיה אזור רווי השקעות ככל הניתן". קושנר ציין בדבריו כי הוא בנה את המודל הכלכלי על בסיס תוכניות שעבדו בעבר ביפן, בסינגפור, בפולין ובקוריאה הדרומית.

ג'ראד קושנר / צילום: רויטרס
 ג'ראד קושנר / צילום: רויטרס

במסגרת הסמינר בבחריין, יעשה ניסיון לעקוף את הוויכוחים הפוליטיים ולהימנע מלהכריע בשאלות הכבדות כמו האם הפלסטינים יזכו למדינה משלהם, מהו מעמד ירושלים, צעדי הביטחון שנוקטת ישראל, ומעמד הפליטים. לשם כך יוזמנו לכנס שרי אוצר ולא שרי חוץ, ואליהם יצורפו משלחות של אנשי עסקים.

גורם ממשל אמר לרשת CNN כי "אנחנו מכירים בכך שהתוכנית הכלכלית צריכה ללכת יד ביד עם תוכנית פוליטית, אבל זו תהיה אפשרות ראשונית לפרט צעדים כלכליים. זו תהיה הזדמנות להראות לפלסטינים, לירדנים, לישראלים וללבנונים שהמנכ"לים של חברות גדולות אכפתיים לגביהם ורוצים להשקיע באזור".

הכינוי 'סמינר' או 'סדנאות', שהוצמד לאירוע על ידי קושנר, במקום 'ועידה' או 'פסגה', גם הוא תוצר של שיחות עם אנשי עסקים ומשתתפים, כולל מן הרשות הפלסטינית. "המפגש ידגים את הפוטנציאל של האזור כולו", אמר גורם ממשל. "אם יש שלום, זה ישפיע לא רק על עזה והרשות הפלסטינית אלא גם על ירדן, לבנון ומצרים. הכלכלות יהפכו למשולבות".

"תחשבו כמה כסף מושקע כיום בכדורי רובה. אפשר להקדיש את הסכום לתשתית ולהון אנושי, תחשבו כמה טוב זה יכול להיות", הוא אמר.

"סדנאות שיאפשרו את הסכם השלום"

את הודעת הבית הלבן אודות הוועידה בבחריין ליוותה כמעט במקביל הודעה מטעם השלטונות בנסיכות מהמפרץ. לוועידה יקראו "שלום ושגשוג" ואליה כבר הוזמנו מדינות האזור, לרבות ישראל, ירדן, מצרים ומדינות המפרץ וכמובן נציגי הרשות הפלסטינית. כן הוזמנו נציגי מדינות העוסקות בפיתוח בהשקעות ובמענקים ברשות הפלסטינית ובהן יפן, נורבגיה ומדינות אחרות.

"ממלכת בחריין, בשיתוף פעולה עם ארה"ב תארח את אירוע הסדנאות הכלכליות 'משלום לשגשוג' בעיר מנאמה ב-25 ו-26 ביוני, 2019", נאמר בלשון ההודעה. "הסדנאות יהוו הזדמנות קריטית לכנס את הממשלות והחברה האזרחית ומנהיגים עסקיים כדי לחלוק רעיונות, לדון באסטרטגיות ולרכז תמיכה לפיתוח כלכלי והשקעות ויזמות שיאפשרו את הסכם השלום". עוד נאמר בלשון ההודעה כי באירוע יתקיימו דיונים בנוגע "לחזון בר יישום למען שגשוג וצמיחה של העם הפלסטיני והאזור כולו, לרבות קידום שלטון כלכלי, פיתוח הון אנושי ומתן אפשרות לסקטור העסקי-פרטי לצמוח".

שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצי'ן אמר בלשון ההודעה: "אני מצפה שהדיונים החשובים הללו, בנוגע לחזון שיציע לפלסטינים הזדמנויות חדשות להגשים את הפוטנציאל המלא שלהם. הסדנאות יחברו בין מנהיגים מכל המזרח התיכון ויקדמו צמיחה כלכלית והזדמנויות לעמים באזור".

כוונת הוועידה היא להדגיש את התועלת הכלכלית והחברתית הרבה שתתקבל מההליכה עם "תוכנית המאה", והצד הכלכלי, הגזר הוא זה המוצג בראש כדי להבהיר לפלסטינים, שמראש הודיעו על אי-קבלת התוכנית, שיפסידו רבות מהמשך ההתנגדות. הכלכלה והפיתוח בראש, זו הסיסמה, עזבו את הסכסוכים הישנים שרק הביאו דם וסבל.

ב"גלובס" חשפנו לפני כחצי שנה כי האמריקאים הציעו לפלסטינים תוכנית ראשונית להשקעה בהיקף של 5 מיליארד דולר, בתמורה להסכמה עקרונית לפתוח בשיחות על בסיס תוכנית טראמפ. בהמשך עלה הסכום ל-10 מיליארד אך עימו גם היקף התוכנית שכלל את ירדן, מצרים ומדינות המפרץ. הכוונה המרכזית היא לייצר מרחב כלכלי שינצל את הממון מהמפרץ, הטכנולוגיה והיזמות הישראלית, תגליות הגז בים התיכון והצרכים וכוח העבודה של המדינות האחרות.

מדוע בחריין? בחריין היא ממלכה השוכנת על אי במפרץ בין סעודיה, שאליה היא מחוברת בגשר, לקטאר. כלכלתה יציבה הן בשל עתודות הנפט והגז והן בשל היותה מרכז כלכלי מסחרי ובנקאי של האזור כולו. היא מצויה בקשר טוב עם רוב מדינות ערב, ונחשבת מתקדמת יחסית עם בחירות לפרלמנט, אף שלמלך חמד אל ח'ליפה סמכויות עליונות. הוא אפשר לנשים להיבחר לבית התחתון בפרלמנט וכשאלה לא נבחרו בחר בעצמו עשר נשים לבית העליון, שאותו הוא ממנה. אחת מהן היא הודא עזרא נונו, יהודיה שב-2008 מונתה לתפקיד השגרירה בארה"ב.

לפי פרסומים שונים לבחריין קשרים טובים עם ישראל, מקצתם ככל הנראה בטחוניים בתחום הסייבר. משלחת מבחריין ביקרה בישראל בהלוויתו של שמעון פרס ב-2016 ושנה אחר כך הכריז המלך אל ח'ליפה כי אין מניעה מאזרחי ארצו לבקר בישראל וכי אין לדידו כל חרם מסחרי או אחר עליה. המלך היה הראשון ממנהיגי מדינות ערב שהביע את אי-התנגדותו להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים.