מניית שטראוס עולה על רקע שיפור הרווחיות ברבעון הראשון

אף שהכנסות החברה נשחקו ברבעון ב-3% ל-2.1 מיליארד שקל, בעיקר בשל השפעות מטבע וירידת מחיר הקפה בברזיל, הצליחה שטראוס לשפר את הרווח הגולמי והתפעולי • הרווח הנקי הרבעוני קפץ ב-17% ל-172 מיליון שקל

גיורא בר-דעה, מנכ"ל שטראוס / צילום: סיון פרג'
גיורא בר-דעה, מנכ"ל שטראוס / צילום: סיון פרג'

חברת המזון והמשקאות שטראוס סיכמה את הרבעון הראשון של 2019 במגמה חיובית, ולמרות שהכנסותיה נשחקו בכ-3% ל-2.1 מיליארד שקל, בעיקר בשל השפעות מטבע וירידת מחיר הקפה בברזיל, החברה הצליחה לשפר את הרווח הגולמי והתפעולי שלה ואת שיעורם מהמכירות. בדרך לשורה התחתונה החברה שבשליטת משפחת שטראוס נהנתה מצמצום הוצאות המסים שלה, כך שלמרות עלייה בהוצאות המימון, הרווח הנקי הרבעוני שלה קפץ ב-17% ל-172 מיליון שקל.

מניית שטראוס  נסחרת היום (ב') במגמה חיובית והשלימה טיפוס של כ-15% מתחילת השנה, כשהיא נמצאת ברמת שיא המשקפת לחברה שווי של כ-11 מיליארד שקל. 

במגזר הפעילות המרכזי שלה, פעילות הקפה, סבלה שטראוס מהיחלשות שער מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, וסך הכנסותיה מפעילות זו נשחקו ב-9% ל-894 מיליון שקל, מה שפגע ברווח הגולמי והתפעולי של הפעילות, הגם ששיעורם מהמכירות השתפר. המגמה השלילית במכירות הקפה בולטת בשני השווקים העיקריים שלה - בברזיל, שם נפגעה שטראוס משינוי בתמהיל המוצרים והורדות מחיר; וברוסיה, שם מדווחת שטראוס על "תנאי תחרות מאתגרים" ועל מתן הנחות ללקוחות.

בפעילות בשוק המקומי, בו שטראוס מהווה החברה השנייה בגודלה בתחום המזון עם נתח שוק של 12.2% לפי הנתונים שהיא מציגה, הכנסותיה עלו בכ-1.5% ל-877 מיליון שקל, והרווח הגולמי והתפעולי שלה עלו בכ-2%-2.5%, ל-350 ו-112 מיליון שקל, בהתאמה.

במקום לייקר, מוצרי פרימיום חדשים

הצמיחה של שטראוס במכירות השוק המקומי בולטת לנוכח רבעון שבו נפגע השוק המקומי מעיתוי חג הפסח, והיא נתמכה בין היתר בהשקת מוצרים חדשים בכמה קטגוריות. לפי סטורנקסט, שוק המזון והמשקאות בישראל רשם ירידה כספית במכירות 0.6%, כאמור על רקע עיתוי חג הפסח שחל השנה באפריל.

את השיפור ברווחיות מייחסת שטראוס לחדשנות מוצרית, השקות ותמהיל מכירות, כשהחברה אמנם לא ייקרה מחירים של מוצרים קיימים, בניגוד למתחרות בענף החלב, אך היא השיקה מוצרי פרימיום שמחירם בדרך-כלל גבוה יותר.

בדוחות מתייחסת שטראוס לסוגיית מוצרי החלב המפוקחים בענף, שעתידים להתייקר בשיעור של 3.4% על רקע החלטת בג"ץ בנושא. החשיפה של שטראוס למוצרים המפוקחים אמנם קטנה יחסית ביחס למתחרותיה, אך אם החברה תחליט לאמץ ייקור כזה, הוא עשוי לתרום למכירות שלה. לפי שעה שטראוס טרם דיווח על החלטה סופית בסוגיה.

שכחה מהריקול: חגיגת חומוס בארה"ב

בין מגזרי הפעילות בלטו לחיוב מכירות החומוס של שטראוס בארה"ב, באמצעות חברת סברה בה היא מחזיקה בשותפות שווה עם קונצרן פפסיקו, שבסיכום רבעוני הכנסותיה עלו בכ-6% ל-341 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן קפץ ב-91% ל-54 מיליון שקל, אחרי שבשנתיים האחרונות סבלה סברה מהשפעות שליליות של איסוף וולנטרי (ריקול) שביצעה לחלק ממוצריה.

ברבעון המדובר נהנתה שטראוס מצמיחה בהכנסות וברווחיות סברה בעקבות עליית מחיר של מוצרי החומוס והגוואקמולי בארה"ב, כמו גם "מהמשך שיפור התהליכים שהשתנו בעקבות האיסוף הוולנטרי". שטראוס גם נהנתה בסיכום רבעוני מהשפעות מט"ח חיוביות בהכנסות סברה.

עוד פועלת שטראוס בתחום המים, בעיקר באמצעות המותג תמי 4, וגם שם היא נהנתה מרבעון חיובי, עם צמיחה בהכנסות וברווחיות, המיוחסת לעלייה בכמות מתקני המים הנמכרים ועלייה במצבת הלקוחות, וכן להתייעלות תפעולית.

שטראוס גם מחזיקה במיזם משותף עם חברת האייר בסין, שאינו נכלל בדוחות, וגם שם היא נהנתה מצמיחה נאה בהכנסות, של קרוב ל-30% (ל-155 מיליון שקל), המיוחסת ל"מיקוד בערוצי מכירה שונים והשקת מוצרים חדשים", לצד קפיצה ברווח הנקי שהגיע ל-16 מיליון שקל, לעומת כ-7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.