למרות החששות מנגיסת אמזון בפעילות הקניונים: מליסרון שיפרה את הרווח הנקי ברבעון הראשון

חברת הקניונים והמשרדים מליסרון דיווחה על ירידה של 1% בהכנסות ברבעון הראשון של 2019 לעומת הרבעון המקביל ב-2018 לכ-382 מיליון שקל • מנגד, נרשמה עלייה של 5.4% ברווח הנקי, שהגיע ל-137 מיליון שקל ברבעון • דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בסך 60 מיליון שקל

אבי לוי, מנכ"ל מליסרון / צילום: איל יצהר
אבי לוי, מנכ"ל מליסרון / צילום: איל יצהר

התקופה המאתגרת בענף הקמעונאות המקומי, בעיקר לרשתות מתחום האופנה, לא באה בינתיים לידי ביטוי בתוצאותיה של ענקית הקניונים והמשרדים מליסרון לרבעון הראשון של 2018.

החברה, המנוהלת על ידי אבי לוי ונמצאת בשליטת היו"רית ליאורה עופר, כמעט ולא נפגעה מעיתוי חג הפסח השנה (ליל הסדר חל ב-19 באפריל, כך שחלק ניכר מהקניות לקראת החג נערכו בתחילת הרבעון השני), ודיווחה הבוקר (ב') על ירידה של 1% בהכנסות ברבעון האחרון, לעומת הרבעון המקביל ב-2018, לרמה של כ-382 מיליון שקל.

בהכנסה התפעולית הנקייה (NOI) ברבעון נרשמה ירידה של 0.3% לרמה של כ-272 מיליון שקל, כתוצאה ממכירת נכס, בעוד ה-NOI מנכסים זהים רשם עלייה של 0.7% לרמה של 290 מיליון שקל.

התזרים הנקי מפעילות (FFO) רשם עלייה של 3.5% ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-176 מיליון שקל, ובשורה התחתונה דיווחה מליסרון על עלייה של 5.4% ברווח הנקי שהגיע לכ-137 מיליון שקל ברבעון.

במקביל לפרסום הדוחות, אישר דירקטוריון החברה חלוקת דיבידנד בסך של 60 מיליון שקל, אשר ישולם במהלך חודש יוני.

בגלל עיתוי חג הפסח מליסרון פרסמה את את נתוני הפדיון בקניונים שלה לחודשים ינואר - אפריל השנה (כולל הפסח) בהם נרשמה עלייה של כ-3% בכלל הקניונים וכ- 4.3% בתשעת המתחמים האזוריים שלה.

במליסרון ביצעו הערכת שווי לחמשת הקניונים המרכזיים שלה - ברמת-אביב, הקריון, גרנד קניון חיפה, קניון רחובות והקניון הגדול בפתח-תקווה. מהנתונים עולה כי שווים של הקניונים נותר ללא שינוי וחלו בהם שינויים קלים בדמי השכירות. כך, בקניון רמת-אביב נרשמה ירידה של 0.9% בדמי השכירות הממוצעים ברבעון הראשון לעומת שנת 2018 כולה, לרמה של 463 שקל למ"ר, בקריון נרשמה ירידה של 0.5% לרמה של 172 שקל למ"ר ואילו בגרנד קניון חיפה נרשמה עלייה של 1.3% ל-162 שקל למ"ר ובפתח-תקווה גידול של 3% ל-201 שקל למ"ר. בקניון עופר רחובות נרשמה ירידה של 1.2% ל-173 שקל למ"ר.

שיעור התפוסה במרכזים המסחריים של מליסרון עמד ברבעון על כ-98% ובתחום המשרדים על 96%.

נכון לסוף חודש מרץ היו בבעלות מליסרון ובניהולה מתחמי קניות אזוריים בשטח של 389 אלף מ"ר, משרדים בשטח של 267 אלף מ"ר וקניונים מקומיים בשטח של 104 אלף מ"ר. בסך הכל החזיקה החברה נכסים מניבים בשטח כולל של כ-760 אלף מ"ר. במליסרון מציינים כי לאחרונה הסתיימה בנייתם של מספר פרויקטים אשר הוסיפו למצבת שטחיה מעל 28 אלף מ''ר (חלק החברה). שטחים אלה שאוכלסו כמעט במלואם וטרם הניבו לחברה הכנסות ברבעון הראשון, צפויים להניב לחברה תוספתNOI של 25 מיליון שקל בשנה, בהנחת תפוסה מלאה.

מניית מליסרון  הגיבה לדוחות בעלייה של 2% במהלך המסחר בבורסה היום. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של 20% ושוויה של החברה הגיע לכ-7.7 מיליארד שקל.

המנכ"ל אבי לוי ציין היום כי "אנו ערים זה זמן לאפשרות ששחקני און-ליין בינלאומיים יעמיקו את חדירתם לישראל. נערכנו ונמשיך לפעול לביצוע ההתאמות הנדרשות בקניונים ולהעמקת השימוש בטכנולוגיות שיווקיות כדי לחזק את מועדון הלקוחות של קניוני עופר ולמנף אותו ככלי שיווקי דיגיטלי מוביל בעולמות הצריכה. בנוסף, החברה נמצאת כיום בתנופה של הרחבת פעילותה בתחום המשרדים. נמשיך לפעול בשנים הקרובות להרחבת פעילותינו בתחום המשרדים, תוך התמקדות במתחמים המהווים קמפוסים לתעשיות עתירות ידע, הכוללים עירוב שימושים של מסחר, פנאי ועבודה".

בתגובה לדוחות כותב האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות ווליו בייס כי "אמזון נכנסים לפעילות בישראל, זה נכון, אבל מי שחושב שאנשים יישבו בבית כל היום לחכות לשליחים של אמזון ולא ייצאו לבלות, לאכול, ליהנות ולקנות בקניונים - טועה ובענק. אנו נותרים בהמלצת קנייה עם מחיר יעד של 230 שקל למניה (אפסייד של 34%) לפי מכפיל FFO שמרני של 13.5 על FFO הצפוי להערכתנו לעמוד ברמה של כ-760 מיליון שקל ב-2019".

ליפמן מוסיף כי "פעילות הייזום של החברה תבטיח את המשך הצמיחה בשנים הקרובות, ואנו מעריכים כי היא אף תורחב לשם הבטחת הצמיחה גם בטווח הארוך. להערכתנו, הפחד מהקנייה המקוונת מוגזם ומליסרון תדע להשתנות ולהתאים את תמהיל החנויות בנכסיה לשינוי בטעמי הקהל".