יצרניות נעלי ספורט לנשיא טראמפ: המכסים קטסטרופליים

נייקי, אדידס ויצרניות נעליים אחרות קראו לנשיא ארה"ב לשקול מחדש את מכסי המגן שהטיל על נעליים מתוצרת סין, וטענו כי מדיניותו תהיה "קטסטרופלית לצרכנים שלנו, לחברות שלנו ולכלכלה האמריקאית בכללותה"

נעל של אדידס / צילום: Shutterstock
נעל של אדידס / צילום: Shutterstock

נייקי, אדידס ויצרניות נעליים אחרות קראו לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לשקול מחדש את מכסי המגן שהטיל על נעליים מתוצרת סין, וטענו כי מדיניותו תהיה "קטסטרופלית לצרכנים שלנו, לחברות שלנו ולכלכלה האמריקאית בכללותה" - כך דיווחה סוכנות בלומברג.

173 חברות חתמו על מכתב פתוח לנשיא טראמפ, שהועלה לאתר האינטרנט של הארגון המייצג שלהן. "מטעמם של מאות מיליוני צרכני נעליים ומאות אלפי עובדים, אנו מבקשים ממך לחדול מיד מהמהלך הזה להגדיל את נטל המס שלנו", אמר הארגון.

פעולת המחאה מתבצעת במקביל להחרפת המתח ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין ואיומו של טראמפ להטיל מכסים בסך 25% על מוצרים סיניים, כולל כל סוגי הנעליים - מנעלי ספורט ועד סנדלים.

סין ממשיכה להיות שחקנית ענקית בשוק הנעליים, למרות שבשנים האחרונות תעשיית הנעליים העבירה את הייצור אל מחוץ לסין בשל העלייה בשכר העובדים, השינוי במדיניות הסחר והרצון לייצר מספר גדול יותר של מוצרים בשווקים הביתיים של ארה"ב ואירופה.

לפי בלומברג, אדידס, למשל, ייצרה בסין כ-18% מ-409 מיליון זוגות הנעליים שהיא ייצרה אשתקד, וזה מציב אותה במקום השלישי לאחר וייטנאם, שייצרה בסין 42% מהנעליים שלה; ואינדונזיה, שייצרה 28% מהנעליים שלה בסין.

החברה הגרמנית ייצרה 3% מהנעליים שלה באירופה וביבשות אמריקה. חלק הארי של נעלי הספורט, בגדי הספורט וציוד הספורט של אדידס מיוצרים באסיה, וקרוב לוודאי שזה יימשך עוד זמן רב.

המכסים הפכו לסוגיה רגישה במיוחד בתעשיית הנעליים, מכיוון שיצרניות הנעליים כבר משלמות מסים שנמנים עם הגבוהים ביותר בארה"ב, מתוקף מכסי המגן הישנים שבמקרים מסוימים עולים על 30%. אין זו הפעם הראשונה שתעשיית הנעליים נפגעת ממדיניות הסחר של טראמפ. לאחרונה העבירו יצרניות הנעליים את הייצור לווייטנאם לקראת השותפות הטרנס-פסיפית (TPP), שהייתה מתירה יצוא פטור ממס לארה"ב, אך בסופו של דבר פרש טראמפ מהמשא-ומתן.

איגוד יצרניות הנעליים בארה"ב, מפיצות וקמעונאיות הנעליים של אמריקה, מעריך כי מכסי המגן יעלו לצרכנים האמריקאים 7 מיליארד דולר נוספים בשנה. במכתב לנשיא טראמפ טענו החברות כי עלויות אלה יפגעו באופן לא פרופורציונלי בבני מעמד הפועלים. "ההצעה שלך להטיל מכסי מגן על כל מוצרי היבוא מסין היא למעשה בקשה מהצרכנים האמריקאים לשלם את המחיר", נאמר במכתב. "הגיע הזמן להביא את מלחמת הסחר הזו לסיומה".