"מנופאים רבים קיבלו בתדהמה את התנהלות ההסתדרות"

ועד מפעילי עגורני הצריח שלח מכתב נוקב ליו"ר ההסתדרות, לאחר שהסתדרות קיימה דיון חירום עם נציגי התאחדות בוני הארץ בעקבות קריסת המנוף ביבנה השבוע • המנופאים טוענים כי קבלנים מעסיקים מנופאים ללא רישיון, דורשים שעות עבודה מעבר למותר בחוק ומתנערים מאחריותם באשר לתנאי העבודה של המנופאים

זירת התאונה ביבנה/ צילום: ג'וזף
זירת התאונה ביבנה/ צילום: ג'וזף

קריסת המנוף שלשום ביבנה, שבה נהרגו ארבעה עובדים, גוררת שלל תגובות מכיוונים רבים. בין היתר כינסה אתמול (ב') ההסתדרות דיון חירום בנושא, שבה השתתפו גם נציגים של התאחדות בוני הארץ. דוברות ההסתדרות הזדרזה להוציא גם תמונות מהדיון, והודעה שלפיה "2019-2020 תהיה שנת הבטיחות".

בעקבות הדיון שלח היום (ג') ועד מפעילי עגורני הצריח מכתב נוקב ליו"ר ההסתדרות, שבו מביע הוועד תמיהה על שיתוף הפעולה בין ההסתדרות להתאחדות בוני הארץ. נזכיר כי המנופאים העלו לעתים קרובות טענות נגד קבלנים שמעסיקים מנופאים ללא רישיון, דורשים שעות עבודה מעבר למותר בחוק, ומתנערים מאחריותם באשר לתנאי העבודה של המנופאים. כעת, הם אומרים, ההסתדרות בעצם עושה יד אחת עם האחראים למצב באתרי הבנייה.

"מנופאים רבים קיבלו בתדהמה את התנהלות ההסתדרות מול התאחדות הקבלנים", נאמר במכתב. "התנהלות זו פגעה קודם כל בהסתדרות, ובמיוחד בוועד המנופאים... האמון נפגע כי אין שינוי משמעותי במקצוע וקיימת הרגשה כי אין למפעיל גב כדי לשפר את בטיחותו".

בוועד המנופאים מעלים במכתב גם שורה של דרישות, בהן יישום הסכם המנופאים שנחתם בנובמבר האחרון, קיום כנס חירום בעת ההדממה המתוכננת באתרי הבנייה ביום חמישי הקרוב, התנעת המו"מ על הסכם קיבוצי, ועוד.

דן ורשבסקי, יו"ר הוועד, אמר היום ל"גלובס" כי: "המכתב נשלח בגלל העיכוב ביישום של כל מה שהסכימו ההסתדרות עם השרים. היינו בדיונים ואז זה התפוצץ. אנחנו רוצים לייעל את המערכת ולקבל גב מהבית, ולמנוע את התאונה הבאה שמאוד קרובה".

בארגונים הפועלים למניעת תאונות תומכים בעמדת ועד המנופאים.

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בתעשייה, אמרה היום: "יושב ראש ההסתדרות החדש נכשל לחלוטין לא רק בקידום יישום ההסכם שנחתם לפני חצי שנה בין ההסתדרות למדינה לקידום שורת צעדים חלקיים לקידום בטיחות העובדים בענף הבנייה, אלא בהבנת תפקידה ומחויבותה של ההסתדרות הכללית... במדינות אחרות ארגוני העובדים הם חוד החנית של המאבק למען בטיחות העובדים. בישראל - ארגון העובדים הגדול במשק ואחד הגופים הכלכליים החזק בישראל - במקרה הטוב מזדנב באיחור רב אחר הפעילות שלנו הארגונים למען בטיחות העובדים, ובמקרה הפחות טוב - כפי שהדברים נראים כעת - גם זה לא".

מקו לעובד נמסר: "קיבלנו מההסתדרות רשימת סיסמאות ריקות מתוכן... מה שדרוש ידוע לכולם, לא צריך עוד ועדות. נדמה שהסתדרות העובדים צריכה להזכיר לעצמה שתפקידה הוא ייצוג העובדים ובטיחותם ולא בטיחות הקבלנים. ההסתדרות בחרה במפגש חירום עם הקבלנים, הזמנות לתמונה ומטה בטיחות משותף, זאת לצד העובדה שכבר למעלה מחצי שנה חלקים ניכרים בהסכם ההסתדרות עם האוצר לא באים לידי מימוש והיא לא עושה דבר".

מן ההסתדרות נמסר בתגובה: "ההסתדרות מחויבת למאבק בתאונות העבודה הבנייה, ועומדת על יישומן המלא של ההסכמות שהושגו מול הממשלה ומול התאחדות בוני הארץ בעניין הגברת הבטיחות באתרי הבנייה בכלל, ולגבי בטיחות עגורני צריח ומפעיליהם בפרט".