דיל המאה של טראמפ: למה אנשי עסקים פלסטינים מפחדים להגיע לכינוס בבחריין?

בראש המסרבים איש העסקים הפלסטיני בשאר אל-מאסרי, המוכר כיזם של העיר החדשה רוואבי בגדה • מקצתם הודיעו על כך ברשתות החברתיות תוך שהם מציגים את מכתב ההזמנה של שר האוצר האמריקני מנוצ'ין ונשבעים שלא יגיעו ולא יפרו את הקו הרשמי ואת הקונצנזוס הפלסטיני

מרכז הסחר העולמי בבחריין / צילום: REUTERS, Hamad I Mohammed
מרכז הסחר העולמי בבחריין / צילום: REUTERS, Hamad I Mohammed

ברשות הפלסטינית אומרים כי אליהם הגיעו שמותיהם של כחמישה עשר אנשי עסקים פלסטינים שקיבלו הזמנה להגיע לכינוס הכלכלי בבחריין וסירבו. בראש המסרבים איש העסקים הפלסטיני בשאר אל-מאסרי, המוכר כיזם של העיר החדשה רוואבי בגדה. מקצתם הודיעו על כך ברשתות החברתיות תוך שהם מציגים את מכתב ההזמנה של שר האוצר האמריקני מנוצ'ין ונשבעים שלא יגיעו ולא יפרו את הקו הרשמי ואת הקונצנזוס הפלסטיני.

לאמירה הפומבית חשיבות רבה והיא חלק ממסכת הלחצים שמפעילה הרשות על אנשי העסקים הפוטנציאליים לבל יענו להזמנה האמריקנית כדי להגיע לכינוס נטול פלסטינים ובכך לעקר אותו מתוכן. ועם זה יש בקיעים או לפחות הסתייגויות, כך נביל עמרו, בכיר בפתח ולשעבר שר בממשלת הרשות שבראיונות עיתונאיים אומר כי מצד אחד נכון לדחות עיסקה שאין בה פיתרון פוליטי אבל מנגד יש לברך על המגמה של תמיכה כלכלית משמעותית בכלכלה הפלסטינית ובנייתה לטווח ארוך. הוא קרא להנהגה הפלסטינית להיות קשובה להצעות האמריקניות לאור ההתפתחויות בעולם, ולבחון את ההצעה המדינית לכשתבוא, באופן חיובי.

אבו מאזן נפגש היום (ד') בקטאר עם האמיר השיח' תמים אל ת'אני שהודיע בשבוע שעבר על מענקים והלוואות של כחצי מיליארד דולר לפלסטינים, ורובם לרשות. אבו מאזן מבקש לשלוט על כל הסכום, כולל מה שמיועד לרצועת עזה, ולפי מקור פלסטיני הביא לשיח' הוכחות לכאורה כי חמאס מנצל את הכספים לצרכיו במקום למטרות שלשמן נשלחו. משם הוא ימשיך למסע דיפלומטי חובק עולם כדי לוודא שאירופה ושאר מדינות ערב לא יצטרפו לתכנית טראמפ.

בינתיים הודיעו איחוד האמירויות וכן סעודיה על השתתפותן בכינוס, וכעת גם מצרים אישרה את השתתפות שר האוצר שלה מוחמד מאהיט. כעת הציפייה היא שגם עומאן תאשר השתתפותה. על ירדן מופעלים בשלב זה לחצים אדירים להודיע על השתתפות, בעיקר מצד סעודיה, שללא מענקיה, המלך עבדאללה לא יכול היה לשמור על היציבות בממלכתו. עבדאללה נתון בין הפטיש הסעודי-אמריקני לסדן הפלסטיני והאופוזיציוני מבית. להחלטתו תהיה חשיבות רבה לקביעת הצלחתו ולו הסמלית של הכינוס.

שר החוץ של המארחת, בחריין, ח'אלד ח'אלפה, צייץ כי ארצו דבקה בתמיכה בזכויות החוקיות והצודקות של הפלסטינים ובראשן הקמת מדינה שבירתה במזרח ירושלים, ועם זה כתב שמטרת אירוח הכינוס היא שיפור מצבם הכלכלי של הפלסטינים, ובניית התשתיות למדינה שבדרך.

דיפלומט אמריקני אומר לגלובס, כי היה ברור שהפלסטינים יתנגדו בעוז, ועדיין זה מאכזב לראות כיצד הם מתעקשים לפספס עוד הזדמנות או לפחות לבחון אותה. לדבריו אבו מאזן קיבל מסרים ממנהיגים רבים מידידיו לא לפסול על הסף את התכנית ולהגיב רק לאחר שיראה אותה במלואה.

השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלאט אמר בראיון לכלי תקשורת ערבי כי ההיסטוריה לא תסלח להנהגה הפלסטינית אם יפספסו את ההזדמנות לשנות את גורלם של בני עמם. לדבריו מטרת התכנית הבאת שגשוג וביטחון לתושבי האזור, ולכן התחייבה נוסחה חדשה שלא חוזרת על כישלונות העבר.

הוא הבהיר כי התכנית כוללת פתרונות מדיניים המצריכים מכל הצדדים גמישות והקרבה, אבל היתרונות הכלכליים ושינוי הדרמטי שהיא אמורה להביא, הופכים אותה לכדאית לכולם.