עובד שיפוצים נהרג, ומנהל החברה מואשם בגרימת מוות ברשלנות

באוקטובר 2016, ביומו הראשון בעבודות שיפוצים במפעל בקריית גת, נהרג דאהר אבו זלטה לאחר שנפל מגובה רב • בכתב האישום שהוגש היום נגד מעסיקו – יצחק בן חמו – נטען כי הגג ממנו נפל אבו זלטה לא נבדק ע"י גורמי מקצוע

מפעל איסכור / צילום: איל פישר
מפעל איסכור / צילום: איל פישר

פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה לבית משפט השלום באשקלון כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד יצחק בן חמו, אשר העסיק עובדים בגובה לכאורה בניגוד לתקנות הבטיחות בעבודה. במהלך העבודות נהרג אחד העובדים לאחר שנפל מגובה רב.

לפי כתב האישום, בן חמו סיפק שירותי מסגרות עבור מפעל איסכור שירותי פלדות באזור התעשייה בקריית גת. בין היתר בוצעה במפעל עבודה לפירוק של איסכורית פלסטיק שהונחה על גג אחד המבנים במפעל, שגובהו היה כ-9 מטרים. לפי הנכתב בכתב האישום, בן חמו ועובד שהעסיק הביאו עימם למפעל פועל בשם דאהר אבו זלטה ז"ל, יליד 1976, שאותו אספו באותו בוקר מהתחנה שליד בית העלמין בקריית גת. לפי כתב האישום, היה זה יום העבודה הראשון של המנוח אצל הנאשם.

בכתב האישום נכתב כי הנאשם אישר לעובדים להתחיל את העבודה על הגג "בלי שנערכה על-ידי מהנדס או הנדסאי בניין בדיקה יסודית של הגג על כל רכיביו, כדי לוודא שטיבם וחוזקם מאפשר ביצוע העבודה עליו בבטחה, ובלי שמסר לעובדים תמצית בכתב של מידע בדבר סיכונים בעבודה שאותה הם היו עתידים לבצע על הגג".

כן נכתב כי מספר עובדים "ביצעו את העבודה על הגג, מבלי שקיבלו הדרכה ממדריך מוסמך לעבודה בגובה, ומבלי שהיו בעלי אישור תקף המעיד על ההדרכה... כלל העובדים ביצעו את העבודה על הגג, מבלי שהם מאובטחים בצורה כלשהי באחת מהמערכות למניעת נפילה המפורטות בתקנות, בלי שהם רתומים ברתמת בטיחות, ובלי שננקטו אמצעים שימנעו נפילתם... בלי שהותקנה באופן יציב ונאות רשת מגן מתאימה לאופי העבודה הנדרשת".

מהמתואר בכתב האישום עולה כי בשלב מסוים דרך אבו זלטה על אחד מלוחות האיסכורית העשוי פלסטיק, וכתוצאה מכך הלוח נשבר, והוא נפל מהגג דרך הפתח שנפער בו. כתוצאה מהנפילה אבו זלטה נפצע קשה ונפטר כעבור שעות אחדות בבית החולים. כתב האישום מייחס לבן חמו ביצוע עבירה של גרימת מוות ברשלנות וכן עבירות אחרות לפי פקודת הבטיחות בעבודה.

יצוין כי מתחילת השנה נהרגו בתאונות באתרי בנייה 20 בני אדם. ב-2016, השנה שבה אירעה התאונה שמוכרת בכתב האישום, נהרגו 50 בני אדם על-פי המידע המצוי בידי ארגוני המתנדבים העוסקים בתחום, אולם אבו זלטה לא נמנה ברשימה זו - ייתכן שמשום שהוא נהרג במפעל, והתאונה לא סווגה בתאונת בנייה.