משרדי הפרסום יורדים מהגדר: מקאן ת”א, ראובני-פרידן וגיתם יאפשרו לעובדים להשתתף במחאת החסינות

יו"ר קבוצת מקאן, אילן שילוח: "זה לא נוח לקום ולדבר, אבל מדינה שאין בה איזונים בין רשויות השלטון היא לא מדינה שעסקים ירצו לפעול בה" • אודי פרידן מראובני-פרידן: "כל ארגון חייב לאפשר לעובדיו למחות" • מנכ"ל גיתם, עדו הר-טוב: "עלינו לפעול עם לפידים גדולים בתוך החושך הקרב"

אחרי שנים שמשרדי הפרסום נמנעו מלקחת חלק בכל מה שיש לו ניחוח פוליטי, יורדים כעת חלק מהמנהלים מהגדר, נוקטים עמדה ומאפשרים לעובדיהם להשתתף בפעולות מחאה הצפויות ביום חמישי הקרוב, ללא שינוכה תשלום משכרם. בשלב הזה הודיעו על כך משרדי הפרסום מקאן תל-אביב, ראובני-פרידן וגיתם BBDO.

אם לשפוט לפי המחאה הקודמת - מחאת הלהט"ב - צפויים להצטרף למהלך משרדי פרסום נוספים. מדובר בשורת פעולות מחאה הצפויות לצאת לפועל ביום חמישי הקרוב, שאליהן יוכלו להצטרף כ-1,000 עובדים.

לדברי אילן שילוח, יו"ר קבוצת מקאן, "אם אנחנו לא נשמור על הדמוקרטיה, היא לא תשמור עלינו. מה שקורה כרגע הוא ניסיון הימלטות: אסור שהכנסת תהפוך לעיר מקלט לעבריינים. גם עלינו כעסקים מוטלת אחריות. זה לא נוח לקום ולדבר, אבל מדינה שאין בה איזונים בין רשויות השלטון היא לא מדינה שעסקים ירצו לפעול בה. אסור לנו לשבת בשקט. על העובדים שלנו להבין שגם לנו זה חשוב".

לדברי אודי פרידן, מבעלי משרד הפרסום ראובני-פרידן, "מחאה מכל סוג שהוא היא מבורכת. ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שסטודנטים מנמנמים בקמפוסים במקום לצאת למחאות. כל ארגון חייב לעודד את עובדיו ולאפשר להם למחות. זאת הדרך הדמוקרטית של העם להביע את דעתו".

בתשובה לשאלה האם העם לא הביע את דעתו בבחירות, פרידן אומר: "העם לא הביע את דעתו, כי כששאלו את נתניהו על כך במהלך הבחירות, הוא ענה שהוא לא עוסק בכך. אז שיקרו לעם".

מנכ"ל גיתם, עדו הר-טוב, אומנם לא הודיע על הצטרפות רשמית של הקבוצה למחאה, אך במייל לעובדים, תחת הכותרת "מייל מוסרי ואישי", הוא הודיע לעובדיו כי כל מי שירצה לקחת חלק בהפגנה או במחאה המתרחשת גם בשעות העבודה, יוכל לעשות זאת מבלי מבלי להיפגע כלכלית.

"מאז סיום תהליך הבחירות אנו רואים תהליכים לא דמוקרטיים בעלי השלכות הרסניות למדינה", כתב הר-טוב. "העובדה שגורמי ממשל מנסים להפוך עצמם לשלטון החסין מחוק ועונש, עלולה לדרדר את ישראל למקום חשוך שרבים לא ירצו להיות חלק ממנו".

בעבר מנהלי משרדי פרסום נמנעו לנקוט עמדה שעלולה להשתמע כפוליטית, מחשש לעורר זעם צרכנים שילחצו על המפרסמים להיפרד מהמשרד או אפילו להרגיז בעלי עסקים בעלי תפיסת עולם שונה.

הר-טוב כנראה ער לסיכון, ובמייל הוא כותב לעובדיו: "ברור לי כי מייל זה עשוי לעורר זעמם של חוגים מסוימים ויכול להיות בעל השלכות כלכליות, אולם כמאמר השיר 'תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר'. עלינו לפעול עם לפידים גדולים בתוך החושך הקרב ובא".