חברת הקנאביס קאנומד העמידה אולטימטום - והשקעתו של מייסד AM:PM בסכנה

רן בלינקיס, מייסד רשת המרכולים העירוניים, תכנן להוביל השקעה של 18 מיליון שקל בקאנומד, שהודיעה לו כי אם לא יעביר את הכסף עד מחר - הסכם ההשקעה מבוטל • קבוצת בלינקיס מסרה כי עדיין לא השלימה את בדיקת הנאותות, שהיא תנאי מתלה לעסקה • מניית קאנומד צונחת 10%

צמח הקנביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנביס / צילום: שאטרסטוק

חברת הקנאביס קאנומד  (לשעבר פרוטאולוג'יקס) דיווחה על אולטימטום שהעמידה בפני רן בלינקיס, מייסד רשת המרכולים העירוניים AM:PM ואחד מבעליה לשעבר, שתכנן להוביל השקעה של 18 מיליון שקל בחברה. קאנומד הודיעה לבלינקיס כי אם לא יעביר את הכסף עד 28 במאי (מחר), הסכם ההשקעה מבוטל.

קבוצת בלינקיס מסרה כי עדיין לא השלימה את בדיקת הנאותות שהינה תנאי מתלה לעסקה, וכי אין חובה להשלים זאת עד 28.5. לא מן הנמנע כי העסקה הולכת לקראת פיצוץ, אם אכן לא יעבור הכסף עד מחר. כותרת ההודעה היא "ביטול מזכר ההבנות עם בלינקיס". על רקע הדיווח, מניית קאנומד צונחת 10%.

האחים רן וגל בלינקיס, ושותפם גיא אדרי, מכרו לקראת סוף 2006 את רשת המרכולים השכונתיים AM:PM לחברת דור אלון בכ-150 מיליון שקל. קבוצת נדל"ן סיטי, בראשות רן בלינקיס, נכנסה להשקעה בקאנומד בסוף פברואר, לאחר שמו"מ קודם להשקעה בחברה התפוצץ. הקבוצה הייתה אמורה להשקיע 18 מיליון שקל תמורת 43.6% מהחברה (29.3% בדילול מלא).

מחיר מניה בעסקה (שכללה גם אופציות) היה 0.85 שקל, כך שגם ללא שקלול האופציות, בלינקיס מורווח על העסקה 65% "על הנייר". לכאורה יש לבלינקיס אינטרס להעביר את הכסף במועד ולהשלים את העסקה גם אם לא סיים את בדיקותיו. מניית קאנומד ירדה היום ב-10% והחברה נסחרת לפי שווי של 35 מיליון שקל. החברה נסחרת ברשימת השימור וההשקעה הייתה מיועדת בין היתר כדי להוציאה משם.

בלינקיס כבר הרוויח בתחום הקנאביס: הוא השקיע 6 מיליון שקל באינטרקיור אחרי שהודיעה על כניסתה לתחום, כאשר 2 מיליון שקל הושקעו לפני מינויו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ליו"ר החברה. בלינקיס אינו בעל עניין בחברה ולכן אין אפשרות לדעת אם כבר מימש את רווחיו - אבל על הנייר, או בכיס, הוא מורווח מאות אחוזים.

קאנומד, שמוזגה לשלד הבורסאי הוותיק פרוטאולוג'יקס, שעבר כמה ידיים בשנים האחרונות, נמצאת בשליטת יעקב אקב (שהעביר מניותיו לאשתו רויטל אקב, לאחר שעלה חשד לכשירותו המשפטית להחזיק במניות חברת קנאביס). החברה מנוהלת על-ידי אילן היידן, עורך דין בינלאומי, שלדברי החברה, הוא בעל ניסיון בהקמה של מיזמים חקלאיים. החברה התקשרה עם קבוצה חקלאית בערבה ויש לה זכויות בפעילות הקנאביס של הקבוצה הזו, הנמצאת בשלבי הקמה מתקדמים יחסית - שלב השתילה. בכוונת החברה לקחת על עצמה את השיווק הבינלאומי של המוצרים.