כצפוי: מגדלי חוף הכרמל דורשת להתיר לה בנייה על הים

בחברת מגדלי חוף הכרמל שבשליטת יצחק תשובה לא מוותרים על תוכניתם לבנות מגדלים בסמוך לקו החוף בחיפה • בחברה עתרו לבימ"ש בדרישה לקדם את התוכנית שנדחתה במוסדות התכנון • מימוש התכנית ידרוש הקמת שוברי גלים וייבוש ים באמצעות מאות אלפי מ"ק חול

מגדלי חוף כרמל / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
מגדלי חוף כרמל / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

בעלת פרויקט מגדלי חוף הכרמל בחיפה, חברת מגדלי חוף הכרמל נופש ותיירות 89 בע"מ, שבשליטת יצחק תשובה, הגישה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד ועדת משנה לעררים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה, שבה ביקשה לבטל את ההחלטה לפסול הקמת 4 מגדלים נוספים על חוף הים, דרומית לפרויקט הקיים וייבוש מקטעים נרחבים ממנו.

העתירה מהווה המשך של מאבק בן כ-40 שנים על תוכנית שאושרה, להקים על שטח של 100 דונם על החוף שישה מבנים בני 7-24 קומות בייעוד של מלונאות, מגורים ומסחר. שניים מהם נבנו, והמאבק מתנהל סביב ארבעת הנותרים, והכל משום שהקמתם דורשת ייבוש קטע ים, מדרום למבנים הקיימים, והחברה ערכה תכנית להקמת שלושה שוברי גלים והזנת חול בהיקף של 660 אלף מ"ק ברצועת הים שבין שוברי הגלים לחוף.

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה דחתה את התוכנית, שכן מצאה בה ליקויים, והחברה הגישה ערר על ההחלטה בפני ועדת המשנה לעררים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה. זו החליטה בפברואר השנה לדחות את הערר ולא לאשר את התוכנית, בנימוק שהיא מיושנת ואינה עומדת בדרישות החדשות בתחום איכות הסביבה. כן נמצא שתסקיר ההשפעה על הסביבה נמצא לקוי, וגם אופן ייבוש הים והבאת החול שהינם תנאים הכרחיים למימוש הפרויקט, לא זכו לאישור הוועדה.

החברה הגישה עתירה מינהלית כנגד ההחלטה הזו וביקשה מבית המשפט לבטל את ההחלטות של הוועדה המחוזית וועדת המשנה לעררים. החברה מבקשת עוד לאפשר לה לתקן את התסקיר שהגישה לתוכנית, ולתת לחברה כל סעד אחר, שיאפשר את קידום התוכנית.

השופטת שדנה בעתירה, בטינה טאובר, הורתה לגורמי התכנון כולל המועצה הארצית לתכנון ובנייה שפסלה את הפרויקט ועיריית חיפה, להגיב לעתירה עד ל-19 ביוני, וקבעה מועד לדיון ראשון באמצע חודש יולי הקרוב.

בדרך כלל בתי משפט אינם רואים בעין יפה עתירות בענייני תכנון ובנייה. עוה"ד יוסי מילר ועו"ד חזי אליאס, ממשרד עורכי-הדין מילר ושות', המתמחים בנדל"ן ותכנון ובנייה, מספרים, כי לאורך השנים האחרונות ממעטים בתי המשפט להתערב בהחלטות ושיקול הדעת המקצועי של וועדות התכנון, וכי כל עוד החלטות רשויות התכנון מבוססות על שיקולים תכנוניים, מכבדים בתי המשפט את עמדתן המקצועית ואינם מתערבים בשיקולים התכנוניים ו/או במדיניות התכנונית.

"יחד עם זאת, קיימת בהחלט אפשרות לתקוף ולערער בבית משפט על החלטות רשויות התכנון בעילות של חוסר סבירות קיצונית, העדר מידתיות ועילות אחרות מהמשפט המנהלי", אומרים השניים. "פרויקט מגדלי חוף הכרמל הוא סוגיה ציבורית חשובה ביותר לעתיד העיר חיפה ועם רגישות מיוחדת, ולכן בית המשפט המחוזי ודאי יבחן היטב ולעומק את עמידת החלטותיהן של רשויות התכנון באמות המידה המנהליות המחייבות. בית המשפט המחוזי יכול ומוסמך לשנות את החלטות רשויות התכנון, אך יעשה זאת רק אם ישתכנע כי אכן נפלו פגמים משפטיים משמעותיים בדרך קבלת ההחלטות".