"לך לכלא": כך ליוו הרומנים את האיש החזק של הפוליטיקה המקומית למאסר על עבירות שחיתות

ליביו דראגנה, המנהיג בפועל של מפלגת השלטון ברומניה, הורשע לפני שנה בהעברת כספים שלא כחוק לחברי מפלגתו • ב-2015 הורשע בהטיית בחירות, ומאז פתחה המפלגה בקמפיין שנועד לשנות את החוקים ולהחליש את מערכת המשפט

מפגין מנופף באזיקים מול פניו של ליביו דראגנה ב־2017 / צילום: רויטרס
מפגין מנופף באזיקים מול פניו של ליביו דראגנה ב־2017 / צילום: רויטרס

מאות בני אדם הריעו, נופפו באזיקים וצעקו "לך לכלא" בבירת רומניה, בוקרשט, בעוד שוטרים הסיעו את מנהיג מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית ברומניה, ליביו דראגנה, למאסר, בדרך לריצוי שלוש שנים וחצי בכלא שנגזרו עליו על-ידי בית משפט במדינה.

המעצר הפומבי של דראגנה (56), אחד מהפוליטיקאים הבכירים ברומניה שכיהן עד לאחרונה גם כנשיא הבית התחתון של הפרלמנט, נחשב אבן-דרך במאבק הציבורי והמשפטי נגד השחיתות במדינה, המדורגת בצמרת רשימת המדינות המושחתות באיחוד האירופי, לפי נתוני הארגון "Transparency International".

כלי התקשורת באירופה דיווחו בהרחבה על המאסר, שנתפס כשלב נוסף בהידרדרות התמיכה ברומניה במפלגה הסוציאל-דמוקרטית במדינה (PSD), שהתווסף למפלה שספגה בבחירות לפרלמנט האירופי ובמשאל עם שנועד למנוע הפחתת עונשים על עבירות שחיתות ולפגוע בעצמאות מערכת המשפט.

דראגנה, האיש החזק במפלגה, הורשע לפני כשנה על-ידי בית משפט ברומניה בכך שהעביר במרמה ותוך ניצול סמכותו שלא כחוק כספים לשני חברי מפלגה באמצעות עבודות פיקטיביות בחברה ממשלתית, ומאז נאבק בהרשעתו. שלשום נדחה ערעורו.

לפי ארגונים בינלאומיים, לאחר שהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניצחה בבחירות ב-2016 (עם הישג של 46% מהקולות), החלה הממשלה הרומנית בהובלתה לנסות לשנות את החוקים שאומצו עד אז ושנועדו למנוע עבירות שחיתות ושוחד.

בינואר 2017 פרסמה ממשלת רומניה את תוכניתה בעניין, שבין השאר איפשרה לפוליטיקאים עם הרשעות קודמות לכהן בתפקידים בכירים, כולל ראש הממשלה. התוכנית הייתה אמורה לסלול את דרכו של דראגנה - הפוליטיקאי הבכיר במפלגה שהורשע כבר ב-2015 בעבירה אחרת של הטיית בחירות (ונגזרו עליו בסופו של דבר שתי שנות מאסר על תנאי) - לתפקיד. אולם הפגנות רחוב המוניות טירפדו את התוכנית.

מאז היה עסוק דראגנה במאבק משפטי וציבורי נגד כניסתו לכלא. הוא הפוליטיקאי הבכיר ביותר ברומניה בשלושת העשורים האחרונים שנכנס לכלא.

כמה הן מושחתות
 כמה הן מושחתות

דראגנה הושווה לא אחת בתקשורת המערבית לראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן או לירוסלב קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת "חוק וצדק" הפולנית, בשל הניסיונות שלו לשנות את מערכת המשפט, שנבנתה בעמל רב - ובמעורבות אירופית ואמריקאית רבה - אחרי קריסת ברית-המועצות. הרשעתו ב-2015 עמדה לו לרועץ כשניסה לכהן בתפקיד ראש הממשלה, ולכן, לפי ההערכות, פתחה מפלגתו בקמפיין שנועד לשנות את החוקים ולהחליש את מערכת המשפט. למרות זאת, הוא לא הצליח מעולם להגיע לתפקיד, אך השפיע על הפוליטיקה הארצית בתור נשיא המפלגה.

"הניסיונות של דראגנה להגן על עצמו ועל פוליטיקאים אחרים שהואשמו בשחיתות מפני ההשלכות החוקיות של מעשיהם בסופו של דבר לא נסבלו יותר אפילו על-ידי גורמים מתוך מפלגתו, ולו בשל ההשפעה הפוליטית על התמיכה במפלגה", כתב העיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" על המאסר.

בבחירות לפרלמנט האירופי שהתקיימו בסוף השבוע זכתה ה-PSD ל-23% בלבד, ירידה של 14% לעומת התוצאה בסיבוב הבחירות הקודם, לפני חמש שנים. במקביל, במשאל העם שהתקיים במקביל, ושאותו יזם נשיא המדינה שניהל קרב חורמה נגד דראגנה ומפלגתו, כ-80% מהציבור התנגדו להצעות להפחית עונשי מאסר לעבירות מסוימות ולהגביר את הפיקוח הפוליטי על מערכת המשפט.

משאל העם היה צעד פוליטי שנועד להבהיר את עמדות הציבור בעניין, ואינו מחייב. הנציבות האירופית התנגדה לחבילת החוקים שהציעה הממשלה במשאל העם, ופרנס טימרמנס, המועמד המוביל של הסוציאל-דמוקרטים לתפקיד נשיא הנציבות האירופית, הזהיר כי הם "יאפשרו חסינות דה-פקטו" לפוליטיקאים מושחתים.

ביממה האחרונה נפוצו קריאות להדיח את דראגנה מהמפלגה, שתבחר מנהיג חדש בקונגרס שיתקיים בחודשים הקרובים. הוא עשוי לעמוד לדין בפרשה נוספת, שעיקרה ניצול לרעה של 21 מיליון אירו שהגיעו מהאיחוד האירופי למטרות פוליטיות.