בורסת השמות למנכ"ל הפועלים מתרחבת: יעקב אורבך ודני קולר מצטרפים לרשימה

ה–4 ביוני הוא התאריך האחרון, לפי שעה, שבו ניתן להגיש מועמדות לתפקיד • לצד מנכ"לית דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, שנחשבת למועמדת מובילה, הוזכרו בסביבת הבנק גם שמותיהם של שניים מבכירי הבנק לשעבר ועוד מספר מבכיריו כיום, בהם רונן שטיין וארז יוסף

דני קולר, יעקב אורבך / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
דני קולר, יעקב אורבך / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ההליך למציאת המנכ"ל החדש של בנק הפועלים, במקומו של המנכ"ל הפורש אריק פינטו, מתחמם. ימים ספורים לאחר שוועדת האיתור פרסמה כי מועמדים מטעם עצמם יוכלו לפנות אליה עד ה-4 ביוני, מתברר כי לרשימת המועמדים עשויים להצטרף שניים מבכירי הבנק בעבר: דני קולר ויעקב אורבך, שעל פי הערכות בשוק שוקלים את האפשרות להתחרות על התפקיד היוקרתי.

אם וככל שהשניים יכריעו לטובת הגשת מועמדות לתפקיד, אזי הם יצטרפו למאבק קיים בין בעלי תפקידים נוכחיים בבנק, שלדברי גורם מעורה כבר מחלק את הבנק ו"המנגנון" למחנות. 

השמות של השניים החלו להישמע לאחרונה במסגרת הערכות כי ועדת האיתור, בראשות היו"ר עודד ערן, רוצה להרחיב את היריעה בטרם תתמקד במועמד או שניים שמועדפים עליה.

אגב, נוסף על מועמדים מטעם עצמם שמוזמנים לפנות לוועדה, ועדת האיתור שומרת לעצמה את האפשרות לפנות למועמדים ראויים, כשמהבנק דווח לאחרונה כי היא "עשויה לפנות ביוזמתה למועמדים פוטנציאליים נוספים". נציין כי בעשורים האחרונים מנכ"ל הבנק מונה מבפנים, כשלרוב דובר על דמות דומיננטית שנבחרה בהתאם לציפיות המוקדמות.

קולר, שהודיע לפני כשנה על פרישתו מהבנק, שבו שימש בכהונתו האחרונה כממונה על חטיבת שווקים פיננסיים ומשנה למנכ"ל, עבד בו במשך 19 שנה בערך. אורבך, המועמד השני ששמו נקשר בימים אלה כמי ששוקל חזרה אפשרית לבנק, עבד בו תקופה ארוכה אף יותר. הוא כיהן בשלל תפקידים בבנק, ובמשך 38 שנה, עד שעזב, כשבתפקידו האחרון הוא כיהן כמשנה למנכ"ל וראש החטיבה העסקית בבנק. לאחר עזיבתו את הפועלים, אורבך הצטרף לקבוצת דלק כמנהל פיתוח עסקי, כשהוא כבר הספיק לעזוב את הקבוצה לטובת שותפות בכירה בחברת הייעוץ העסקי גיזה זינגר אבן, המנוהלת על ידי יריב פילוסוף.

מנכ"ל חיצוני או מישהו מבפנים?

הצירוף של שני הבנקאים הבכירים הללו לרשימת המועמדים נעשה בצל המאבק בין המועמדים הפנימיים שמכהנים בתפקידים בכירים בבנק הפועלים, עם בחינת האפשרות לצירוף מועמדים חיצוניים לבנק.

ככל הידוע, יש כמה מועמדים פנימיים, בהם שניים ששמם נזכר תדיר לאחרונה: רונן שטיין, ראש החטיבה הקמעונאית, שנחשב כמי שמזוהה עם המנכ"ל הקודם של הבנק ציון קינן, וארז יוסף, ה-COO של הבנק ומי שנחשב למקורב למנכ"ל הנוכחי פינטו. לצדם, יש עוד מועמדים פנימיים, בהם גולן שרמן, שגם נחשב כמקורב למנכ"ל פינטו, וידין ענתבי, שמכהנים בתפקידים בכירים בבנק.

יוסף נשא לאחרונה דברים בכנס "פורום ה-600" של הבכירים בבנק, שעסק בנושא "מנהיגות" ובמשאב האנושי בבנק, ולדברי גורם מעורה הוא הציג את ה"אני מאמין" שלו לשנים הבאות. גורם אחר ציין כי למעשה חברי הנהלה רבים ענו לשאלות של הפורום בסוגיות שונות.

כך או כך, לפי הערכות, מנכ"לית בנק דיסקונט, לילך אשר טופילסקי, שמציגה שם תוצאות טובות מאוד, נחשבת למועמדת מובילה אם וככל שתחפוץ בתפקיד. הערכות הן שבדירקטוריון הפועלים ישמחו לראות את שמה ברשימת המועמדים, וזאת לא רק משום הצלחתה בבנק המתחרה, כי אם גם משום שקודם שהצטרפה לדיסקונט היא הייתה מבכירי בנק הפועלים והיא מכירה את הבנק לפני ולפנים.

לאחרונה פרסמנו כי היו"ר ערן כנראה לא מסתפק במועמדים הפנימיים שמעוניינים במשרה, והוא מחפש גם אחר מועמדים חיצוניים, כולל מהמתחרים הגדולים האחרים, כולל כאלה שלא היו בעלי עבר ניהולי בבנק עצמו. כך, לאחרונה חשפנו כי היו"ר ערן נפגש בין היתר עם דני כהן, עד לאחרונה מבכירי בנק לאומי, ובחן עמו את האפשרות שיגיע לבנק הפועלים. ככל הידוע, כהן הבהיר כי הוא לא מעוניין בתפקיד.

הגבלת השכר יוצרת קשיים

מדובר במרוץ המשמעותי ביותר בשוק הפיננסים עתה, כשגם בקבוצות הביטוח מגדל והפניקס מחפשים אחר נושאי משרה בכירים. לאור ההליכים האחרונים לבחירה במנכ"לים של גופי פיננסים מובילים אחרים, הגם שבעלי דומיננטיות פחותה מזו של בנק הפועלים, אפשר שגם בבנק יתקלו בקושי מסוים באיתור מועמדים כתוצאה ממגבלת שכר הבכירים בסקטור הפיננסים. בכל אופן, זהו הליך בחירת המנכ"ל החדש של הבנק הראשון שנעשה בפועלים כבנק ללא גרעין שליטה.

כך או כך, בוועדת האיתור חברים היו"ר ערן והדירקטורים דליה לב ויעקב פאר, והיא הוקמה לאחרונה. מהלך זה נדרש לאחר שבאמצע אפריל הפתיע פינטו כשהתפטר לאחר פחות מ-3 שנים בלבד בתפקיד ולמרות מעמדו האיתן בבנק, תוך שהודיע כי בכוונתו לסיים את תפקידו עד סוף השנה הנוכחית, ובשל הקפדה שלך הפיקוח על הביטוח במציאת מנכ"ל לאחר הליך סדור של חיפוש - גם אם הבחירה בסוף הייתה ברורה מאליה מהתחלה.

בבנק הפועלים בחרו שלא להגיב.