חוק פיזור הכנסת אושר לקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק קובעת כי הכנסת ה-21 תפוזר והבחירות לכנסת ה-22 ייערכו ביום שלישי 17 לספטמבר 2019 • כעת כל שנותר הוא להעבירו בקריאה שנייה ושלישית במליאה

בנימין נתניהו בכנסת / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו בכנסת / צילום: רויטרס

הוועדה המיוחדת לחוק פיזור הכנסת, בראשות ח"כ מיקי זוהר, סיימה לעבור על כל ההסתייגויות לחוק פיזור הכנסת ה-21, וכעת כל שנותר הוא להעבירו בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

הוועדה דחתה עשרות ההסתייגויות שהוגשו על הצעת החוק בתמיכתם של שבעה חברי כנסת מול התנגדותם של שישה חברי כנסת.

הצעת החוק קובעת כי הכנסת ה-21 תפוזר, והבחירות לכנסת ה-22 ייערכו ביום שלישי 17 לספטמבר 2019.

להצעת חוק התפזרות הכנסת הוכנסו תיקוני חקיקה עקיפים לחוק מימון מפלגות. על-פי ההצעה, ייערכו תיקונים מקלים בתנאי ההלוואות שנטלו המפלגות לצורך מימון הבחירות לכנסת ה-21.

ההקלות בתנאי ההלוואות יהיו בדחיית החזרי הלוואות, היקף אחוזי הלוואות, מתן אפשרות נטילת הלוואה למפלגות חדשות כנגד ערבות בנקאית וכן מתן אפשרות נטילת הלוואה למפלגה שלא נטלה הלוואה בבחירות האחרונות, לקחת הלוואה ב-10 ימים הקרובים, כאילו ההלוואה ניטלה לפני הבחירות. סעיף זה רלוונטי למפלגת כחול לבן שלא נטלה הלוואה.

היועץ המשפטי של הוועדה העלה חשש ממצב בו מפלגה שמיוצגת בכנסת הנוכחית, תיטול הלוואה ולא תעבור את אחוז החסימה - ייתכן ולא יהיה מהיכן לפרוע את ההלוואה.

החוק מוכן לעלות לקריאה שנייה ושלישית מחר (ד') במליאת הכנסת. בשעה זו נותרו 24 שעות לנתניהו להרכיב את הקואליציה של הממשלה ה-35. אם לא יצליח לעשות כן בשעות הקרובות, יקודם החוק במליאת הכנסת בבוקר ואחר-הצהריים.

אם הקואליציה, שעדיין לא נוצרה, תיכשל בהעברת החוק, הרי שלא יוכלו להגישו שוב במשך 6 חודשים. במצב דברים זה יחזור המנדט להרכבת הממשלה לנשיא ויוטל על חבר כנסת אחר, ככל הנראה על בני גנץ.

כרגע מסתמן שיש לקואליציה רוב להעברת החוק, שכן חד"ש-תע"ל וכך גם בל"ד-רע"ם הודיעו כי הם תומכים בפיזור הכנסת.