מנהל עבודה באתר בנייה מואשם בגרימת מוות ברשלנות של עובד

שלוש שנים וחצי לאחר שהתרחשה תאונת עבודה קטלנית שגבתה את חייו של עובד בשם ויטלי אסף, הגישה היום הפרקליטות כתב אישום נגד מנהל העבודה במקום

ויטלי אסף ז"ל / צילום: אלבום משפחתי
ויטלי אסף ז"ל / צילום: אלבום משפחתי

צדק איטי: פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (ד') לבית המשפט כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד ג'מאל דראושה מהכפר אכסאל, ששימש מנהל עבודה באתר בנייה בזמן שהתרחשה במקום תאונת עבודה שבגינה נהרג ויטלי אסף ז"ל.

אסף ז"ל היה עובד של חברת מנופי אבי, ששימשה כמבצעת הבנייה באתר לבניית בריכת אגירה עירונית בעיר אלעד. ב-4.1.2016 עבד אסף באתר, ובאותו יום הורכבו על תקרה באתר פלטות טרומיות שנותרו ביניהן פתחים וחללים, אשר לא גודרו מפני סכנת נפילה.

בכתב האישום נכתב כי "על אף שידע הנאשם כי הליכה על התקרה במהלך הרכבתה היא מסוכנת; על אף שידע הנאשם שבמהלך ההרכבה של התקרה נוצרים פתחים לא מגודרים, וקיימת סכנת נפילה; למרות שידע הנאשם כי אין אפשרות לרתום את העובדים לרתמת בטיחות שתגן עליהם מפני נפילה... איפשר הנאשם לאסף לעלות לתקרה ולדרוך עליה, כשהוא יודע ומכיר את כלל הסיכונים הכרוכים בכך".

על-פי כתב האישום, בסביבות השעה 18:30 בערב, כשכבר היה חשוך, עלו יחד אסף והנאשם לתקרה על-מנת לבדוק את תקינות המרחק בין כבלי חשמל של המנוף לבין כבלי חשמל המצויים על התקרה, ללא רתמות בטיחות.

כתב האישום מציין כי "הנאשם איפשר את המשך העבודה ולא הודיע לאף גורם על המשך העבודה בשעת חשכה ולא דאג לתאורה נאותה ותקינה. לאחר שסיימו השניים את הבדיקות, נותר הנאשם על הגג, ובשלב זה הוא הבחין כי אסף המשיך ללכת על התקרה, ולא מנע זאת ממנו. במקביל אסף החל ללכת על התקרה, דרך באחד הפתחים שלא גודרו מפני נפילה ונפל דרכו כ-9 מטרים ארצה", כך לפי כתב האישום.

כעבור זמן קצר נקבע מותו של אסף. הוא הותיר אישה ושלוש בנות.

מארגון קו לעובד נמסר ל"גלובס" בעקבות הגשת כתב האישום כי "שלוש שנים וארבעה חודשים לקח למשטרת ישראל ופרקליטות המדינה עד להשלמת החקירה והגשת כתב אישום נגד האחראים למותו של ויטלי אסף ז"ל. ושוב רק מנהל העבודה - עובד המועסק אצל הקבלן המבצע - נתפס כאחראי בלעדי להפקרות באתר הבנייה, ורק נגדו מוגש כתב האישום.

"מי שיקרא את כתב האישום ידע שלא מדובר בתיק מסובך שמצדיק את הזמן הרב שעבר עד להשלמת החקירה והגשת כתב האישום. מיצוי דין עם מי שגרמו ברשלנותם למותו או פציעתו של עובד, אמור להתבצע במהירות ובאפקטיביות, על-מנת לייצר את ההרתעה הנחוצה לענף הבנייה ובקרב הקבלנים. מיצוי הדין גם אמור להתבצע מול המנהלים האמיתיים - הקבלנים עצמם - ולא רק מנהלי עבודה המועסקים אצל אותם קבלנים. כל עוד לא ימוצה הדין עם בעלי השליטה במשאבים ובזמני הביצוע המוקצים לפרויקט, לא נראה שינוי אמיתי בתחום הבטיחות בעבודה".

*** ג'מאל דראושה הוא נאשם בתיק. מדובר בהליך פלילי שנמצא בראשית דרכו. הוא לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.