עידן הדובדבן: טיולים בפסטיבל הדובדבנים שבין היער למדבר

הדובדבנים בחבל יתיר מבשילים ראשונים, וזו הזדמנות לטיול באזור פחות מוכר. לא רק קטיף עצמי, אלא גם נוף יער ומדבר

יער יתיר / צילום: אורלי גנוסר
יער יתיר / צילום: אורלי גנוסר

הדובדבנים של חבל יתיר - שחלקו נמצא בתוך הקו הירוק וחלקו מחוצה לו - מבשילים לפני כולם וצובעים את שטחי החקלאות בכתמי בורדו ואדום עסיסיים. קטיף דובדבנים הוא סיבה מספיק טובה להגיע, אבל זהו רק תירוץ בדרך להכיר חבל ארץ שאינו מתויר דיו.

יער יתיר ידוע כיער הנטוע הגדול בישראל, אך הוא גם הגדול בעולם שניטע בספר המדבר בתנאים כמעט בלתי אפשריים. 4 מיליון עצים מקובצים בשטח של 40,000 דונם, ונחשבים לנס שהוא עד היום נושא למחקרים על השפעות היער ותרומתו לסביבה. היער בלם את התפשטות המִדבּור בישראל, ומאחד המחקרים עולה שהוא סופח כמויות גבוהות מהממוצע של CO2.

אבל היער הוא גם פנינת טבע, ועצי המחט משווים לו בחורף מראה אירופי, וכשיורד שלג, יופיו מרהיב כפליים. לכשבועיים בשנה הוא גם עוטה מראה יפני, עם פריחת הדובדבן. הם ניטעו בו משום שהם אוהבים את הקור בגובה של כמעט 900 מטרים.

לצדם ניטעו גם חלקות של עצי ארץ ישראל קלאסיים כמו חרוב, אלה, זית ותאנה, ואפילו מטע של אלת הבוטנה, כלומר פיסטוקים. היער שופע אוצרות טבע, היסטוריה וארכיאולוגיה, וביניהם שבילי הליכה רבים, כולל חלקים משביל ישראל - שביל כחול המחבר בין היישובים שני להר עמשא.

הוא מתאים לכל רכב, ולאורכו תמצאו את חורבת ענים מתקופת בית שני ולצדה שביל המתקנים החקלאיים, פינות פיקניק מרובות ותצפיות נהדרות. בחניון קטן הצופה למאגר יתיר פגשנו ביוזמה תיירותית של שרונה חיים ממסעדת "וניל וקינמון" מהיישוב שמעה שבדרום הר חברון, שמספקת סלסילות פיקניק עם ארוחת בוקר. שלנו הכילה לחמניות פרנה, סלט, ממרחים, מיני קיש ועוגיות (35 שקל לסלסילה, טל' 050-5064907).

את שבילי היער אפשר לחקור גם ברכיבה על אופניים, ואפילו אופניים חשמליים שמאפשרים לרוכב ליהנות מהנופים ומהטבע ללא הדיווש הסיזיפי. חברת MIDBAR E של גל מגל מעניקה למטייל את כל השירותים הנדרשים: השכרת אופני הרים - רגילים וחשמליים, נגררים ומנשאים לילדים, הקפצת רוכבים ועוד, רק תבואו. אז באנו, לקחנו ורכבנו מקטע משביל ישראל. בהיעדר מאמץ, ההספק מרשים והדגש הוא בניווט, אבל גם ביופי שמסביב. מפות והצעות למסלולים תקבלו ממגל, וגם קסדות. רכיבה על אופנים חשמליים מגיל 16 (120-70 שקל ל-3 שעות, טל' 3550507-050)

אחרי שהלכנו ורכבנו, הגיע הזמן להתנסות גם בטיול רכוב. שלום אלקובי הוביל אותנו אל המדבר. יער יתיר נושק לדרום הר חברון ולמדבר יהודה, וממושב כרמל גלשנו דרך כפרי הבדואים של רמת המדבר ומקורות המים. יושבי המדבר ניצלו מאז ומעולם את הטופוגרפיה לאגירת מים, ועד היום נותרו במרחב בריכות ובורות שכאלה. מאגורת חושום א-קארם היא דוגמה לתפיסת מי הנגר של הוואדי שליד הכפר, הנושא אותו שם.

אחר כך המשכנו והתפתלנו עד לבריכת ביר א-שרקי ברמת מדבר יהודה, שאל מימיה הצוננים קפצו כמה אמיצים (1,200 שקל לג’יפ ל-4 שעות - טל' 052-8990309). בדרך חזרה עצרנו באוהל של עדנאן, שנולד כיוזמה מקומית לאירוח של רודפי שיטפונות. לאור הביקוש הוא הקים אוהל קבע עם מגוון אפשרויות בתיאום - לקפה, לארוחה או ללינה (טל' 052-5493956).

גם בסוסיא הקדומה ניתן להתרשם מחשיבות המים במדבר, ובאתר ההיסטורי יש עשרות מקוואות ובורות. אקורד הסיום היה בקפה רונאל שבמצפה יאיר, בית קפה חלבי שפתוח בימי חמישי ושישי (יתר הזמן לקבוצות) עם תפריט פשוט אבל מול נוף שמיימי של רמת המדבר וסיפור חיים מרתק של רונאל ברק הבעלים (טל' 058-7906608).

הפסטיבל יתקיים ב-31.5 וב-7.6, 15:00-9:00 ויכלול קטיף עצמי, פעילויות לכל המשפחה, שוק איכרים ועוד. 35 שקל לאדם. לפרטים ותיאום: טל' www.goyatir.co.il, 052-8903696